Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

30 turvaistuimen testissä yksi harvinaisen hyvä arvosana – käsitys turvallisesta matkustussuunnasta vahvistui

10:41Näin käytät turvakaukaloa oikein ja varmistat lapsesi turvallisuudenNäin käytät turvakaukaloa oikein ja varmistat lapsesi turvallisuuden.
Julkaistu 27.05.2020 05:55

Ville Järveläinen

Autoliiton julkaisemassa turvaistuintestissä 22 istuinta sai hyvän, seitsemän tyydyttävän ja yksi välttävän arvosanan. Yksi turvakaukalo saavutti erinomaisen yleisarvosanan ja kaksi istuinta hylättiin. Toinen hylätyistä sisälsi liikaa kemikaaleja, kun taas toinen ei selvinnyt törmäystestistä.

Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa kevään turvaistuintestissä annettiin yhteensä 33 arvosanaa.

Turvakaukalot, jotka ovat hankittavissa sekä isofix-telakan kanssa että ilman on testattu molemmilla vaihtoehdoilla ja kummallakin on oma tuloksensa. Tällaisia kaukaloita olivat Bébé Confort Coral sekä sen identtinen sisarmalli Maxi-Cosi Coral, Joie i-Snug, Nuna Pipa Next ja Silver Cross Dream.

Testin positiivisimmasta tuloksesta vastasi tällä kerralla 40–85-senttisille lapsille tarkoitettu turvakaukalo Silver Cross Dream. Dream i-Size -telakan kanssa käytettynä kaukalo sai erinomaisen yleisarvosanan vasta 11:ntenä istuimena turvaistuintestin 17-vuotisen historian aikana.

Lue myös: Tiedätkö, millainen turvaistuin lapselle kannattaa oikeasti hankkia? – Tällaisen istuimen asiantuntija jättäisi ehdottomasti ostamatta

Testiä on tiukennettu vuosien saatossa useaan otteeseen, mikä nostaa tuloksen arvoa. Ilman telakkaa Silver Cross Dream sai hyvän yleisarvosanan. Suurin ero tulosten välillä tuli väärinasentamisen riskissä, joka on isofix-telakan kanssa hyvin pieni.

– Vain oikein asennettu istuin suojaa lasta parhaalla mahdollisella tavalla. Isofix-kiinnitys vähentää asennusvirheiden mahdollisuutta. On kuitenkin hyvä huomioida, että se ei ole mikään turvallisuustakuu, kuten tämänkertainenkin testi osoitti, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Heikkojakin tuloksia

Testissä heikon yleisarvosanan saivat isofix-istuimet Babyauto Buddy i-Size sekä Tex Baby Eris i-Size.

Babyauton heikko arvosana johtui kankaan liian suuresta palonestoainepitoisuudesta (TDCP), ja Tex Baby ei puolestaan kestänyt etutörmäystestiä. Tex Babyn valjaiden lukko aukesi 15 kilon painoisella koenukella tehdyssä törmäystestissä, ja nukke sinkoutui istuimesta.

Noin 1–12-vuotiaille (9–36 kg) tarkoitettu, auton turvavöillä kiinnitettävä Osann Flux Plus oli myös etutörmäystestissä aivan äärirajoilla. Istuimen selkänoja vahingoittui erittäin pahoin, kun testi tehtiin 15 kilon painoisella koenukella. Koenuken pää liikkui pitkälle eteenpäin ja nukesta mitatut kuormitusarvot viittasivat hieman kohonneeseen loukkaantumisriskiin. Istuin sai etutörmäystestistä välttävän arvosanan, joka jäi myös yleisarvosanaksi. Istuimen isofix-versio Osann Flux Isofixissa ei vastaavaa ongelmaa ilmennyt ja sen etutörmäystesti- sekä yleisarvosana oli tyydyttävä.

Kestopuheenaihe turvaistuinten ympärillä on lapsen matkustussuunta. Autoliitto suosittelee, että lapsi matkustaisi selkä menosuuntaan niin pitkään kuin se suinkin on mahdollista.

– Kaikissa etutörmäyssuojaltaan erinomaiseksi arvioiduissa istuimissa lapsi matkustaa selkä menosuuntaan. Tällöin istuin suojaa etutörmäyksessä koko vartaloa eikä pää pääse retkahtamaan. Mitä pienempi lapsi, sitä tärkeämpää retkahduksen välttäminen on, Tolvanen toteaa.

Katso istuinkohtaiset arviot Autoliiton verkkosivuilta.

Lähde: Autoliitto

Lue myös: Milloin lapsi ei enää tarvitse turvaistuinta? Tässä menee lakiinkin kirjattu raja – eikä siitä saa joustaa edes "karkkipäivänä"

Lisää aiheesta:

Syksyn turvaistuintesti julki: Yksi istuin hylättiin vaarallisenaVain yhdelle turvaistuimelle erinomainen arvosana – katso, miten innovatiivinen ominaisuus suojaa lasta kolarissaLaittaisitko lapsesi turvaistuimeen, jolle käy kolarissa näin? Autoliiton testin neljästä huonosta istuimesta kaksi jopa hengenvaarallisiaAutoliitto testasi turvaistuimet, kahdelle surkea arvosana – "Lensi halki testilaboratorion"Testissä 42 turvaistuinta – nämä kolme eivät läpäisseet törmäystestiäTurvaistuimet testattu – yksi malli ylitse muiden
AutotLiikenneturvallisuusLapsetAuton varusteetLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa