Viikonloppuna ajettavassa Suomen MM-rallissa kilpaillaan WRC-autojen ohella myös N-ryhmässä.
Rallin SM-sarjaa N-ryhmässä ajava Kristian Sohlberg valotti MTV3:n urheilutoimitukselle luokkansa ralliautojen eroja toisaalta tavallisiin tehdasautoihin, toisaalta MM-sarjan WRC-autoihin.
- Tukivarret ja kaikki muu pohjautuu ihan tuotantoautoihin. Muutokset ovat pieniä, mutta tekevät tehdasautosta ralliauton, Sohlberg kuvailee.
N-ryhmässä ajetaan periaatteessa viritetyillä tehdasvalmisteisilla ajokeilla. Muun muassa iskunvaimentimia, jarruja, vaihdelaatikkoa saa muuttaa, mutta erot "siviiliautoihin" eivät ole suuria.
Jos harppaus tehdasvalmisteisesta autosta N-ryhmän ajokkiin ei ole suuri, on N-ryhmän ja WRC-autojen välillä jo valovuoden ero.
- Muuta samaa ei ole kuin merkki nokalla ja ulkonäkö. Peltejä vaihdetaan kylkiin ja kaikki osat tehdään titaniumista ja kalliista materiaaleista. WRC-autojen hinta on kuusinkertainen verrattuna N-ryhmän autoihin. N-ryhmän auto on puolestaan kaksi kertaa siviiliauton hintainen, Sohlberg kertoo.
- Huipputason N-ryhmän auto, joka tehdään kaikilla osilla ja palikoilla maksaa 130 -140 000 euroa. WRC-autosta saa maksaa sitten kuusin- seitsenkertaisen hinnan.
(MTV3)
(Tulosruutu 29.07.2008)