Uutispäätoimittaja Heikki Piuhola: Kiitos katsomisesta!

Julkaistu 29.08.2011 17:19(Päivitetty 04.09.2011 02:13)

Uutisten 30-vuotisjuhlien kynnyksellä on meidän tekijöiden kannalta miellyttävää, että voi sydämestään kiittää uutiskatsojia aktiivisesta uutisseurannasta.

Kymmenen uutiset saavutti kesällä keskimäärin 530 000 katsojaa joka ilta, ja muutoinkin MTV3:n uutislähetyksillä on koko alkuvuosi mennyt vahvasti, Seitsemän uutiset on saanut keskimäärin 397 000 ja Kymmenen uutiset 525 000 katsojaa illasta iltaan. Kiitos että katsotte!

Takana on vilkas uutiskesä ja tietysti koko kevät on ollut yhtä uutisvirtaa lähtien Euroopan talousmyllerryksestä ja jännittävistä vaaleista päätyen tiukkoihin hallitusneuvotteluihin ja tietysti Norjan ikävään ja traagiseen joukkomurhaan.

Uutisten katsojamäärissä kesällä huima nousu

Suomalaiset ovat ahkeria tiedonkuluttajia joka näkyy myös luvuissa. Tänä vuonna tv:ssä uutiskatselu on kasvanut pääkanavilla lupaavaa tahtia ja aivan erityisesti uutiskatselu kasvoi kesän aikana MTV3:n uutisissa. Sekä Seitsemän uutisten että Kymmenen uutisten katsominen kasvoi kesä-heinäkuussa neljänneksellä edelliskesään verrattuna. MTV3:n uutislähetysten päivätavoittavuus kasvoi kaikkiaan 20 % viime vuoteen verrattuna. Hyvien katsojalukujen ansioista MTV3:n uutiset olivat heinäkuussa primetimen tavoittavimmat uutiset.

Yleisradio kasvatti TV1:ssä myös uutiskatseluaan, mutta jonkin verran meitä hitaammin, silti TV1 pääuutislähetys pystyi vielä säilyttämään katsotuimman uutislähetyksen aseman koko väestössä.

MTV3:n uutisten ykköspaikka alle 60-vuotiaissa katsojissa säilytettiin silti vankasti. Molempien kanavien kesän katsotuimmat uutislähetykset osuivat Utøyan veritekojen jälkeiseen sunnuntaihin 24.7.

Muutoinkin TV:tä katsottiin heinäkuussa 5 % enemmän kuin vuosi sitten. Kasvusta kolmannes selittyy mökkikatselulla, jota nyt on alettu mitata.

Suomalaiset ovat uutiskansaa

MTV3:n uutislähetysten katselu on kasvanut koko alkuvuoden hitaasti mutta varmasti, kasvu koko yleisössä on noin 5 % ja Kymmenen uutiset on pystynyt pitämään hyvin asemansa 10 - 59 -vuotiaiden katsotuimpana uutislähetyksenä.

Suomalaiset ovat uutiskansaa, tv-uutisten katselu kasvaa vaikka kaikkiaan tv:n katselu on vähän laskenut alkuvuonna. Myös radiossa ja verkossa meillä on vahva asema uutiskilpailussa.

Pyrimme takaamaan yleisöllemme parasta mahdollista uutispalvelua jatkossakin. Uutisten täyttäessä nyt 30 vuotta uutiset uudistaa ilmettään. Katsojat odottavat suomalaisten uutispalvelujen takaavan heille aivan yhtä korkeatasoista, luotettavaa ja nopeaa uutisoimista kuin olemme tottuneet saamaan kansainvälisistäkin uutislähteistä. TV:ssä se tarkoittaa sitä että panostamme kaiken osaamisemme yleisön käyttöön niin kotimaassa kuin maailmalla. Ja kaiken sisältöosaamisen lisäksi haluamme, että myös lähetysten ulkoiset elementit toimivat hyvin ja tukevat uutissisällön kertomista.

Kosketusnäyttöjä, led-valoja ja studiohaastatteluja

Uudistamme päälähetyksiämme 30-vuotisjuhlien yhteydessä jälleen kerran, maltillisesti ja harkitusti kuten yleisömme toivoo. Katsojille tämä näkyy parhaiten esimerkiksi uuden kosketusnäyttögrafiikan ja säägrafiikan myötä. Kosketusnäytöt mahdollistavat sen, että ankkurit, meteorologit ja erikoistoimittajat pystyvät itse ohjaamaan uutiseen liittyvää grafiikkakerrontaa. Myös karttojen ja satelliittikuvien käyttö tehostuu näyttöjen piirrosohjelmien ansiosta.

Meillä uutisankkureiden rooli päälähetysten isäntinä on tärkeä ja sellaisena sitä entisestään kehitetään lisääntyvien studiohaastattelujen ja lisääntyvien suorien yhteyksien myötä. Myös studiokuva on uusien studiokameroiden ja led-valaistuksen myötä korkealaatuisempaa kuin aiemmin.

TV-uutiset ovat saaneet rinnalleen kovat kilpailijat niin radion kuin verkon uutissisällöstä. Yhä useampi hakee uutisensa itselle parhaiten sopivaan aikaan ja välineeseen. MTV3 uutishuoneella lähes 200 henkilöä tekee journalistista työtään tehokkaasti kaikkiin välineisiimme - nettiin, radioon ja televisioon. Usealla välineellä pystymme säilyttämään vankan otteen suomalaisesta uutiskulutuksesta ja saavuttamaan uutisviikon aikana yli neljä miljoonaa suomalaista, päivittäinkin lähes 1,5 miljoonaa uutisista kiinnostunutta. Kiitos teille!

(MTV3)

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa