Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Valituskulttuuri pesiytynyt hiihtokeskuksiin: Asiakkaat pelottelevat julkisuudella

Kuva: Lehtikuva
Kuva: Lehtikuva
Julkaistu 26.02.2012 14:00(Päivitetty 03.03.2012 06:11)
Toimittajan kuva

Saija Räsänen

saija.rasanen@mtv3.fi

Hiihtokeskuksissa on havaittu uusi trendi: asiakkaat, joiden käyttäytyminen on kuin suoraan amerikkalaisista tv-sarjoista. He vaativat itselleen korvauksia pienimmästäkin mielipahasta ja pelottelevat keskuksia julkisuudella, jos oma tahto ei mene heti läpi.

Kysymyksessä on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen tiedottaja Jussi Ovaskaisen mukaan sosiaalisen median ajan ilmiö. Neuvottelutilanteiden vanha valttikortti "minä tunnen nämä henkilöt" muuttuu tänä päivänä välillä muotoon "nämä henkilöt ovat Facebook-kavereitani ja heitä on näin paljon".

Sosiaalisessa mediassa kommunikaatio on nopeaa ja läpinäkyvää, joten viestinnästä ja huhujen levittämisestä tulee helposti valtakeino.

– Toisaalta myös huhujen kohde voi reagoida entistä nopeammin ja helpommin. Aalto on parempi tyynnyttää ennen kuin siitä kasvaa tsunami, Ovaskainen sanoo.

Anteeksi ei pyydetä

Useimmiten valitustilanteet liittyvät Ovaskaisen mukaan siihen, ettei asiakas ole saanut jotakin, mitä hän on etukäteen toivonut. Esimerkiksi vähälumisen alkutalven aikana hiihtokeskukset eivät pystyneet aina pitämään rinteitä auki siitä huolimatta, että asiakkaat olivat tulleet lomalle hiihtämään.

Osa reagoi pettymyksiin impulsiivisesti ja vahvoin tuntein. Käräjille hiihtokeskukset eivät sentään vielä ole joutuneet.

– Ensireaktiot ovat usein voimakkaimpia. Anteeksi ei pyydetä myöhemminkään, mutta ilmeisesti oma käytös kaduttaa, kun usein löydetään jonkinlainen kompromissi. Saatamme antaa esimerkiksi hissilippuja seuraavalle lomalle, Ovaskainen kertoo.

Rähinä nousee usein lasin pohjalta

Esimerkiksi yritysasiakkaiden joukosta löytyy niitä, jotka haluavat nostaa omaa statustaan ryhmän silmissä ja öykkäröivät siksi. Usein ongelmatilanteet syntyvät ravintolassa.

– Kun lähdetään pois kotoa, käytetään alkoholia ihan eri tavalla kuin arkena ja se näkyy käytöskukkasina. Tällöin sovellamme ravintola-alan klassista neuvoa ja kysymme, voisiko asiasta puhua huomenna, sanoo Ovaskainen.

Keski-Euroopasta hiihtokeskuksiin matkaavat asiakkaat hakevat lomaltaan ennen kaikkea luontokokemuksia ja rauhaa, eivätkä he siksi viihdy baarin puolella aivan suomalaisten tapaan. Rähinöitsijöitä löytyy kuitenkin kaikista kansallisuuksista, Ovaskainen huomauttaa.

Kaiken kaikkiaan ongelma-asiakkaat ovat Ovaskaisen mukaan kuitenkin pieni vähemmistö.

Lisää aiheesta:

Tältä näyttää hittielokuvasta tuttu ohjushävittäjä USS Bainbridge – Helsingissä käynyt alus on valmis droonisotaanVäkivaltainen välikohtaus helsinkiläiskoulussa – kaksi ulkopuolista pahoinpitelivät oppilaanPääministeri Orpo ei osaa sanoa, miksi hänen kansliansa salaa asiakirjojaOppositio hiillosti hallitusta Palestiina-kysymyksellä – "Minua hävettää Suomen puolesta"Suomessa on susia enemmän kuin aiemmin – kriisiryhmää vaaditaan apuun: "Meiltä syödään pääoma pois"Pallastunturilta löytynyt ruumis
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 17:39
    Yhdysvallat

    Tältä näyttää hittielokuvasta tuttu ohjushävittäjä USS Bainbridge – Helsingissä käynyt alus on valmis droonisotaan

  • 17:33
    Väkivalta

    Väkivaltainen välikohtaus helsinkiläiskoulussa – kaksi ulkopuolista pahoinpitelivät oppilaan

  • 17:06
    Petteri Orpo

    Pääministeri Orpo ei osaa sanoa, miksi hänen kansliansa salaa asiakirjoja

  • 17:00
    Politiikka

    Oppositio hiillosti hallitusta Palestiina-kysymyksellä – "Minua hävettää Suomen puolesta"

  • 16:55
    Porot

    Suomessa on susia enemmän kuin aiemmin – kriisiryhmää vaaditaan apuun: "Meiltä syödään pääoma pois"