Alko ennustaa vuoden hittijuomat: Tämän oluen suosio se vain jatkuu – laseissa nyt jopa "nestemäisiä mokkapaloja"

mokkapalapirtelö
Mokkapalapirtelö ilmentää vuoden 2022 juomatrendejä. Katso resepti jutusta! Alko, Kristiina Kurronen

Juomatrendeissä heijastelevat vastuullisuus ja hyvinvointi, mutta toisaalta myös jännittävät uudet maut.

Alkon asiantuntijat esittelivät torstaina 10.2. vuoden 2022 trendikatsauksessa tulevan vuoden ilmiöitä ja sitä, miten trendit näkyvät konkreettisesti laseissamme ja Alkon myymälöiden hyllyillä.

Oman terveyden ja hyvinvoinnin vaaliminen on näkynyt jo useamman vuoden myös kuluttajien juomavalinnoissa. Alkon valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskisen mukaan yhä useampi valitseekin juuri alkoholittoman tai matala-alkoholisen vaihtoehdon.

Tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine Taina Vilkuna taas nosti esille muun muassa IPA-oluiden monet muodot sekä jälkiruokien nauttimisen juoman muodossa.

Uskottavia makuja alkoholittomana

Jatkuva terveysbuumi ja vähenevä alkoholinkulutus näkyvät Alkon myyntivolyymeissa ja kasvavana alkoholittomien ja matala-alkoholisten juomien valikoimana.

Anu Koskisen mukaan valikoimaan tulee jatkuvasti uutuuksia niin oluiden kuin viinienkin osalta.

Alkoholittomien rinnalla kuluttajia kiinnostavat myös matala-alkoholiset tuotteet, joissa pieni määrä alkoholia antaa juomalle vahvemman rungon ja maun, ollen silti kuitenkin merkittävästi vähäalkoholisempi vaihtoehto.

Koskisen mukaan alkoholittomistakin juomista haetaan uskottavia ja aikuiseen makuun sopivia makuelämyksiä.

Paikallisuus ja IPA-oluiden laaja skaala

Taina Vilkunan mukaan kuluttajien kiinnostus paikallisiin tuotteisiin pitää yhä pintansa. Läheltä tulevat juomat pienpanimolta, tislaamoilta ja viinitiloilta ovat nousseet yhä vahvemmin valokeilaan.

Vilkuna toivoo tulevalta vuodelta, että trendi ulottautuisi myös erityisesti herkullisten kotimaisten siiderien pariin.

– Niiden koko potentiaalin kun saamme käyttöön, voimme useammin parittaa lähipanimoiden tuotteita koko menun kanssa, Vilkuna toteaa.

Oluttrendeistä pintansa pitää edelleen IPA, josta on kuitenkin tullut markkinoille hyvin laaja skaala erilaisia versioita. IPA-oluista onkin tullut marginaali-ilmiön sijaan nimenomaan kokeilunhaluisen valinta juomaksi.

Vilkunan mukaan IPA-oluista tulee lähes hengästyttävällä tahdilla erilaisia versioita. Voimakkaasti humaloitujen ja katkeroitujen oluiden lisäksi on tarjolla myös esimerkiksi runsaan hedelmäisiä NEIPA-oluita.

– Kuumimmasta IPA-trendistä vuodelle 2022 otetaan veikkauksia vastaan, Vilkuna toteaa naureskellen.

Yllättävät hybridijuomat

Hybridijuomat yhdistelevät nimensä mukaisesti tuttuja makuja uusilla ja jopa yllättävillä tavoilla. Hybridi syntyy sekoittamalla esimerkiksi kahta eri juomatyyppiä: viiniolut on nouseva trendi ja suosiotaan nostaneet klassikkodrinkit löytyvät usein myös valmiina tölkistä tai pullosta.

Hybridijuomat ammentavat tutuista juomatyypeistä, mutta eivät mahdu virallisiin EU-luokitteluiden raameihin.

– Luovuus kukkii ja viinejä sekä oluita valmistetaan sekoittamalla rypäleet ja mallas keskenään jo ennen käymistä. Villeimmät visioijat yhdistelevät viskiin, rommiin tai brandyyn suklaatryffeliä, kardemummaa, colaa tai toffeeta, Vilkuna kertoo Alkon tiedotteessa.

