Usko tai älä: Ajotyylisi saattaa paljastaa osakesalkkusi sisällön

Porsche-kuskin vaarallinen ohitus oli koitua Petrin kohtaloksi 0:22

Riskinotolla liikenteessä ja sijoitussalkun sisällöllä on selkeä yhteys, käy ilmi LähiTapiolan teettämästä kyselytutkimuksesta.

Pääkuvan video

Porsche-kuskin vaarallinen ohitus oli koitua Petrin kohtaloksi

LähiTapiola kysyi yli 700 suomalaiselta heidän ajotaipumuksistaan ja sijoituksistaan maaliskuussa. Puolet vastanneista kertoi ajavansa lievää ylinopeutta, mikä useimmiten johtaisi poliisin huomautukseen. Kymmenen prosenttia vastanneista kertoi painavansa kaasujalkaa sen verran, että vauhti voisi johtaa rikesakkoon.

Ylinopeutta ajaneista kaksi prosenttia oli saanut päiväsakkoja ja kymmenen prosenttia rikemaksun. Seitsemälle prosentille oli tullut huomautus lievästä ylinopeudesta.

Ylinopeuteen taipuvaiset kuljettajat uskaltavat ottaa riskiä myös sijoituksissaan. LähiTapiolan ekonomistien selvityksen mukaan sakkonopeutta ajavista kuljettajista 36 prosenttia omisti osakkeita. Huomautusnopeutta ajavista osakkeiden omistusosuus putoaa kolmannekseen, kun taas rajoitusten mukaan ajaneista osakkeita oli vain joka viidennellä.

– Toiset ottavat mielellään riskejä, toiset välttävät niitä viimeiseen asti. Ylinopeus voi kostautua sakkoina, mutta silti monien vaakakupissa voitettu aika painaa enemmän ja tietoinen riski otetaan, LähiTapiolan yksityistalouden ekonomisti Hannu Nummiaro sanoo.

Akateemiset tutkimukset ovat osoittaneet, että ajokäyttäytyminen näkyy osakekaupankäyntitavoissa. Ylinopeutta ajavat henkilöt kaahaavat usein myös osakemarkkinoilla.

– Riskikuskin ja riskisijoittajan ajattelussa voi hyvin olla saman tyyppisiä piirteitä. Ensimmäiseksi tulevat mieleen yliluottamus ja tappion vastenmielisyys. Yliluottamus voi johtaa ajatteluun, että pystyn kyllä taitavana kuskina hallitsemaan ylinopeuden aiheuttavat vaaratilanteet ja toisaalta, että pystyn sopivasti ostamaan ja myymään osakkeita, jolloin tappioriskit ovat hyvin hallinnassa.

Riskikuskin kannattaa miettiä erityisesti vaaratilanteiden häntäriskiä, eli riskiä, joka tapahtuu vain todella harvoin, mutta sen seuraukset ovat sitäkin vakavammat. Onnettomuudet vaativat ihmishenkiä ja vaarantavat tarpeettomasti muunkin liikenteen.

– Häntäriskin pitäisi painaa enemmän kuin yliluottamus tai muut ihmisluonteen piirteet, jolloin menohalut tasoittuvat rajoitusten mukaisiksi, Nummiaro neuvoo.

Lähde: LähiTapiola

Lue myös:

    Uusimmat