Suomalainen uutuusjuoma viedään nyt käsistä: "Suosio poikkeuksellista"

Halpa vs. kallis: Nyt laitettiin lonkerot testiin! Erottaako aidon ja alkuperäisen halpisversiosta 7:14 Halpa vs. kallis: Nyt laitettiin lonkerot testiin! Erottaako aidon ja alkuperäisen halpisversiosta
KATSO MYÖS VIDEO: Lonkerot Halpa vs. kallis -makutestissä kesällä 2022. Mikä voitti?

Uutuusjuoman suosio on paikoin yllättänyt suomalaiskaupat ja -ravintolat. 

MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin keväällä suomalaisvalmistajien erilaisista lonkeroista ja niiden suosiosta.

Perinteisen greipin makuisen lonkeron lisäksi kauppojen hyllyiltä löytyy nykyisin myös liuta erilaisia marjaisia ja hedelmäisiä vaihtoehtoja. Olvin tuotepäällikkö Oona Järvelä kertoi MTV Uutisille aiemmin uusia lonkeromakuideoita syntyvän trendejä seuraamalla, kuluttajatoiveista sekä tuotekehityksen innovaatioiden pohjalta.

Suomessa erilaisia lonkerojuomia tuottavat muun muassa Olvi, Sinebrychoff, Hartwall, Kyrö Distillery ja Helsinki Distilling Company.

Eri valmistajien suosikkilonkeromakuihin ovat kuuluneet greipin lisäksi muun muassa karpalo ja appelsiini. Vanhat suosikit pitävät pintansa myydyimpien tuotteiden listalla, mutta tänä kesänä hittijuomien joukkoon on kiilannut mukaan myös uusi maku ananas.

Ananaslonkerosta hitti: "Poikkeuksellista"

Hartwallin keväällä lanseeraama ananaslonkero viedään nyt kirjaimellisesti käsistä. Vaikka juoma onkin hetkellisesti saattanut loppua yksittäisistä ravintoloista ja kaupoista, tuotannossa ei ole ollut minkäänlaista katkosta.

– Juoma ei ole loppumassa ainakaan Hartwallilta. Tehtaalta tuli juuri tietoa, että ravintoloita varten on viime viikonloppuna ajettu ylimääräistä erää. Reagoimme sitä mukaa kuin tilauksia tulee. Kysyntää on toki paljon, kertoo kategoriamarkkinointijohtaja Heidi Rantala Hartwallilta.

Rantalan mukaan haastavaa on ollut saada viestittyä kaupoille ja ravintoloille tietoa juoman menestyksestä. Suosio on saattanut yllättää monin paikoin. Suurin syy tuotteiden loppumiseen onkin ollut se, että juomaa on tilattu niin sanotusti "normaalijuoman" verran.

– Ravintoloista ja kaupoista on ehkä tilattu juomaa hieman normaalia enemmän, mutta sitten sen olisikin pitänyt olla viisinkertainen määrä.

Samanlaisia hittituotteita ei ihan joka vuosi juomatehtailla synny.

– Kyllähän suosio on poikkeuksellista. Meillä viimeksi on vastaavaa suosiota nähty vuonna 2019, kun lanseerasimme appelsiinin makuisen lonkeron.

Makua toivottu jo pitkään

Hartwallilla osattiin kuitenkin ennakoida uutuusjuomalle menestystä, sillä makua viilattiin tuotekehityksessä pitkään ja hartaasti. Lopuksi juomaa vielä testattiin tuttuun tapaan kuluttajilla ennen virallista lanseerausta.

– Juoma sai ihan poikkeuksellisen kovat arviot testeissä. Siinä kohtaa tiesimme, että varmasti kuluttajat tulevat tykkäämään. Toisaalta kyseessä on sellainen maku, jota lonkeronystävät on toivoneet jo pitkään. Juomalle oli patoutunutta kysyntää.

Rantala uskoo ananaksen osuvan myös jollain tapaa "suomalaiseen hermoon", sillä kiistelläänhän meillä ikuisesti humoristiseen sävyyn siitäkin, kuuluuko ananas pizzaan.

Trooppiset maut kiinnostavat laajemminkin

Ananaslonkeron suosio liittynee myös laajempaan trooppisten makujen trendiin. Sinebrychoff lanseerasi tänä vuonna mangon makuisen lonkeron, joka keikkuu niin ikään nyt myydyimpien lonkerotuotteiden listalla.

Yhä useammat kuluttajat hakevat juomilta nyt myös elämyksiä.

– Ihmiset kokeilevat uusia makuja, eivätkä enää ole niin lojaaleja tietyille tuotteille. Juomahyllyihin on tullut paljon enemmän valinnanvaraa.

Toisaalta nähtävillä on myös tietynlaista polarisoitumista: osa kuluttajista hakee selkeästi elämyksellisyyttä, kun toinen ääripää ei halua tinkiä tutuista mauista. Ananaslonkero on nyt joka tapauksessa lyönyt niin isosti läpi, että maku on tullut jäädäkseen.

– Kuluttajien mukaan mennään, eli niin kauan kuin siitä tykätään, niin pidetään vakiovalikoimissa. 

Katso myös video: Tiesitkö? Näin lonkeromakuja kehitellään

Lonkeromakuja ei suunnitella summamutikassa – näin Hartwall suunnittelee uusia makupareja suomalaisten rakastamalle lonkerolle 4:35
Hartwallin tuotepäällikkö Ella Berner sekä tuotekehitysasiantuntija Elisa Räikkönen kertovat, millainen prosessi makujen kehittely on ja kuinka paljon kuluttajat pääsevät vaikuttamaan siihen. 

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!