Noin vuosi sitten rallin MM-sarjan ajopaikoilta pudonneet kuljettaja Esapekka Lappi ja kartanlukijansa Janne Ferm jäivät täksi kaudeksi odottelemaan kaikessa rauhassa paluumahdollisuuden avautumista. Koti-isänä rallien välissä aikaa viettänyt Ferm on nyt valmis palaamaan kiertueelle uuden Toyota-sopimuksen myötä.
65 MM-rallia (Skoda 2013-2016, Toyota 2017-2018, Citroen 2019, Ford 2020, Toyota 2021)
Voitto Suomen MM-rallissa vuonna 2017
7 palkintosijaa
43 erikoiskokeen pohja-aikaa
WRC2-luokan mestaruus 2016
Euroopan rallimestaruus 2014
Ennen Jyväskylää kaksikko ehti ajaa ison luokan autolla vain puolitoista päivää testiä. Sitä edelliset ajokokemukset vuodelta 2021 olivat ja . Niissä kalustona oli Volkswagenin R5-auto, ja tuloksena molemmista kisoista WRC2-luokan voitto.
Fermin mukaan suurin haaste ei ollut yli neljän kuukauden kisatauossa, vaan siinä, että he olivat ajaneet isommalla WRC-autolla viimeksi marraskuussa 2020. Puhdas ajamisen riemu näkyi molempien kasvoilla lähes jokaisen erikoiskokeen jälkeen.
– Kyllähän se oli nautinto, että pääsi vain ajamaan. Ei ihan kärkeen keretty, mutta kun teimme keskimäärin parhaamme pätkillä, ja jos olet oman hyvän duunisi tehnyt, niin eihän siinä voi kuin hymyillä. Eikä se tällä kertaa riittänyt tuota paremmin, mutta ei siitä voi pahoillaankaan olla, Ferm kertoo MTV Urheilulle.
Janne Ferm (vas.) ja Esapekka Lappi tuulettivat WRC2-luokan voittoa Portugalissa viime toukokuussa./All Over Press
Koti-isä pohtii, mitä tekisi isona
Lappi ja Ferm tekivät viime kauden lopussa päätöksen, etteivät he halua jatkaa vaikeuksiin joutuneen M-Sportin tiimissä. Ajopaikasta olisi pitänyt maksaa, mikä ei houkuttanut perheellisiä miehiä jatkamaan sarjassa pelkästä harrastamisen ilosta.
– Kyllä tämä aika on kotona mennyt lapsien kanssa, ja vaimo on nyt tehnyt enemmän töitä. Ehkä sitä on miettinyt, mitä isona haluaisi tehdä, mutta ei se nyt ole vielä löytynyt. Eikä se nyt ainakaan helpota sitä, että tuolla kilpailuissa on vielä noin saamarin kivaa, Ferm nauraa.
– Jatketaan sitä prosessia, että mikä tässä elämässä olisi oikeasti kivaa, hän tuumii.
Yhteys säilynyt ajotaukojen aikana
Ferm ja Lappi tutustuivat toisiinsa noin kymmenkunta vuotta sitten. He olivat törmänneet kertaalleen messuilla, mutta seuraavalla näkemällä he istuivatkin jo yhteisessä autossa starttaamassa Tunturiralliin. Työkumppanuus syveni ystävyydeksi.
– Siinähän sitä tutustuu hyvin, kun enemmän olen hänen kanssaan ollut tekemisissä kuin kotiporukoiden kanssa, Ferm sanoo.
Janne Ferm ja Esapekka Lappi ajoivat kahden Toyotan WRC-kauden jälkeen yhden vuoden Citroenilla. Ranskalaisyhtiön yllättävä vetäytyminen MM-rallista pudotti kaksikon kiertolaisiksi kauden 2019 jälkeen.
Tekemisissä he ovat olleet niin koronakevään 2020 kuin tämän vuoden ajotaukojenkin aikana.
– Soitellaan kuulumisia, ihmetellään ja pyöräillään välillä kimpassa. Vähän erilainen suhde meillä varmaan on, koska siinä on sellainen ystävyyskin läsnä.
Jyväskylässä häkellyttävä näyttö
Näytöt Rovaniemeltä ja Portugalista olivat jo itsessään vahvoja, mutta Jyväskylän valokeila Toyotan WRC-autolla oli ensi kauden ajopaikkoja jaettaessa äärimmäisen tärkeä. Koko vuosi tähtäsi siihen, että paikka ylimmässä luokassa aukeaa.
– Niin kuin EP sanoikin (ennen kauden alkua), niin yritetään pitää nimi mielessä ja näyttää meidän osaamisemme, ettei meitä kannata laskea vielä ulos. Siinä kaikessa on onnistuttu, Ferm kertoo.
Lappi ja Ferm saivat vuokrakuskeiksi harvinaisen avokätistä kohtelua, sillä japanilaistalli antoi auton käyttöön myös Jyväskylää edeltäviin testeihin. Kisan aikana he saivat apua voittoon ajaneen Elfyn Evansin säätöjä hyödyntämällä.
Tallin väki oli niin ikään tuttua vuosilta 2017 ja 2018, jolloin Lappi ja Ferm ajoivat Toyotalla reilut puolitoista kautta.
Esapekka Lappi ja Janne Ferm antoivat kaikkensa Jyväskylän MM-rallissa. Se toi heille paikan tehdastiimistä ensi kaudeksi./All Over Press