"On syytä harkita tarkasti" – autoilija, näin ohitat talvikelillä turvallisesti!

Pidä ohjausliikkeet maltillisina ohittaessa, kaistaa vaihtaessa ja väistäessä 1:48
KATSO MYÖS: Mikäli kuljettajalla on tarve ohittaa, vaihtaa kaistaa tai väistää, on ohjausliikkeet pidettävä erityisesti talvisessa ajokelissä pieninä ja maltillisina, Autoliitto opastaa.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mitä tulisi huomioida ohitettaessa talvikelillä?

Vastaus: Ohitustilanteeseen liittyy aina erilaisia riskejä, erityisesti talvikelillä. Ennen ohitukseen lähtöä on syytä harkita tarkasti, onko ohitukselle oikeasti tarvetta. Moni ohitus tehdään vain ohittamisen vuoksi ilman, että niillä saavutetaan todellista ajansäästöä, vaikka kuljettajalle itselleen saattaa asiasta muodostua erilainen mielikuva. Jos kyse on vain pienestä nopeuserosta, kannattaa mieluummin jäädä ajelemaan hyvällä turvavälillä, edellä ajavan taakse.

Mikäli ohitukseen kuitenkin päättää ryhtyä, on ohituspaikka valittava huolella. Talvikelillä on usein luminen tai jäinen polanne keski- ja sulkuviivojen päällä, jolloin sulkuviivan olemassaolo jää herkästi huomaamatta.

Turvavälistä apua ohituksessakin

Turvavälistä on apua myös ohitukseen lähdettäessä. Sen ansiosta kuljettajalla on paremmat mahdollisuudet havainnoida kauas eteenpäin. Kun havainnot tehdään ajoissa, jää enemmän aikaa arvioida, ajatella ja toimia. 

Riittävä etäisyys edellä ajavaan mahdollistaa myös oman kaistan käytön "kiitoratana" ennen ohitukseen lähtöä. Olennaista on välttää hätäisiä kiihdytyksiä, jarrutuksia ja voimakkaita ohjausliikkeitä, jotka ovat omiaan aiheuttamaan auton hallinnan menettämisen. Tällainen ajotapa kuluttaa myös renkaita tarpeettomasti.

Lähes ajatuksen voimalla

Auto käyttäytyy tasapainoisemmin, kun ohjausliikkeet maltetaan pitää pieninä – tuskin huomattavina. 

Jos ohitukseen lähdetään aivan edessä ajavan auton takapuskurissa roikkuen, tulee ohjausta käännettyä tarpeettoman paljon. Tämä aiheuttaa heti levottomuutta auton käyttäytymiseen niin, että ajonvakautusjärjestelmä – jos autossa sellainen on – joutuu puuttumaan auton hallintaan.  Pahimmillaan hätäinen ohjausliike johtaa ohituksen epäonnistumiseen. 

Kun taas ohitukseen lähdetään riittävän ajoissa, saadaan ohjausliikkeet varmimmin pidettyä riittävän pieninä. Käytännössä siirtyminen sivusuunnassa tapahtuu lähes ajatuksen voimalla. Sama pätee paluuseen takaisin omalle kaistalle, ohituksen jälkeen. Ohituspaikka tulisikin valita huolellisesti, jolloin tarvetta nopeaan paluuseen, takaisin omalle kaistalle, ei pitäisi tulla.

Rauhalliset, lähes huomaamattomat ohjausliikkeet, ovat erityisen tärkeitä talvikelillä, jolloin ohitukseen käytettävälle kaistalle ja sieltä pois siirryttäessä joutuu usein ylittämään lumisen tai jäisen polanteen, joka entisestään lisää auton hallinnanmenetyksen riskiä. Olennaista on lisäksi huomata, että olosuhteet ohituskaistalla saattavat poiketa olennaisesti varsinaisen ajokaistan olosuhteista, esimerkiksi erilaisesta liikennemäärästä johtuen.

Lue myös:

    Uusimmat