Hallituksen alkoholilakiesitys pyrkii kieltämään alkoholijuomien vaikuttajamarkkinoinnin.
Hallitus kaavailee muutoksia ja tarkennuksia alkoholilakiin.
Keskustelua on aiemmin herättänyt muun muassa lakimuutos, joka sallisi alkoholijuomien tilaamisen kotiovelle. Lain kaavaillut muutokset koskevat alkoholijuomien toimittamista, etämyyntiä sekä markkinointia.
Alkoholin markkinointia koskevat muutosehdotukset kieltäisivät alkoholin vaikuttajamarkkinoinnin kokonaan.
Lakimuutoksen tavoitteena on toteuttaa pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaa.
– Hallitusohjelman mukaisesti hallitus uudistaa alkoholipolitiikkaa vastuullisesti eurooppalaiseen suuntaan ja jatkaa vuonna 2018 tehtyä alkoholilain kokonaisuudistusta, lausuntopyynnössä kerrotaan.
Lakiesityksen lausuntokierros päättyy 31.7., jonka jälkeen esityksen luonnoksen sisällöstä päätetään saadun palautteen perusteella.
Lue myös: Alkoholin ostaminen helpottui – näin kävi kulutukselle
Viiniasiantuntija Ilkka Sirén on huolissaan
Lausunnon aiheesta aikoo jättää muun muassa viiniasiantuntija ja vaikuttaja Ilkka Sirén.
– Esitetty täyskielto vaikuttajamarkkinointiin kohdistuisi erityisesti sosiaaliseen mediaan ja muuhun digitaaliseen viestintään, jossa suuri osa alkoholiaiheisesta ja alkoholia sivuavasta sisällöstä nykyään julkaistaan. Vaikuttajien tuottama sisältö on tänä päivänä monimuotoista: journalistista, koulutuksellista, viihteellistä ja kaupallista, mutta se on aina suunnattu täysi-ikäiselle yleisölle, Sirén sanoo lausunnossaan, jonka hän kertoo jättävänsä huomenna keskiviikkona.
Lausunnossaan Sirén korostaa vaikuttajan työn monimuotoisuutta, ja kuinka lakiesitys ei ota tätä seikkaa huomioon.
– Alkoholiaiheista viestintää esiintyy esimerkiksi ruokaresepteissä, ruoka- ja juomasuosituksissa, koti- ja ulkomaanmatkailuun liittyvissä sisällöissä sekä kulttuurisissa ja historiallisissa konteksteissa. Ehdotettu sääntely ei tee eroa näiden lukuisten erilaisten sisältömuotojen välillä, vaan rinnastaa kaiken alkoholiaiheisen vaikuttajaviestinnän suoraan kaupalliseen markkinointiin.
Sirén on puhunut aiheesta sosiaalisessa mediassa.
Lue myös: Viini-Ilkan kolme kikkaa: Näin viilennät viinipullon nopeammin!
"Ristiriitainen hallitusohjelman kanssa"
Sirén kritisoi myös lakiesityksen perusteluja. Hänen mukaansa esitetty kielto ei perustu hallitusohjelmaan.
– Siinä tavoitteeksi on kirjattu alaikäisten altistumisen estäminen digitaalisessa alkoholimainonnassa. Nykyisellään esitys on siis ristiriitainen hallitusohjelman kanssa, koska se haluaa rajoittaa myös aikuisille suunnattua vastuullista viestintää, Sirén kirjoittaa lausunnossaan.
Sirén jakoi lausuntonsa Instagram-tilillään.
Lue myös: Alko löysi Suomesta kiinnostavia "kuppikuntia"
"Osa ratkaisua, ei ongelmaa"
Kokonaisuudessaan Sirén pitää hallituksen kaavailemaa kieltoa suhteettomana ja käytännössä vaikeasti toteutettavana. Hän uskoo kuluttajansuojan tavoitteiden vastaisesti heikkenevän kiellon myötä.
– Jos avoin ja vastuullinen kotimainen sisältö kielletään, siirtyy osa alkoholiaiheisesta viestinnästä ulkomaisille toimijoille tai epävirallisille alustoille, joihin suomalainen sääntely ei ulotu.
Sirén sanoo lausunnossaan vastuullisen alkoholiviestinnän olevan tärkeä osa avointa ja kestävää juomakulttuuria.
– Se on osa ratkaisua, ei ongelmaa, hän tiivistää.
Lue myös: Nämä juomat ovat supersuosittuja maailmalla – miksi suomalainen "tölkkikansa" ei innostu?
Katso myös: Näin helsinkiläiset kommentoivat viinien myynnin vapauttamista
0:31Helsinkiläiset kommentoivat videolla viinien myynnin vapauttamista.