Huippupestin saanut Esapekka Lappi laittoi kaikki yhden kortin varaan: "Se kantoi hedelmää" – antaa kutkuttavan arvion ensi kaudesta

Elfyn Evans ajoi Suomen MM-rallin voittoon 1:48
Esapekka Lappi teki näyttävän ilmalennon Ruuhikosken erikoiskokeen maalissa.

Esapekka Lappi ajoi upeasti neljänneksi viime viikonlopun Suomen MM-rallissa. Torstaina aihetta hymyyn kertyi roppakaupalla lisää, kun Toyota julkisti ensi kauden kuskinelikkonsa. Lappi jakaa tallin kolmosauton suurmestarin Sebastien Ogierin kanssa.

Ilman sopimusta täksi kaudeksi jäänyt Lappi pääsi pitkästä aikaa WRC-auton rattiin, kun hän vuokrasi Toyotalta menopelin Suomen ralliin. Upea suoritus oli suuressa roolissa, kun Toyota päätti ensi kauden kuljettajiaan.

– Kyllähän se vielä vaikutti. Se meni niin pirun hyvin ja tasaisesti ja paremmin kuin kukaan osasi odottaa. Kyllä se oli viimeinen niitti (sopimukselle), Lappi kommentoi MTV Urheilulle.

Lappi sanoo, ettei oikeastaan edes neuvotellut muiden tallien kanssa, joten Toyota-pestin varmistuminen maistui makealta.

– Kaikki aikalailla yhden kortin varaan laitoin, se kantoi hedelmää.

Toyotan kahta muuta autoa ajavat jatkosopimukset tehneet Kalle Rovanperä ja Suomen rallin voittanut Elfyn Evans. Lapille osittaisen kauden ajaminen maistuu.

– Kyllä se osittainenkin kausi aika hyvältä tuntuu tällaisen kauden jälkeen, kun ei ole ollut yhtään mitään. Kummasti se kiinnostaa. Ja perheelliselle miehellehän se on hyvä olla osa-aikaisena, Lappi veistelee.

– Tosi hyvä fiilis on siitä. Kun on tippunut tyhjän päälle ja nyt onkin taas sopimus, hyvältähän se tuntuu, ei siitä pääse yhtään mihinkään.

Ensi kauden kisakalenteria ei ole vielä julkaistu, mutta Lappi sanoo olevansa siinä käsityksessä, että ajaa kauden ralleista useamman kuin Ogier.

Ensi kaudella rallissa siirrytään hybridiaikakauteen, mikä tuo mittavia muutoksia autoihin. Lappi odottaa muutosta innostuneena ja uskoo uudistuksen olevan itselleen suotuisa.

– Se on aina jännittävää, kun ei tiedä voimasuhteita yhtään. Yleensä se tasoittuu. Hyundai ja Toyota ovat menneet tasatahtia, Ford on jäänyt jälkeen. Ensi vuonna ei varmasti ole niin, varmasti on hyvin tasaisia kaikki kolme, Lappi sanoo.

– Autot menevät WRC2-auton suuntaan varsinkin voimansiirron osalta, niistä tulee vähän yksinkertaisempia. Tuntuu, että olen itse ajanut tosi hyvin sellaisella autolla. Auton pitäisi sopia minulle ihan hyvin, odotan sitä innolla.

Lue myös:

    Uusimmat