Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Valmistajat paljastavat suosituimmat lonkeromaut sekä flopit: "Lanttulonkero ei toiminut"

4:35Lonkeromakuja ei suunnitella summamutikassa – näin Hartwall suunnittelee uusia makupareja suomalaisten rakastamalle lonkerolleKATSO VIDEO: Näin Hartwall suunnittelee uusia makupareja suomalaisten rakastamalle lonkerolle.
Julkaistu 30.04.2023 09:45

Emmi Niiniaho

Fanni Parma

fanni.parma@mtv.fi

Lonkeromakuja ei suunnitella summamutikassa, sillä ginin mausteisuus voi olla haastava makupari. Valmistajat kertovat, miten uudet juomamaut syntyvät ja mitkä kokeilut eivät ole toimineet.

Vuoden 1952 Helsingin kesäolympialaisiin kehitetty lonkero on vakiinnuttanut paikkansa suomalaisten harmaassa mielenmaisemassa.

Perinteisen greipin makuisen lonkeron lisäksi kauppojen hyllyiltä löytyy nykyisin myös liuta erilaisia marjaisia ja hedelmäisiä vaihtoehtoja. 

Millä tavoin tähän kansallisaarteeseen on uskallettu kajota, mitkä mauista ovat suomalaisten suosikkeja ja mitkä makukokeilut ovat menneet täysin metsään?

Hartwallin tuotepäällikkö Ella Berner sekä tuotekehitysasiantuntija Elisa Räikkönen kertovat, millainen prosessi makujen kehittely on ja kuinka paljon kuluttajat pääsevät vaikuttamaan siihen.

Lue myös: Baarimestari paljastaa salaisuuden täydelliseen gin toniciin: "Vie GT:n uudelle tasolle"

Isokyrön lonkerolanseerausta luultiin aprillipilaksi

Kyrö Distillery Companylla on valikoimassaan kolme eri lonkeromakua, joista ensimmäinen lanseerattiin vuoden 2016 aprillipäivänä.

– Sehän meni silloin aprillipilasta moneen paikkaan. Tislaamolle tuli vielä monta kuukautta aprillipäivän jälkeen ihmisiä ihmettelemään, että ai te oikeasti teitte tuon, yksi tislaamon perustajista, muun muassa kotimaisesta myynnistä vastaava Miko Heinilä kertoo.

Ensimmäinen Longkyrö-mauista oli karpalo-rosmariini, jota seurasivat muutaman vuoden päästä inkivääri-minttu ja mustikka-kanerva.

Kyröllä on selvitetty tuotekehitysvaiheessa millaisia makuja ja tuotteita eri kategorioista voisi puuttua ja lähdetty sitten testaamaan makuvariantteja, jotka voisivat toimia.

longkyröt

Hittien lisäksi tuotekehittelyn tiimellyksessä on törmätty luonnollisesti myös huteihin.

– Kyllä muistan joitakin maistaneeni, mitkä eivät ihan menneet putkeen. Sen takia niitä testejä tehdään, että opitaan, Heinilä kertoo.

Ulkomailla lonkerokategoria on ainakin toistaiseksi vielä tuntematon. Kyröllä on yritetty tuoda sitä tutumpaan kontekstiin selittämällä, että juoma on ikään kuin samassa kategoriassa esimerkiksi Bacardin Breezereiden kanssa, mutta aidoilla aromeilla ja vähemmällä makeudella.

Lue myös: Oletko maistanut? Tässä on maailman suosituin drinkki – ykkönen vaihtui vuosien voittoputken jälkeen

The Helsinki Distilling Company on halunnut luoda premium-tasoisen lonkeron

The Helsinki Distilling Companyn Kai Kilpinen kertoo, että Helsinki Long Drink -brändin juomista haluttiin tehdä nimenomaan "premium-tasoisia".

Juomissa käytetään tislaamon omaa giniä ja niiden mehupitoisuus on noin 10–15 prosenttia, eli lonkeroissa on selkeästi enemmän, kuin pelkkä etäinen häivähdys makua.

Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.

Brändiin kuuluu kolme eri makuvaihtoehtoa: verigreippi, yuzu-hedelmä sekä greippi ja bergamotti.

Lisäksi HDCO tekee yhteistyössä Olvin kanssa alkoholitonta appelsiinilonkeroa.

Uusien makujen kehittely ei jää HDCO:lla ainakaan kokeilun puutteesta kiinni.

