Ensi vuoden alusta lähtien jokaista peruskoulua velvoitetaan laatimaan tasa-arvosuunnitelma ja lisäksi valvomaan sen toteutumista.
Tämän avuksi Opetushallitus on laatinut oppaan, johon on koottu muun muassa periaatteita ja käytännön esimerkkejä siitä, miten perusopetusta kehitetään sukupuoli- ja tasa-arvotietoisemmaksi.
Lisäksi koulua ohjataan vaihe vaiheelta toiminnallisen tasa-arvosuunnitelman laatimisessa.
Oppaan on laatinut työryhmä, jonka puheenjohtajana toimi opetusneuvos Liisa Jääskeläinen Opetushallituksesta.
Työryhmän keskeisiä huomioita on esimerkiksi se, että jokaisella tulee olla oikeus itse määritellä, millainen tyttö tai nainen, poika tai mies hän on, tai kokeeko hän kenties olevansa muunsukupuolinen eli jotain naiseuden ja mieheyden ulkopuolella tai sukupuolten välissä.
Kokemus omasta sukupuolesta voi myös muuttua ja vaihdella eri elämänvaiheissa.
Myös arvointi on oppaan mukaan tärkeää tehdä sukupuolitietoisesti. Oppilaan sukupuoli ei saa vaikuttaa arviointiin eikä se saa perustua oppilaan sukupuoleen tai sukupuoleen liitettyihin stereotypioihin.
Sukupuoli vain yksi ominaisuus
Oppaassa tarjotaan myös opetussuunnitelman perusteisiin pohjautuvia ideoita siihen, miten opettaja voi edistää tasa-arvoan eri oppiaineiden opetuksessa.