Aurinkolasit, jotka sopivat suomalaiselle – mahdoton yhtälö?

Kevään aurinkolasimuoti ei hemmottele suomalaisia kasvonpiirteitä. Mitä meidän leveäkasvoisten, korkeaposkisten ja matalanenäisten kannattaisi sitten pitää mielessä silmille suojaa hankkiessamme? Aurinkolasien asiantuntija Pauliina Aalto opastaa.

Keväällä 2013 aurinkolasimuoti näyttää pisaralta – siis pilottilaseilta. Aurinkolasimuotia seuraaville ja maailman tuulia nuuskiville suomalaisille tämä on paha paikka: pilottimallinen kehys ei nimittäin pue kovin hyvin kasvojamme.

– Pitäisi olla mallikasvoinen, jotta se näyttäisi kivalta, harmittelee monen suomalaisten silmille päätyvän aurinkolasin takaa löytyvä, muun muassa Instrumentarium-liikkeiden laseista vastaava valikoimapäällikkö Pauliina Aalto.

Aalto vannoo muotoon, joka jäljittelee perhosen siipeä, sillä se tuo nostetta suomalaisenkin kasvoille.

Leveät kasvot, korkeat posket, matala nenä – suomalaista?

Vaikka silmälasikehyksissä suomalaiset ovat aallonharjalla ja useampi turvautuu lompakkoa laihduttaviin ja huippumuotia edustaviin designer-laseihin, aurinkolasien suhteen tullaan jälkijunassa, laahataan aina vähän muuta maailmaa perässä.

Aallon mukaan se johtuu siitä, että suomalaiset haluavat ennen kaikkea käytännölliset aurinkolasit, eikä tästä haluta tinkiä.

– Suomalaisten kasvot ovat suhteellisen leveät, poskipäät korkeat ja nenä matala. Tietynlaiset aurinkolasit eivät vain istu meille, eikä laseja haluta ostaa vain ulkonäön takia. Se hidastaa aurinkolasimuodin kulkeutumista tänne.

Kun suomalaisia verrataan vaikkapa italialaisiin, on ero suuri. Kapeakasvoisella ja näyttävänenäisellä kansalla täysin erilaiset lasit näyttävät hyviltä.

– Me sisäänostajat olemme kuitenkin aina suunnittelijan armoilla, Aalto muistuttaa.

Vinkiksi aurinkolaseja kaipaaville ja suomalaiset kasvonpiirteet kantaville Aalto neuvoo:

– Älä valitse liian korkeita, suosi matalaa. Valitse lasit, jotka sopivat käyttötilanteeseen ja istuvat kasvoillesi. Se on tärkeintä. Golfaamaan ei esimerkiksi kannata lähteä Guccin muotinäytöksessä nähdyissä aurinkolaseissa, eikä jumppatunnille Swarovski-kristallein koristelluissa huippuluomuksissa.

Vivahteita 1980-luvulta: peilipinta city-ihmiselle

Pilottikehysten lisäksi toinen kuuma sana on peilipinta. Peilipintaa on nähty viime vuosina maailmalla paljon, mutta vasta nyt se on rantautunut myös Suomeen – taas. Tämä muoti kun on alunperin kotoisin 1980-luvulta.

– Tässä on kyse toiminallisuudesta, ei vain ulkonäöstä, Aalto muistuttaa ja jatkaa selittämistä:

– Peililinssin väri voi olla vaaleampi ja peili heijastaa silti tehokkaasti säteilyn pois. Näin pärjää vaaleammilla linsseillä, joita voi pitää kaupungin valoisissa ja varjoisissa kohdissa, eikä joudu kävelemään aivan myyränä liian tummissa laseissa.

Peilipintainen linssi sopii siis nimenomaan kaupunkikäyttöön.

Lisää oppia aurinkolaseista:


AVA / Jenni Junkala

Kuvat: Shutterstock, Lehtikuva

Lue myös:

    Uusimmat