– Mehän olemme hyvin innovatiivisia ja olemme testanneet varmaankin kaikki Suomessa saatavilla olevat hedelmät, marjat, vihannekset ja kasvikset. Jos se jotain syötävää on, olemme yrittäneet sitä vähintäänkin tislata. Kyllä siellä muutamia aika yököttäviä makuyhdistelmiä on ollut. Lanttulonkero ei toiminut, Kilpinen paljastaa.

Suurimmaksi osaksi kokeilut, jotka eivät ole menneet jatkoon, ovat kuitenkin jättäneet tuotekehittelijät vain hieman kylmäksi. 

Lue myös: "Alkoholittomat viinat" ja drinkit MTV:n testissä – yksi juoma yllätti raadin positiivisesti: "En olisi vihainen, jos tilaisin tämän baarissa"

"Cocktailit, joita tehdään tänään, ovat vuoden päästä pullotettuina juomasekoituksina"

Kai Kilpinen kertoo, että he saavat tuotekehittelyyn paljon ajatuksia myös HDCO:n Teurastamon ravintolan baarihenkilökunnalta.

– Baarimestarimme ovat tärkeä osa tuotekehitystämme. Sieltä tulee paljon ideoita ja he seuraavat trendejä siitä, millaisia cocktaileja maailmalla juodaan. Ne cocktailit, joita tehdään tänään, ovat vuoden tai kahden päästä lonkeroina tai muina pullotettuina juomasekoituksina, Kilpinen kertoo.

Kilpinen iloitseekin siitä, että cocktailkulttuurin kehittymisen myötä ihmiset ovat oppineet tilaamaan ja juomaan monipuolisemmin erilaisia juomia perinteisten kossuvissyn ja vodkabatteryn lisäksi.

– Mehän puhumme varsinkin viennissä lonkerosta pullotettuina cocktaileina. Long drinkhän ei kauheasti sano ulkomaalaisille mitään – ehkä viimeisen parin vuoden aikana on alkanut sanomaan enemmän, Kilpinen pohtii.

Lue myös: Suomalaisilla on yhä vääristyneitä käsityksiä tequilasta – "Huono tequila saa meidät tekemään vääriä valintoja"

Valmistajien suosituimmat lonkeromaut:

Hartwall: greippi, appelsiini

Kyrö Distillery Company: karpalo-rosmariini sekä inkivääri-minttu

The Helsinki Distilling Company: verigreippi

Olvi: greippi ja karpalo, joiden lisäksi erilaisten sitrushedelmämakujen suosio on kasvussa

KOFF: uutuudet kiinnostavat, metsämansikka ja mango.

Olvi valmistaa lonkeroita sekä ginipohjaisina että käymisteitse

Olvin tuotepäällikkö Oona Järvelä kertoo, että yritys valmistaa lonkeroita sekä ginipohjaisina että käymisteitse.

Ennen vuotta 2018 ainoastaan käymisteitse tehtyjä lonkeroita sai myydä vähittäiskaupoissa. Järvelän mukaan vuosien varrella myös käymisteitse valmistetuista lonkeroista opittiin tekemään hyvänmakuisia.

– Esimerkiksi karpalon maku toimii paremmin käymisteitse tehtynä kuin viinapohjaisena. Osalle kuluttajista ginipohja on tärkeä ja toisille se ei ole mikään juttu, Järvelä kertoo.

olvi kultalonkero oikeassa koossa

Uusia makuideoita syntyy trendejä seuraamalla, kuluttajatoiveista sekä tuotekehityksen innovaatioiden pohjalta.

– Kuluttajat toivovat uusia makuja, valikoimasta poistuneita makuja sekä suosikkilonkeromauista alkoholittomia versioita, Järvelä kertoo.

Järvelän mukaan Iisalmessa on vuosien saatossa kokeiltu satoja erilaisia lonkeroreseptejä.

– Esimerkiksi suosittua lonkeromakua karpaloa on yritetty yhdistää muihin makuihin, kuten kahviin, mutta lopputulos ei toiminut, Järvelä paljastaa.

Lopulta Järvelän mukaan kuitenkin melkein mistä vain makuparista voi saada hyvän lonkeron, jos reseptin viilaamiseen käyttää aikaa.

Lue myös: Jos viiniä jää yli, älä laita luonnonkorkkia takaisin pulloon – sommelier kertoo syyn

Sinebrychoffin uutuudet kiinnostavat selkeästi kuluttajia

KOFF Long Drink -lonkeroiden tuotepäällikkö Juha Saloranta  kertoo, että Sinebrychoffin lonkerot ovat yhtä poikkeusta lukuun ottamatta ginipohjaisia.

