Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Vaaratilanteen aiheuttanut Alfa-kuski Antonio Giovinazzi vähättelee tapausta – rangaistuksen taustalla kuolemaan johtanut F1-tragedia

Antonio Giovinazzi
Antonio Giovinazzi/All Over Press
Julkaistu 26.09.2019 21:43
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Singaporen F1-kisassa rangaistuksen vaaratilanteen aiheuttamisesta saanut Alfa Romeo -kuski Antonio Giovinazzi ei nähnyt suurtakaan vaaraa tavassa, jolla hän lähestyi keltaisten lippujen aikana radalla ollutta siirtokuormaajaa.

LUE MYÖS: Kimi Räikkönen nousee Michael Schumacherin edelle juhlakisassaan – "Toivoin lopettavani paljon aiemmin"

MAINOS

C Moren huippu-urheilut
katsottavissa maksutta!

C Moren suoratoistopalvelussa cmore.fi on asiakkaille maksuton kokeiluviikonloppu pe-su 27.9.-29.9.

Lue lisää täältä.

Venäjän GP suorana 27.-29.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 10.55,
2. harjoitukset klo 14.55
La: 3. harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Venäjän GP klo 14.05, ennakkotunnelmat klo 13.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja 

cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Giovinazzille mätkäistiin loppuaikaan kymmenen sekunnin aikasakko, kun hänen katsottiin ajaneen liian kovaa vauhtia paikkaan, jossa George Russellin Williamsia siirrettiin pois radalta.

Alueella oli voimassa niin sanottu tuplakeltaisten lippujen alue, ja kuskeille viestittiin vaarasta myös kehottamalla heitä ajamaan radan oikeassa reunassa mutkaan kahdeksan tultaessa.

Giovinazzille kolaripaikka tuli kuitenkin silmin nähden yllätyksenä, kun italialainen joutui tekemään väistöliikkeen oltuaan mutkaan tultaessa vasemmassa reunassa. Hän ei kuitenkaan nähnyt tapausta niin vaaralliseksi.

– He sanoivat, että olin liian lähellä traktoria, joka oli siirtämässä Russellin autoa. Rehellisesti sanottuna se saattoi ehkä ulkopuolelta näyttää siltä, Giovinazzi totesi RaceFans-sivustolle.

– Mutta me olimme katuradalla, erittäin ahtaalla radalla, ja minä pysyin tavoiteajassani.

– Heistä (tuomareista) olin liian lähellä, mutta minusta se oli rehellisesti sanottuna varsin turvallista. Mutta he ovat tuomareita. Ainakaan mikään ei muuttunut tuloksissani, Giovinazzi totesi.

Giovinazzi sai pitää kymmenennen sijansa, kun Russellin kolarissa osapuolena ollut Haasin Romain Grosjean jäi Alfa Romeo -kuskin rangaistuksestakin huolimatta 16 sekunnin päähän.

Bianchin tapaus muistissa

Asian vakavuutta tuomariston silmissä saattoi korostaa se seikka, että radalla liikkuviin ulkopuolisiin koneisiin kohdistuneet huolet kasvoivat merkittävästi Jules Bianchin kuolemaan lopulta johtaneen onnettomuuden jälkeen.

Bianchin Marussia pyörähti kohtalokkain seurauksin ulos märältä Suzukan radalla ajetussa Japanin GP:ssä vuonna 2014. Auto liukui kaukana radan laidalla toista autoa siirtämässä ollutta traktoria päin ja jäi puristuksiin sen alle. Bianchi sai vakavia päävammoja ja menehtyi seuraavan vuoden heinäkuussa.

Onnettomuuden jälkeen tuomaristolle annettiin suositus, että kisa pitäisi keskeyttää aina punaisilla lipuilla, kun radalle tarvitaan ulkopuolista kalustoa. Singaporen tapauksessa tätä ei toteutettu, vaan kuskeja käskettiin hidastamaan merkittävästi vauhtiaan tuplakeltaisilla lipuilla.

Bianchin tapauksen jälkeen sarjaan tuotiin uusi järjestelmä, virtuaalinen turva-auto, jonka avulla autojen nopeuksia voidaan rajoittaa etäyhteydellä ilman, että varsinainen turva-auto tulee radalle kokoamaan letkaa yhteen. Singaporen tilanteessa käytössä oli perinteinen turva-auto, joka oli kuitenkin Giovinazzin lähestyessä mutkaa aivan eri kohdassa rataa.

Toinen seikka Giovinazzin rangaistuksessa oli ratavirkailijoiden työturvallisuudessa. Ratavirkailijat olivat siirron aikana jalkaisin radalla kiinnittämässä nostoliinoja Russellin autoon.

Lisää aiheesta:

Video paljastaa hurjan F1-vaaratilanteen – dramaattinen kisapäivä oli saada synkän lopun luvattoman tempun johdostaKimi Räikkönen ihmetteli vaaratilanteeseen johtanutta päätöstä – näin kilpailunjohto perusteli erikoista ratkaisuaanF1-fiaskosta nousi esiin aiheellinen kysymys: Miksi Lewis Hamiltonia ei rangaistu sääntöjen rikkomisesta?Japanin F1-päätöksen taustalla traagiset syyt – viisi vuotta sitten taifuuni johti peruuttamattomaan tapahtumasarjaanKimi Räikkösen toimintaa ei katsottu hyvällä – ”Hänellä on miettimisen paikka”Monacon F1-kisan pelottava vaaratilanne johti jatkoseuraamuksiin – "Se oli todella vakavaa"
F1Alfa RomeoSingaporen GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"