Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ajokorttiuudistus vähentää pakollisen opetuksen alle puoleen nykyisestä – hinta halpenee

2:09Ajokortti halpenee heinäkuussa
Julkaistu 10.06.2018 20:30
Toimittajan kuva

Raija Kantomaa

raija.kantomaa@mtv.fi

RaijaKantomaa

Ajokorttiuudistuksen yksi tärkein tavoite on ollut autokoulun halpeneminen. Heinäkuussa voimaan tulevassa laissa pakollisen opetuksen määrä vähenee 48 tunnista 22 tuntiin.

– Nyt meidän autokoulun perushinta on yli tuhat euroa ja jos ajokorttilain asetuksessa sallitaan simulaattorien ja etäteoriatuntien vapaa käyttää, niin hinta tippuu varmaan alle tuhanteen euroon, arvioi koulutus-ja laatupäällikkö Sampsa Lindberg CAP-Group Oy:stä.

Oppilaat voivat vapaammin jatkossa valita itselleen sopivimman opetustavan esimerkiksi ottamalla teoriatunnit verkon kautta etänä tai suorittamalla osan ajotunneista simulaattorilla.

Ajokorttiuudistuksen myötä pakollisen opetuksen määrä vähenee ja tutkinnon merkitys kasvaa. Oppilaat voivat räätälöidä, kuinka paljon ja millaista opetusta tarvitsevat, jotta läpäisevät tutkinnon.

– Kyllä nyt tehdään perustavanlaatuista uudistusta. Ajokorttia suorittavan valinnanvapautta lisätään ja joustavuutta siihen. Voi valita itselleen sopivimmat tavat oppia, opetella ja harjoitella, toteaa johtava asiantuntija Tuire Simonen Trafista.

Trafin mukaan kuljettajantutkinto sen sijaan laajenee ja tiukkenee, jotta voidaan varmistaa uusienkin kuljettajien olevan osaavia ja turvallisia kuljettajia.

Digiopetus on ollut suosittua

Miika Juvonen on jo kokenut simulaattoriajaja, mutta tänään hän lähtee ajamaan ensimmäisen kerran autoa liikenteeseen. Simulaattori lähettää kouluttajalle raportin siitä, kuinka tunti sujui ja mikä oli vaikeaa eikä onnistunut.

– Mielestäni simulaattori on hyvä juttu. Olen voinut rauhassa harjoitella simulaattorissa eikä ole tarvinnut suoraan hypätä liikenteeseen, kun kaikki on ihan uutta. Valitsin tämän autokoulun juuri simulaattori- ja verkkoteoriatuntien vuoksi, sanoo Juvonen.

Miika sSimulaattoriopetukseen oppilaat tulevat itsenäisesti, kun tunti on varattu. Kone opastaa ja ohjaa eikä eteenpäin pääse ennenkuin opetus on mennyt perille.

Miika on opiskellut teoriaa verkkotunneilla, jossa opettajan ollaan yhteydessä verkon kautta. Tunneilla voi olla jopa 50 oppilasta. Opettajaan ollaan yhteydessä Chatin kautta. Samalla opettaja voi varmistaa, että kaikki ovat oikeasti läsnä tunnilla, vaikkakin ovat fyysisesti muualla.

– Olen päässyt kodin kautta tekemään etäteorioita eikä ole tarvinnut aikatauluja suunnitella teoriatuntien mukaan. Jotkut lukiolaiset ovat suorittaneet teoriatunteja koulun myös hyppytuntien aikana, sanoo Juvonen.

CAP-autokoulut ovat olleet pilotoimassa uusia digitaalisia opetustapoja, joiden käyttäminen ei ole heikentänyt oppilaiden kuljettajantutkinnon läpäisemistä.

– Mitään merkittävää eroa ei ole siinä tutkinnon hyväksymisprosentissa niiden kesken,  jotka suorittivat kurssin kokonaan autolla tai niiden välillä, jotka ajoivat ajotunneista puolet simulaatiossa, toteaa Lindberg.

Samuli LindbergLindbergin mukaan digiopetusta voidaan tarjota jopa kello 20.00 asti. Suosittuja etäteoria-aikoja ovat kello 11-13 ja iltatunnit 15-18.

Heinäkuun jälkeen pakollista on 10 tuntia ajo-opetusta, 4 tuntia teoriaa ja 8 riskikoulusta. Kuljettaja tutkinto keskittyy jatkossa osaamiseen, riskien hallintaan ja teoria sekä ajotesti pitenee.

Lisää aiheesta:

Ajo-opettaja pysähtyi Nurmijärven turmapaikalle ja havahtui, mikä kaikki ajo-opetuksessa on pielessäYhä useampi valitsee opetuslupaopetuksen – näistä syistä ratin taakse kannattaa hypätä jo 16-vuotiaanaYhä useamman ajokortti jää saamatta ensimmäisellä koekerralla – "Mopopoika kävi teoriakokeessa 12 kertaa"Uusi laki astuu vihdoin voimaan: Opinnot ajokorttia varten saa aloittaa jo 16-vuotiaanaEsitetty ajokorttiuudistus tekisi ajokortista halvemman ja kaksivaiheisuus poistuisi – pakollisten tuntien on määrä vähentyä jopa puolellaAutokoulu lupaa reilusti halvempia hintoja –  simulaattorin avulla
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 17:30
    Sanna Marin

    Marin: Menin sanattomaksi Niinistön teosta – nyt vastaa Niinistö

  • 17:05
    OP

    OP:n palveluissa häiriöitä

  • 16:40
    Poliisi

    Iäkäs nainen kateissa Jyväskylässä – poliisi pyytää havaintoja

  • 16:31
    Porot

    Poronomistajaa epäillään katalasta teosta

  • 16:15
    Tampere

    Syyttäjä: Perhettään vuosia jäljittänyt ukrainalaismies puukotti entistä puolisoaan Tampereella pienen lapsensa nähden