Limen ja vodkan yhdistelmä on Salorannan mukaan perinteinen makuratkaisu ja kuluttajien pitämä maku.

Lonkero-fiiliskuva Nina Kaverinen

KOFF Long Drinkin makuvalikoimassa on tällä hetkellä greippi, lime, karpalo, verigreippi, metsämansikka sekä mango.

Makuvalinnat tehdään makutrendien, kuluttajatutkimusten ja omien kokeilujen pohjalta.

–  Sinebrychoffin tuotekehitysryhmä on innokas, kokenut ja taitava luomaan uusia makuja. Usein kuluttajien mieltymykset osuvat hämmästyttävällä tavalla yhteen trendien kanssa.

Kuluttajatoiveita tulee Salorannan mukaan yrityksen eri kanavien kautta sekä kasvotusten kohdattaessa.

Omien kokeilujen tuloksena ei ole innokkuudesta huolimatta luotu Salorannan mukaan mitään epäonnistunutta makuyhdistelmää.

– Ilmeisesti kehitystiimimme on niin hyvin kartalla makuprofiilien kanssa, että ihan epäonnistunutta makuyhdistelmää ei ole. Ginin mausteisuus ja katajaisuus ei toki varmasti ihan kaikkien makujen kanssa toimi.

Lue myös: Alko muistuttaa tärkeästä seikasta viiniä valitessa

Lue myös: Tässä on vuoden paras kuohuviini 2023: "Täyttä vastinetta rahalle"

Katso myös: Halpa vs. kallis: Nyt laitettiin lonkerot testiin! Erottaako aidon ja alkuperäisen halpisversiosta?

7:14Nyt laitettiin lonkerot testiin! Erottaako aidon ja alkuperäisen halpisversiostaMaistelumestareina MTV Uutisten ruokatoimittaja Petra Tuominen sekä tarkasta makuhermostaan tunnettu lifestylen konkaritoimittaja Fanni Parma.

Lisää aiheesta:

Suomalainen uutuusjuoma viedään nyt käsistä: "Suosio poikkeuksellista"Oletko huomannut? Lonkerotölkkiin on piilotettu ovela viittausBaarimestari: Tämä juomailmiö tekee pian "vallankumouksen" – taustalla rahaAlko ennustaa vuoden hittijuomat: Tämän oluen suosio se vain jatkuu – laseissa nyt jopa "nestemäisiä mokkapaloja"Suomalaiset baarimestarit paljastavat klassikkodrinkit, joita ani harva tilaa – nämä juomat viedään sen sijaan käsistä: "Turha ottaa listalta pois, kun se on niin suosittu"Long Kyrö! Supersuosittu Napue Gin saa yllättävän seuraajan – "onko tässä maailman paras lonkero?"
JuomatMakuja
Miko Heinilä kertoo, että he halusivat panostaa juuri laadukkaaseen giniin, aitoihin raaka-aineisiin ja oikean mehun käyttöön maun tuojana.Kyrö Distillery Company
Olvin tehtaalla Iisalmessa valmistetaan greipin, karpalon, guaranan, vihreän omenan, appelsiinin, persikan ja veriappelsiinin sekä sitruunan ja trooppisten hedelmien makuisia lonkeroita A.Le Coq-, OLVI Iisalmi- sekä Olvi-lonkerobrändeille.Olvi
Sinebrychoffin tämän kevään uutuusmaut lonkerokategoriassa, metsämansikka ja mango, kirivät jo verigreippilonkeron lanseerausennätyksestä ohi. Kuva: Nina Kaverinen.Sinebrychoff, Nina Kaverinen

Tuoreimmat aiheesta

Juomat
  • 26.9.17:03
    Viinit

    Viini, joka trendaa nyt todella vahvasti – oletko maistanut?

  • 25.9.17:14
    Viinit

    Suomalaiset sortuvat yhteen virheeseen viiniostoksilla: "Olemme vähän Big Mac -kansaa"

  • 25.9.15:56
    Sokeri

    Hallitukselta limpsalinjaus: Mitä enemmän sokeria, sitä enemmän veroa

  • 16.9.12:32
    Alko

    Alko kokeili K18-energiajuomien myyntiä – näin siinä kävi

  • 16.9.07:43
    Halpa vs. kallis

    Testasimme kauppojen halvimmat merkit: Mikä omenamehuista on paras?