Mainos

WSJ: Angry Birds lentää kohti uusia tuotevaltauksia

Jättimenestykseksi noussut mobiilipeli Angry Birds aikoo tehdä uusia aluevaltauksia, kertoo talouslehti Wall Street Journal verkkosivuillaan. Lehden mukaan vihaiset linnut lentävät nyt kirjoihin, leluihin ja mahdollisesti jopa valkokankaalle.

Pelin kehittänyt suomalaisyhtiö Rovio Entertainment haluaa nähdä, voiko huippusuositusta mobiilisovelluksesta tulla samanlainen tuotemerkki kuin esimerkiksi Mikki Hiirestä.

Ensimmäinen aluevaltaus on keittokirja "Pahojen possujen munareseptit" ("Bad Piggies Egg Recipes"), joka julkaistaan vielä tämän kuun aikana. Keittokirjan nimi on viittaus pelin sikahahmoihin, jotka varastavat lintujen munat ja joutuvat näin niiden vihan kohteeksi.

Kulinaaristen herkkujen jälkeen Angry Birds aikoo tähdätä oppikirjoihin, jotka on suunnattu aina 4-vuotiaista lapsista teini-ikäisille nuorille saakka. Rovion brändijohtaja Wibe Wagemansin mukaan oppimateriaalilla pyritään kunnioittamaan suomalaista opetusjärjestelmää, joka painottaa leikin tärkeyttä oppimisessa. Esimerkiksi geometrian oppikirjassa asioita opetetaan lintujen linkoamisen ja lentoratojen kautta.

– Tällä hetkellä on meidän tehtävämme pitää tuotemerkkimme elossa ja "coolina" sekä ilahduttaa fanejamme uusilla asioilla, sanoo Wagemans Wall Street Journalin haastattelussa.

Riittääkö vihaisten lintujen vetovoima?

Rovio on hiljattain ottanut palkkalistoilleen myös David Maiselin johtamaan viihdealaa koskevasta strategiastaan. Marvel Studios -yhtiön entinen toimitusjohtaja neuvottelee parhaillaan mahdollisten käsikirjoittajien, ohjaajien ja rahoittajien kanssa Angry Birds -elokuvasta.

Maiselin mukaan on kuitenkin ennenaikaista puhua elokuvan budjetista, sillä valkokankaan valloitukseen voi mennä vielä useita vuosia.

Ennen kirjoja ja mahdollista elokuvaa Rovio ehti laajentaa Angry Birds -tuotevalikoimaansa pehmoleluihin. Pelin tavoin leluistakin tuli menestys: pehmoisia possu- ja lintuhahmoja myydään joka kuukausi noin miljoona kappaletta.

Wall Street Journal epäröi kuitenkin artikkelissaan, riittääkö yksinkertaiseen peli-ideaan nojaavan Angry Birdsin vetovoima kovin suureen tuotevalikoimaan. Lehti arvioi, että hittipelistä ei välttämättä saa tarpeeksi materiaalia syvempään tarinankerrontaan.

Päätuote vetoaa kuitenkin edelleen kuluttajiin maailmalaajuisesti: Rovion Angry Birdsillä on kuukausittain noin 120 miljoonaa aktiivista pelaajaa, ja se on myös ladatuimpia sovelluksia niin Applen iPhonella ja iPadilla kuin Googlen Androidillakin.

(MTV3)

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.