Yllätyskäänne F1-kopiokohussa: talli myöntääkin ostaneensa kiistellyn osan Mercedekseltä – saattaa silti päästä pälkähästä

Mercedeksen viime vuoden F1-auton täydellisestä kopioimisesta syytetyn Racing Point -tallin tekninen johtaja myöntää viimein, että Renault’n protestoimat osat ovat itse asiassa suoraan mestariautosta sellaisenaan ostetut.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Britannian GP suorana 31.7.-2.8.
Su: Britannian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Vahvasti kauden aloittaneen Racing Pointin auton sääntöjenmukaisuus on ollut voimakkaan keskustelun kohteena koko tähänastisen vuoden. Jo Barcelonan talvitesteissä alkanut kohu Mercedeksen auton kopioimisesta sai jatkoa Renault’n tehtyä protestin vastustajan autosta Itävallassa.

Renault kiinnitti huomionsa Racing Pointin jarrujen jäähdytysputkiin, jotka lisättiin tänä vuonna niiden osien listalle, joita ei saa ostaa valmiina toiselta tiimiltä. Tällä listalla oli aiemmin vain auton rungon yksityiskohtia.

Racing Point on toistuvasti vakuuttanut, ettei se usko protestin läpimenoon. Nyt tekninen johtaja Andrew Green kuitenkin kertoo uuden tiedon kyseisestä osasta, jota Kansainväliseen autoliiton FIA:n tarkastajat tutkivat tiimin tehtaalla.

– He kyllä kommentoivat sitä, miten samanlaisia ne olivat Mercedeksen kanssa ja me kerroimme, miksi ne ovat samanlaisia: koska me ostimme jarrujen jäähdytysputket vuonna 2019, Green toteaa The Race -lehden mukaan.

Tässä kohtaa tullaan tulkintakysymykseen: jos jäähdytysputket lisättiin ostokiellon piiriin vuonna 2020, onko Racing Pointilla ollut oikeus hankkia ne tälle kaudelle suunnittelemaansa F1-autoon, kun suunnittelutyö on tapahtunut vuoden 2019 puolella?

– Uskon, että olemme todella vahvoilla, Green vakuuttaa.

– Toimitimme joitain asiakirjoja FIA:lle viikonloppuna, ja lisäksi joitain juttuja meni tuomaristolle pari päivää sitten. Asianajajat tekivät sen kanssa intensiivisesti töitä viime viikolla. Uskomme, että se (protesti) hylätään, Green jatkaa.

FIA:lla oli alun perin tarkoitus julistaa tuomionsa tapauksesta ennen tämän viikon Britannian GP:tä, mutta viikon mittaan tulleet ongelmat siirsivät päätöstä tuonnemmaksi.

Lue myös:

    Uusimmat