Mökkimatkalla on monta vaaranpaikkaa – juuri ennen perillepääsyä voi rysähtää pahasti

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mitä kuljettajan täytyy pitää mielessä mökkireissulla?

Vastaus: Auton turvallinen kuormaus, riskipaikkojen tunnistaminen ja vastuullinen ajokäytös ovat perille pääsyn peruskiviä. Myös paluumatkaan tulee valmistautua jo mökillä oltaessa. 

Mökille mukaan lähtee usein paljon tavaraa. Sekä mahdollinen kattoboksi että tavaratila on kuormattava tiiviisti. Boksiin laitetaan vain kevyttä tavaraa ja niistä raskaimmat keskelle boksia niin, että kuorman paino jakautuu tasaisesti molemmille taakkatelineputkille. Tavaroiden paikallaan pysyminen varmistetaan huolellisella sidonnalla.

Tavaratilaa ei saa milloinkaan kuormata takaistuimen selkänojan yläreunaa korkeammalle, jotta tavarat eivät paiskaudu hätäjarrutuksessa tai törmäyksessä autossa istuvien takaraivoon.

Mikäli kuljetuskapasiteettia laajennetaan perävaunulla, on sekin kuormattava huolellisesti.

Kuljettajan ajotapa

Kuljettajan esimerkillinen ja vastuullinen ajotapa on kaiken A ja O turvallisen perillepääsyn varmistamiseksi: hypätään virkeänä rattiin, käytetään maltillisia nopeuksia, pidetään kunnon turvaväliä edellä ajavaan ja jätetään turhat ohitukset tekemättä. On siis keskityttävä olennaiseen eli ajamiseen.

Mökkitielle poistuminen

Mökki- ja lomakautena liikenne pienille sivuteille lisääntyy. Tieliikennelain mukaan ohitus, johon käytetään vastaantulevien kaistaa, on kielletty risteyksessä ja välittömästi ennen sitä. Ohituskielto ei kuitenkaan koske taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ennakolta ilmenevää risteystä.  

Onkin tärkeää, että mökkitielle, vasemmalle, kääntyvä kuljettaja muistaisi vilkaista vasempaan sivupeiliin aina ennen kääntymistä. Näin hän saa varmistettua, ettei takaa tuleva ole ohittamassa yhtä aikaa. Samoin on toki syytä toimia myös isommissa risteyksissä.

Niin kauan, kun autoja ajavat ihmiset, tekevät kuljettajat virheitä. Joku saattaa ohittaa myös sellaisessa paikassa, jossa se ei ole sallittua.

Valitse itse ohituspaikat tarkasti

Vaikka ohittaminen periaatteessa olisikin sallittua ”mökkitien” risteyksen kohdalla, se ei missään tapauksessa ole järkevää. Mikäli sivutien liittymä jää päätieltä katsottuna oikealle, saattaa ohittaja jäädä ohitettavan auton taakse katveeseen eikä sivutieltä tulija näin ollen havaitse häntä. 

Mikäli sivutien liittymä jää päätieltä katsottuna vasemmalle, saattaa sivutieltä tulevan auton kuljettaja oikealle kääntyessään havainnoida vain vasemmalle, hahmottamatta, että oikealtakin voi lähestyä ohittava auto. 

Juomat katiskaan

Kun mökille on päästy, on heti pidettävä mielessä myös paluumatkalle lähtö: huolellisuudella autoilija voi varmistaa, että paluumatkakin alkaa ajallaan.

Akkuongelmat yhdistetään usein talveen ja koviin pakkasiin, mutta apuvirtakeikat työllistävät Autoliiton tiepalvelua myös kesällä. Akkuja tappaa paitsi helle, myös erilaisten lisävarusteiden käyttö. Näistä jälkimmäinen on hyvin tyypillinen syy avuntarpeeseen kesämökeillä ja festarialueilla ihmisten viihtyessä ulkona ja elintarvikkeiden tarvitessa viilennystä.

Tyypillisesti akku tyhjennetään kuunnellen musiikkia auton soittimesta auton ollessa sammuksissa. Myöskään matkapuhelimien ja muiden älylaitteiden lataamiseen tai autojääkaapin käyttöön ei virtaa ole rajattomasti tarjolla.

Onkin tärkeää muistaa, että akku latautuu vain auton ollessa käynnissä. Mökille päästyä juomat kannattaakin viilentää mieluummin veteen upotetussa katiskassa kuin autojääkaapissa.

Apuvirtaa vain ammattilaisilta

Jos akku kuitenkin aiheuttaa ongelmia, ei varsinkaan uudempiin autoihin kannata antaa virtaa omatoimisesti toisesta autosta. Virhe esimerkiksi kaapelien kytkennässä tai huonot kaapelit saattavat aiheuttaa vakavia vaurioita sekä virtaa antavan että avustettavan auton sähköjärjestelmiin. 

Apuvirran antoon on syytä pyytää ammattiapua useammastakin syystä: Tiepalvelumiehillä on vankka kokemus ja asianmukaiset, nykyaikaisen ajoneuvotekniikan edellyttämät välineet apuvirran antoon. Jos vahinko jostain syystä silti pääsee sattumaan, tiepalvelulla on myös vastuuvakuutus.

Myös paluumatkan ajokunnosta on syytä huolehtia

Mökkireissun paluumatkan kuljettaja tulisi olla tiedossa jo hyvissä ajoin ennen paluumatkalle lähtöä. Kuljettajan pitää huolehtia ajokunnostaan sekä levätä riittävästi ennen kuin hyppää rattiin. 

Jos tästä huolimatta alkaa väsyttää, on tärkeää, että kuljettaja tunnistaisi väsymyksensä ja olisi valmis sen myös myöntämään. Matkustajien tulisi omalta osaltaan seurata kuljettajan olemusta ja tarvittaessa kehottaa pitämään tauko, jos kuljettaja ei sitä oma-aloitteisesti ymmärrä tehdä. 

Havainnoi huolellisesti liittyessäsi

”Mökkitieltä” muun liikenteen sekaan liityttäessä on syytä hiljentää ja havainnoida huolellisesti – molempiin suuntiin. Erityisesti oikealle käännyttäessä kuljettaja keskittyy helposti havainnoimaan virheellisesti vain vasemmalle, koska hän saattaa ajatella, ettei oikealta voi tulla ketään. Jos päätiellä on kuitenkin samanaikaisesti ohitus käynnissä, alkavat vakavan onnettomuuden ainekset olla kasassa.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat