Näillä vinkeillä pääset perille huonossakin ajokelissä – ennen autoon hyppäämistä tehtävillä päätöksillä iso merkitys turvallisuuteen

Oikein pakattu auto voi pelastaa henkesi 5:32
Oikein pakattu auto voi säästää henkesi onnettomuuden yllättäessä.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Miten selviän turvallisesti perille kelin ollessa todella huono?

Vastaus: Erityisesti talvella ajo-olosuhteet saattavat olla välillä todella haasteelliset. Pääsääntöisesti ongelmia aiheuttavat näkyvyyden ja pitävyyden heikkeneminen.

Kuljettaja voi valinnoillaan vaikuttaa siihen, että perille päästään turvallisesti. Osa näistä valinnoista joudutaan tekemään ennen ajoon lähtöä ja osa vasta ajon aikana.

Auton valinta

Autoa valittaessa on syytä muistaa, että autolla ajetaan myös talvella – välillä varsin haasteellisissakin olosuhteissa. Tarjolla olevista vaihtoehdoista on syytä valita sellainen, jossa on mahdollisimman paljon turvatekniikkaa. Erityisesti aktiiviset turvalaitteet, kuten hyvät valot, ABS-jarrut, ESC-ajonvakautusjärjestelmä ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä saattavat estää onnettomuuteen joutumisen.

Passiiviset turvalaitteet, kuten turvavyöt, turvatyynyt, turvaverhot ja törmäysenergiaa sitova korirakenne puolestaan lieventävät onnettomuuden seurauksia.

Hyvät talvirenkaat

Auton kunnosta on syytä huolehtia. Renkailla on suuri merkitys siihen, miten auto pysyy tiessä kiinni. Rengastyyppi kannattaa valita niin, että se palvelee parhaiten omia käyttötarpeita. Tutustumalla rengastesteihin saa hyvän kuvan eri renkaiden ominaisuuksista.

Rengas menettää pito-ominaisuuksiaan vanhentuessaan ja kuluessaan. Talvirengas olisi syytä uusia, kun siinä on kulutuspintaa jäljellä viisi milliä tai vähemmän, vaikka laki mahdollistaakin ajamisen kolmeen milliin saakka. Yli kuusi ajokautta käytössä ollut tai yli 10 vuotta sitten valmistettu rengas on uusimisen tarpeessa siitä riippumatta, vaikka kulutuspintaa olisikin vielä riittävästi jäljellä.

Tutustu valoihin

Valojen toimintaperiaatteeseen ja toimivuuteen on kiinnitettävä huomiota. Päiväajovaloilla ajettaessa yhä useammassa autossa eivät takavalot pala ollenkaan. Hämärässä, pimeällä, sateella tai heti sateen jälkeen onkin syytä huolehtia, että valokatkaisija on sellaisessa asennossa, että myös takavalot palavat.

Jos lumipyryn aikana tai sen jälkeen on vaikea erottaa edellä ajavaa autoa lumipölyn keskeltä, on myös takana ajavalla todennäköisesti vastaavanlaisia ongelmia. Omaa havaittavuutta saa parannettua kytkemällä takasumuvalon päälle.

Kaikkien auton valojen – myös seisontavalojen – tulee toimia. Mikäli seisontavalon polttimo on hajonnut aiemmin ja samalta puolelta pimenee myös ajovalon polttimo, näyttää auto muiden silmissä mopolta ja saattaa näin aiheuttaa arviointivirheitä.

Auton valot on puhdistettava säännöllisesti – erityisen tärkeää tämä on autoissa, joissa ei ole ajovalonpesureita.

Puhdas tuulilasi

Molemmin puolin puhdas tuulilasi helpottaa havainnointia ja parantaa siten turvallisuutta. Pyyhkijän sulat saa parhaiten puhtaaksi lasinpesunesteeseen kostutetulla rievulla tai kosteuspyyhemäisillä sulkapyyhkeillä. Mikäli sulkien puhdistaminen ei paranna pyyhintätulosta, on sulat aika uusia.

Ulkopinnan lisäksi tuulilasi on muistettava puhdistaa säännöllisesti myös sisäpuolelta. Likainen tuulilasi vaikeuttaa havainnointia – erityisesti ääriolosuhteissa.

Ajamisen suunnittelu

Matka-aikataulua suunniteltaessa, kannattaa tutustua sää- ja kelitietoihin. Varsinkin pidempien matkojen ajaminen kannattaa mahdollisuuksien mukaan ajoittaa sellaiseen päivään, jolloin keli vaikuttaisi olevan hyvä – ainakin suurimmalla osalla matkasta. Mikäli todella huono keli yllättää kesken matkan, on monesti viisasta pysähtyä tauolle odottamaan sään selkeytymistä.

Lyhyemmilläkin matkoilla aikaa on varattava auton puhdistamiseen lumesta ja jäästä. Lisäksi huono keli alentaa väistämättä matkanopeutta.

Aikataulusta kannattaa tehdä riittävän väljä, jolloin ei tarvitse ajaa kilpaa kellon kanssa. Tämä on erityisen stressaavaa huonossa kelissä. Riittävän väljä aikataulu mahdollistaa myös ylimääräisen tauon pitämisen, olosuhteiden niin edellyttäessä.

Myös ajoreitti on suunniteltava ajatuksella. Paras reitti kesällä ei välttämättä ole sitä talvikelissä.

Ajon aikana

Talviaikaan kuljettajan on kompensoitava heikentynyt näkyvyys ja pitävyys alentamalla ajonopeutta sekä lisäämällä turvaväliä edellä ajavaan. Turvaväliä tulisikin olla vähintään neljä sekuntia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että edellä ajavan ohittaessa tietyn kiintopisteen, on laskettava rauhallisesti neljään. Vasta tämän jälkeen saa itse olla samaisessa kohdassa.

Ohjausliikkeiden tulee olla rauhallisia niin kaistanvaihto- kuin ohitustilanteissakin. Hätäinen ohjausliike liukkaalla pinnalla, maantienopeudessa, johtaa herkästi auton hallinnan menettämiseen.

Käyttämällä valoja tehokkaasti sekä suuntaamalla katse mahdollisimman kauas, onnistuu havaintojen tekeminen ajoissa. Näin kuljettajalle jää enemmän aikaa reagoida vaaratilanteen välttämiseksi.

Olennaista huomata

Olennaista on, että huomattava osa turvallisuuteen vaikuttavista valinnoista tehdään jo ennen ajoon lähtöä. Tämä kannattaa pitää mielessä joulumatkalle valmistauduttaessa.

Itse ajotilanteessa on viisasta jättää turha kiire pois ja tarpeettomat ohitukset tekemättä. Ruuhkaisessa liikenteessä ei juurikaan voita aikaa ohittelemalla.

Oikein mukavaa, rauhallista ja liikenneturvallista joulunaikaa! 

Lue myös:

    Uusimmat