Yritykset kilpailevat nuorista valmennusohjelmilla

Suomessa on jo kymmeniä valmennusohjelmia yrityksiin tuleville nuorille. Valmennusohjelmat kouluttavat nuoren koko yrityksen tavoille.

365 päivässä huipulle - tällaisella lentävällä lähdöllä kauppakonserni Kesko houkuttelee nuoria niin sanottuun trainee-ohjelmaansa. Ohjelma tarjoaa joukolle nuoria koko konsernin kattavan koulutuksen, vakituisen työsopimuksen ja mahdollisuuden päästä heti kiinni myös käytännön työhön.

Parikymppistä Valtteri Markkulaa ei iskulausein tarvinnut houkutella. Taloustieteen opinnot olivat loppuvaiheessa, kaupan ala kiinnosti, ja kun haku Keskon ohjelmaan tammikuussa aukesi, peli oli selvä.

- Saa tehdä kunnolla hommia kaupassa, ja toisaalta kerrotaan, miten esimerkiksi strategioita tehdään. Siinä pääsee katsomaan koko ketjun muodostumisen, miten kokonaisuus toimii, Markkula tiivistää ohjelman antia.

Markkula työskentelee tällä hetkellä Ruokakeskon traineena K-Citymarketissa. Ohjelman jälkeinen työpaikka selviää syksyn kuluessa. Vakituinen työsuhde ja mahdollisuudet kehittyä olivat iso bonus.

- Isosta firmasta löytyy varmasti kiinnostavia tehtäviä. Sopimus jatkuu, mutta kiinnostavia paikkoja voi haistella ihan rauhassa, Markkula kiittelee.

Aktivoitumista yrityksissä

Soittokierros korkeakoulujen rekrytointipalveluihin paljastaa, että trainee-ohjelmien määrä on kasvussa. Erilaisia valmennus- tai "sisääntulo-ohjelmia" on Suomessa jo kymmeniä. Kansainvälisesti verrattuna luku ei kuitenkaan ole suuri.

Tampereen yliopiston ura- ja rekrytointipalveluissa on selvitetty, että monet yritykset ovat kyllä kiinnostuneita ohjelmista. Tilaustakin olisi, uskoo urapalveluiden päällikkö Jukka Mäkinen. Ammattitaitoisesta työvoimasta on monella alalla kohta huutava pula.

- Nyt pitäisi iskeä kiinni fiksuihin osaajiin aikaisin, jos niitä aikoo varmistaa itselleen. Pitäisi olla pikkaisen edellä eikä vain luottaa siihen, että kun oven avaa, väkeä tulee sisään. Mitä jos kukaan ei edes tule koputtamaan? Mäkinen kysyy.

Selvää ei enää ole sekään, että yhden työnantajan leivissä pysytään pitkään. Keskossakin haluttiin osaavia työntekijöitä, jotka mahdollisimman hyvin pysyisivät sen palveluksessa. Lisäksi vähittäiskaupan käytännön osaamista kaivattiin lisää konsernin eri tehtäviin ja ohjelmalla voitiin kätevästi antaa sitä heti nuorille. Ohjelma on myös kilpailuvaltti.

- Kun osaajista alkaa olla pulaa, niin meillä on K-ryhmään sitoutuneita henkilöitä. Pitkällä tähtäimellä he ovat koko Kesko-konsernin yhteistä reserviä, summaa HR controller Mikko Myyryläinen Keskosta.

Keskon kokemukset vuoden lopussa päättyvästä pilotista ovat olleet sen verran hyvät, että uusi haku aukeaa ensi kuussa.

Trainee iso panostus

Valmennusohjelmia löytyy lähinnä suurimmista yrityksistä, esimerkiksi teräsyhtiö Outokummusta ja pankkikonserni Nordeasta. Kaupan alalla S-ryhmälläkin on omansa.

- Ohjelman tekeminen vaatii yritykseltä resursseja ja sitoutumista, joten kaikilla ei ole siihen mahdollisuus lähteä. Ja vielä toistaiseksi työvoiman saatavuus on ollut Suomessa aika hyvä. Nyt markkinatilanne on muuttumassa, sanoo Jyri Tawast Helsingin kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalveluista.

Tawastin mukaan ohjelma maksaa kuitenkin itse itsensä takaisin yritykselle.

- Usein käytetty nyrkkisääntö on, että uusi työntekijä alkaa tuottaa yritykselle vasta noin puolen vuoden päästä. Tässä nopeutetaan tehokkaaseen työskentelyyn siirtymistä.

Yritys voi ohjelmallaan myös rakentaa positiivista mielikuvaa itsestään työnantajana. Nuorelle käytännön työkokemus taas on kaivattua.

- Firmoista on myös vaikea nähdä kylmiltään ulkoapäin tai pelkän lehti-ilmoituksen perusteella, millaista työskentely niissä on, trainee Markkula lisää.

Jukka Mäkisen mieleen mahdollisena ongelmana tuleekin lähinnä vain se, jos ohjelma ei vastaa nuoren odotuksia tai hän kokee päätyneensä väärälle alalle.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat