Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

WRC-auton hinnalla kuusi N-ryhmäläistä

Kristian Sohlberg, kuva: Jani Kekoni
Kristian Sohlberg, kuva: Jani Kekoni
Julkaistu 29.07.2008 23:06(Päivitetty 29.07.2008 23:42)

Viikonloppuna ajettavassa Suomen MM-rallissa kilpaillaan WRC-autojen ohella myös N-ryhmässä.

Rallin SM-sarjaa N-ryhmässä ajava Kristian Sohlberg valotti MTV3:n urheilutoimitukselle luokkansa ralliautojen eroja toisaalta tavallisiin tehdasautoihin, toisaalta MM-sarjan WRC-autoihin.

- Tukivarret ja kaikki muu pohjautuu ihan tuotantoautoihin. Muutokset ovat pieniä, mutta tekevät tehdasautosta ralliauton, Sohlberg kuvailee.

N-ryhmässä ajetaan periaatteessa viritetyillä tehdasvalmisteisilla ajokeilla. Muun muassa iskunvaimentimia, jarruja, vaihdelaatikkoa saa muuttaa, mutta erot "siviiliautoihin" eivät ole suuria.

Jos harppaus tehdasvalmisteisesta autosta N-ryhmän ajokkiin ei ole suuri, on N-ryhmän ja WRC-autojen välillä jo valovuoden ero.

- Muuta samaa ei ole kuin merkki nokalla ja ulkonäkö. Peltejä vaihdetaan kylkiin ja kaikki osat tehdään titaniumista ja kalliista materiaaleista. WRC-autojen hinta on kuusinkertainen verrattuna N-ryhmän autoihin. N-ryhmän auto on puolestaan kaksi kertaa siviiliauton hintainen, Sohlberg kertoo.

- Huipputason N-ryhmän auto, joka tehdään kaikilla osilla ja palikoilla maksaa 130 -140 000 euroa. WRC-autosta saa maksaa sitten kuusin- seitsenkertaisen hinnan.

(MTV3)

(Tulosruutu 29.07.2008)

Lisää aiheesta:

Auerin tytär sijaisisästään: "Hän kutsui meitä saatanan sikiöiksi" – MTV seuraaPekka Pouta mainitsi joulunTalven trendikengissä voi piillä vaara – tämän toimenpiteen suutari tekisiSuomi osallistuu 430 miljoonan euron puolustustarvikepaketin ostoon UkrainalleSM-liiga jättimuutoksen kynnyksellä – nyt tipahti räväkkä ulostuloVon der Leyen: Ukrainaa voisi tukea yhteisvelalla, jos Venäjän jäädytetyistä varoista ei päästä sopuun