EU-luokittelut ja lainsäädännöt onkin Vilkunan mukaan laitettu joustamaan, jotta pystyttäisiin tarjoamaan ennenkokemattomia makuja.

"Kakku meni lasiin"

Jälkiruokamaiset maut ovat olleet jo kauan tuttuja varsinkin likööreissä ja tuhdeissa pastry stout -oluissa.

Mokkapalapirtelö

(2 hengelle)

2 dl vaniljajäätelöä
1 dl maitoa
4 cl suklaakastiketta
2 rkl kaakaojauhetta
3–4 digestivekeksiä
8 cl kahvilikööriä
Koristeeksi suklaakastiketta ja nonparelleja

1. Lisää kaikki raaka-aineet blenderiin ja aja tasaiseksi.

2. Tee nonparellireunat kastamalla lasin reunat suklaakastikkeessa tai sulatetussa suklaassa ja dippaa sitten reunat lautaselle kaadettuihin nonparelleihin.

3. Kaada juoma lasiin.

Ohje: Alkon drinkkiasiantuntija Santeri Saarinen

Vilkunan mukaan trendi näkyy yhä enemmän myös muissa panimotuotteissa, kuten sitruunaisen juustokakun makuisissa aleissa ja karkkimaisissa hapanoluissa.

– Näissä vain mielikuvitus on rajana.

Miksipäs ei siis nauttisi jälkiruokaa juotavassa muodossa, esimerkiksi lasillista mokkapaloja?

Samppanjoiden myynti kasvanut

Vilkunan mukaan viimeistään kuluneet kaksi vuotta ovat osoittaneet sen, että tarvitsemme jokaisen ilonpilkahduksen, mitkä otettavissa ovat. Ilon etsiminen arjen keskellä on näkynyt muun muassa Alkon samppanjamyynnissä, joka on kasvanut koko 2000-luvun ajan, mutta erityisesti koronapandemian aikana.

– Kaikista eniten kuohuvissa suomalaisia miellyttävät roseet, joista varsinkin roseeprosecco on vauhdittanut roseekuohuviinien myyntiä, Vilkuna kertoo ja vinkkaa, että roseekuohuviinien ympärille on helppo rakentaa hyvin erilaisia ruokakokonaisuuksia.

Yksi trendeistä onkin, että ensin valitaan viini ja vasta sitten siihen sopiva ruokakokonaisuus. Viinistä lähdetään hakemaan inspiraatiota ja viinin ja ruoan yhdistelyä tehdään hyvin rennolla otteella.

– Rikotaan niitä vanhentuneenkin etiketin rajoja tai pistetään ne ainakin joustamaan, Vilkuna kuvailee.

Ilmastonmuutos vaikuttaa eittämättä myös viinin tuotantoon

Viinintuotanto on sään ääri-ilmiöiden voimistuessa suurten haasteiden edessä, onhan se nimenomaan maanviljelyä. Esimerkiksi Ranskan viinintuotanto laski vuonna 2021 melkein 30 prosenttia edellisvuodesta, ja Espanja kiri sen ohi Euroopan toiseksi suurimmaksi viinimaaksi heti Italian jälkeen.

Viiniköynnös on erityisen herkkä ilmaston muutoksille – ikään kuin kanarialintu hiilikaivoksessa. Ilmaston muuttuessa myös viinien kasvatusalueet muuttuvat, ja samalla viinienmaku ja käytetyt rypäleet muuttuvat.

– Samppanjana nyt tuntemamme juoma voi tulla Englannista ja markkinoille tulee hybridilajikkeita, Vilkuna kertoo.

Suomalaiset ovat aikaisemminkin olleet suorastaan edelläkävijöitä korkkiviinien ja hanapakkausten hyväksymisessä, joten tulevatko ennakkoluulottomat suomalaiset suosimaan myös uusia hybridilajikkeita, kuten Solarista ja Seyval Blancia?

Katso myös: Halpa vs. kallis: Onko 8 euron punaviini yhtä hyvää kuin 30 euron punkku?

Halpa vs. kallis: Onko 8 euron punaviini oikeasti yhtä hyvää kuin 30 euron punaviini? 5:43
MTV Uutisten halpa vastaan kallis -sarjassa vertaillaan ruoka- ja juomatuotteiden "hintaääripäitä" keskenään. Voiko 8 euron punaviini päihittää 30 euron pullon?

Lähde: Alko

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat