"Vedätkö nostamatta?" – Esapekka Lapin loikat ovat toisinaan jopa salvanneet kartturin hengityksen

Elfyn Evans ajoi Suomen MM-rallin voittoon 1:48
Esapekka Lappi tarjosi Ruuhimäen erikoiskokeella katsojille näyttäviä ilmalentoja.

Rallikuljettaja Esapekka Lapin kartturina pitkään MM-rallia kiertänyt Janne Ferm kertoo säästyneensä uransa aikana yllättävän hyvin pahemmilta kolhuilta. Jyväskylässä kaksikolta nähtiin tilanne, jossa kakkoskuski kyseli ennen hirmuhyppyä Lapin aikeista.

– Vedän, Lappi vastasi.

Kartturin ei auttanut muuta kuin ottaa alastulo vastaan. Sama toistui vielä uudelleen EK:n maalissa.

– Onko nyt sama homma?

– On.

Fermin mukaan keskusteluissa ei oikeastaan ollut kyse siitä, että pelottiko häntä vai yllyttikö hän vain Lappia enemmän. Kartturi lähinnä valmisti Lappia edessä oleviin loikkiin.

– Meillä luki siihen Ruuhimäen ekaan hyppyyn (nuotissa), että "sido", ja mähän luin sen, kun se oli siihen paperiin kirjoitettuna, Ferm sanoo MTV Urheilulle.

Ilmaus "sido" kertoo nuotissa kuljettajalle, että tämän tulisi painaa ennen hyppyä kevyesti jarrua, jotta auton keula painuu ennen hyppyä alaspäin ja ehkäisee näin ylipitkää loikkaa kummulta.

Lappi ei sitonut.

Hypyistä puhuttiin ennen viimeistä rutistusta

Ferm kertoo kaksikon puhuneen Ruuhimäen erikoiskoetta tulevista hypyistä.

– Meillä oli ollut tauolla siitä keskustelua, jossa EP oli ollut sitä mieltä, että kyllä ekan hypyn voi vetää nostamatta. Se oli kuitenkin tosi tuttu pätkä meille. Se oli vain sellainen kysymys, että mitäs meinaat tehdä, oletko vielä sillä samalla mielentilalla. Ehkä niin, että hänkin tietää sitten, miten mennään.

Toyotalta vuokrattu WRC-auto tuli alas melkoisen kaatuvassa pystyasennossa. Auton keulapuskuri painui maata vasten, mutta pysyi muuten ajokunnossa.

– Ei siinä käynyt mitään. Okei, tulihan se vähän liikaa keulalleen alas, mutta ei vielä mitenkään sillä tavalla, että sieltä mitään hajoisi, Ferm tasoittelee.

– Kyllä me yritimme viimeistä pohja-aikaa ajaa siihen, että olisimme saaneet edes yhden. Pieniä riskejä pitää aina ottaa – hallittuja ja hallitsemattomia, hän jatkaa.

Saksassa ja Belgiassa tehnyt kipeää

Pian kymmenen vuotta Lapin kanssa töitä paiskinut Ferm on 41-vuotiaaksi kartturiksi selvinnyt urallaan melko vähin loukkaantumisin. Yksi sellainen tuli kaksi vuotta sitten Saksan MM-rallissa Citroenilla.

– Saksassa sitä ei odottanut, vaan se löi aika rajusti. Se on vieläkin vähän mystinen, että mitä siinä silloin tapahtui, Ferm muistelee elokuun 2019 tapausta Panzerplatten erikoiskokeelta.

– Eihän sitä silloinkaan siinä pätkällä huomannut. Sitten sen huomasi siirtymällä, kun EP kysyi risteyksessä, että tuleeko sieltä ketään. Meinasin kääntää päätä rivakasti, ja sitten huomasin, että ei nyt käännetäkään. Se hierottiin auki sitten.

Fermille muistuu mieleen toinenkin tapaus.

– Joskus Belgiassa ajettiin ERC-kisassa siltarumpuun, ja silloin minulla meni kylkiluiden välistä, jossa on käsittämätöntä kyllä, pieniä lihaksia.

– Ja kun ne menevät jumiin, et saa vedettyä henkeä. Senkin huomasi vasta seuraavassa testissä, kun henki salpaantui hypyn alastulossa, Ferm kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat