Vaaratilanteen aiheuttanut Alfa-kuski Antonio Giovinazzi vähättelee tapausta – rangaistuksen taustalla kuolemaan johtanut F1-tragedia

Singaporen F1-kisassa rangaistuksen vaaratilanteen aiheuttamisesta saanut Alfa Romeo -kuski Antonio Giovinazzi ei nähnyt suurtakaan vaaraa tavassa, jolla hän lähestyi keltaisten lippujen aikana radalla ollutta siirtokuormaajaa.

MAINOS

C Moren huippu-urheilut
katsottavissa maksutta!

C Moren suoratoistopalvelussa cmore.fi on asiakkaille maksuton kokeiluviikonloppu pe-su 27.9.-29.9.

Lue lisää täältä.

Venäjän GP suorana 27.-29.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 10.55,
2. harjoitukset klo 14.55
La: 3. harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Venäjän GP klo 14.05, ennakkotunnelmat klo 13.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Giovinazzille mätkäistiin loppuaikaan kymmenen sekunnin aikasakko, kun hänen katsottiin ajaneen liian kovaa vauhtia paikkaan, jossa George Russellin Williamsia siirrettiin pois radalta.

Alueella oli voimassa niin sanottu tuplakeltaisten lippujen alue, ja kuskeille viestittiin vaarasta myös kehottamalla heitä ajamaan radan oikeassa reunassa mutkaan kahdeksan tultaessa.

Giovinazzille kolaripaikka tuli kuitenkin silmin nähden yllätyksenä, kun italialainen joutui tekemään väistöliikkeen oltuaan mutkaan tultaessa vasemmassa reunassa. Hän ei kuitenkaan nähnyt tapausta niin vaaralliseksi.

– He sanoivat, että olin liian lähellä traktoria, joka oli siirtämässä Russellin autoa. Rehellisesti sanottuna se saattoi ehkä ulkopuolelta näyttää siltä, Giovinazzi totesi RaceFans-sivustolle.

– Mutta me olimme katuradalla, erittäin ahtaalla radalla, ja minä pysyin tavoiteajassani.

– Heistä (tuomareista) olin liian lähellä, mutta minusta se oli rehellisesti sanottuna varsin turvallista. Mutta he ovat tuomareita. Ainakaan mikään ei muuttunut tuloksissani, Giovinazzi totesi.

Giovinazzi sai pitää kymmenennen sijansa, kun Russellin kolarissa osapuolena ollut Haasin Romain Grosjean jäi Alfa Romeo -kuskin rangaistuksestakin huolimatta 16 sekunnin päähän.

Bianchin tapaus muistissa

Asian vakavuutta tuomariston silmissä saattoi korostaa se seikka, että radalla liikkuviin ulkopuolisiin koneisiin kohdistuneet huolet kasvoivat merkittävästi Jules Bianchin kuolemaan lopulta johtaneen onnettomuuden jälkeen.

Bianchin Marussia pyörähti kohtalokkain seurauksin ulos märältä Suzukan radalla ajetussa Japanin GP:ssä vuonna 2014. Auto liukui kaukana radan laidalla toista autoa siirtämässä ollutta traktoria päin ja jäi puristuksiin sen alle. Bianchi sai vakavia päävammoja ja menehtyi seuraavan vuoden heinäkuussa.

Onnettomuuden jälkeen tuomaristolle annettiin suositus, että kisa pitäisi keskeyttää aina punaisilla lipuilla, kun radalle tarvitaan ulkopuolista kalustoa. Singaporen tapauksessa tätä ei toteutettu, vaan kuskeja käskettiin hidastamaan merkittävästi vauhtiaan tuplakeltaisilla lipuilla.

Bianchin tapauksen jälkeen sarjaan tuotiin uusi järjestelmä, virtuaalinen turva-auto, jonka avulla autojen nopeuksia voidaan rajoittaa etäyhteydellä ilman, että varsinainen turva-auto tulee radalle kokoamaan letkaa yhteen. Singaporen tilanteessa käytössä oli perinteinen turva-auto, joka oli kuitenkin Giovinazzin lähestyessä mutkaa aivan eri kohdassa rataa.

Toinen seikka Giovinazzin rangaistuksessa oli ratavirkailijoiden työturvallisuudessa. Ratavirkailijat olivat siirron aikana jalkaisin radalla kiinnittämässä nostoliinoja Russellin autoon.

Lue myös:

    Uusimmat