Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Unohda perhefarmari tai luksusmaasturi – pick-up on enemmän, halvemmalla!

3:23Pick-up -  luksusmaasturi ja henkilöauto samassa paketissa
Julkaistu 27.09.2016 05:45
Toimittajan kuva

Mikko Niimes

@niimes

Perhefarmari maksaa helposti yli 40 000 euroa, luksusmaasturi tuplasti enemmän. Niiden ominaisuudet saat yhdessä automallissa: lava-autossa – ja halvalla!

Sitä tulee uneksineeksi luksusmaasturista, mutta ostaneeksi perhefarmariauton. Miksi ihmeessä, sillä perhefarmarin hinnalla voi saada molemmat!

Farmariautolla ajava haluaisi istua korkeammalla nähdäkseen paremmin liikenteessä. Toinen haluaisi turvaa ja statusta suuresta autosta. Kolmas tykkää käydä metsällä ja roudata mukana haaskoja ja varusteita. Mutta, kun perhefarmariin ei mahdu tai luksusmaasturi ei saa sotkeentua – ja se on järjettömän kalliskin. Hätä ei ole tämännäköinen, sillä lava-auto pelastaa!

Hyvää

Tunnelma ratissa
Korkea istumapaikka
HIljaisuus
Kookkaat ja monikäyttöiset tilat
Varusteet
Henkilöautomaisuus
Isofix-kiinnitys turvaistuimelle
Hinta vs. luksusmaasturi

Huonoa

Suuri koko ahtaissa paikoissa
Painon tuoma lisäkulutus vs. henkilöauto
Renkaiden suuri koko = lisähintaa uusiessa

Fiilis on kuin maailmanomistajalla, kun saa ajaa pick-upilla. Sisätilat ovat täysin henkilöautotasoa ja yleinen ajofiilis paljon parempi. Hintaan sisältyen saa esimerkiksi nelivedon ja ylhäällä istuessa näkymä on selkeä.

Pick-up–auto on myös todella vakaa ajettava, ja ohjaamoon pääsee paljon vähemmän melua, kuin keskimääräiseen perheautoon. Näkymät ovat henkilöautoa paljon avarammat ja autossa istutaan korkealla. Törmäyksen sattuessakin ollaan siis osumakohdan yläpuolella, mikä voi olla merkittävä tekijä onnettomuudessa.

Viisipaikkaisissa malleissa myös pienten turvallisuus on kohdallaan: turvaistuinta on ajateltu Isofix-kiinnikkein ja tilat ovat matkustamossa muutenkin väljät ja viihtyisät. Pikkuisetkin näkevät kauemmas, kun ollaan korkealla.

Pick-upin kuljetuskyky on omaa luokkaansa verrattuna henkilöautoihin ja luksusmaastureihin. Lavalla on paljon tilaa ja se ei ole yhtä herkkä lialle ja kulutukselle, kuin henkilöauton tai luksusmaasturin kontit.

Oheisella videolla näkyvistä lava-autoyksilöistä puutuu lavan päälle asetettava kuomu, joka tuo käytännöllisyyttä kuljetukseen avolavaistakin autoa enemmän: katto tekee lavasta takakontin, joka on sekä henkilöautoa että luksusmaasturia moninkertaisesti suurempi ja käytännöllisempi.

Katteen valinnassa kannattaa olla tarkkana. Osa niistä päästää märällä tiellä nousevaa vesisuihkua sisäpuolelle – mutta tämänkin asian kanssa voi elää, sillä kosteusherkkää tavaraa voi kuljettaa vaikka matkustamossa, jonne ei vesi pääse.

Iäkkäälle tai selkävaivaiselle henkilöllle pick-up tarjoaa helpotusta autoon nousuun ja sieltä poistumiseen: istumakorkeus on kätevällä tasolla ja penkkiin voi istahtaa suoraan kävelystä. Samoin ohjaamosta saa poistuttua suoraan pystyasentoon käymättä kyykykyssä – kuten yhä madaltuvista henkilöautomalleista lähtiessään.

Harvoja negatiivisia asioita lava-autolla ajaessa on sen koko. Esimerkiksi parkkihalleissa liikkuminen näinkin isolla autolla tuottaa haasteita. Tämän haasteen voi taklata erinomaisella lisävarusteella, joka on saatavana lähes kaikkiin vähänkään kookkaampiin automalleihin nykyisin: 360-kamera.

Toinen ikävämpi seikka on dieselin kulutus. Se nousee pari-kolme litraa sataa kilometriä kohden verrattaessa diesel-henkilöautoon.

Pick-upeja saa kohtuuhintaan, kun vertailee käytettyjen hintoja muutamalla suomalaisella autonmyyntisivustolla. Nettiautossa esimerkiksi koeajetut mallit VW Amarok ja Nissan Navara irtoavat kohtuullisilla tai jopa pienillä kilometreillä ajettuina, neli-viisipaikkaisina versioina alle 30 000 eurosta 40 000 euroon.

Totta kai pick-upista saa pulittaa halutessaan paljon enemmän halutessaan, mutta esimerkistämme huomaa, että hinta on täysin samalla tasolla vähän ajettujen uudehkojen perheautojen kanssa.

Yhteenvetona koeajojen jälkeen voi todeta, että perheauton vaihtamisen pick-upiin ei pitäisi olla vain haihattelua – vaan realistinen vaihtoehto.

Lava-auto on todella käytännöllinen, eikä sen käytön kanssa tarvitse olla yhtä herkkänä, kuin henkilöauton suhteen: sillä saa liikenteessä tilaa ja sen pinnassa pieni kolhukaan ei näytä niin ärsyttävältä, kuin puunatun henkilöauton pellissä.

Koeajetut autot: Nissan Navara Double Cab 2,3 dCi 190 hv 4x4 automaatti, Tekna – varusteineen 53 333 euroa ja Volkswagen Amarok Double Cab 2.0 TDI DSG-automaatti 180 hv Highline 4Motion – varusteineen 59 002,77 euroa.

Lisää aiheesta:

Koeajossa Fordin urbaani selviytyjäKoeajossa se kaikkein fiksuin PorscheMaseratin ensimmäinen SUV on melkoinen hahmo, jossa on luonnetta vaikka muille jakaaTodellinen erikoisuus ajossa – tässä autossa on automaailman suurin kangaskattoKivisemmän tien Audi viehätti mukavuudellaanKoeajo: Suomen halvin ”oikea” avoauto pistää hymyilemään
NissanVolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Nissan
  • 13.5.14:50
    Yritykset ja brändit

    Autojätti vähentää jälleen huiman määrän työpaikkoja

  • 17.3.18:58
    Sauna

    Pakettiautoon rakennettu sähkösauna yllätti himolöylyttelijän

  • 23.12.202417:59
    Honda

    Japanilaiset autojätit vahvistavat yhdistymishuhut

  • 18.12.202411:30
    Autot

    Mediatiedot: Kaksi autojättiä neuvottelee yhdistymisestä – nousisivat kolmen kärkeen

  • 11.08.202406:29
    Autokauppa

    Astmasta kärsivä Liisa osti vuonna 2023 tuliterän Nissanin, jota vaivaa harmillinen pölyongelma – näin kommentoi maahantuoja