Tytöttely ja pojittelu pois opetuksesta: "Lapsia on tärkeää puhutella nimillä"

Ensi vuoden alusta lähtien jokaista peruskoulua velvoitetaan laatimaan tasa-arvosuunnitelma ja lisäksi valvomaan sen toteutumista.

Tämän avuksi Opetushallitus on laatinut oppaan, johon on koottu muun muassa periaatteita ja käytännön esimerkkejä siitä, miten perusopetusta kehitetään sukupuoli- ja tasa-arvotietoisemmaksi.

Lisäksi koulua ohjataan vaihe vaiheelta toiminnallisen tasa-arvosuunnitelman laatimisessa.

Oppaan on laatinut työryhmä, jonka puheenjohtajana toimi opetusneuvos Liisa Jääskeläinen Opetushallituksesta.

Työryhmän keskeisiä huomioita on esimerkiksi se, että jokaisella tulee olla oikeus itse määritellä, millainen tyttö tai nainen, poika tai mies hän on, tai kokeeko hän kenties olevansa muunsukupuolinen eli jotain naiseuden ja mieheyden ulkopuolella tai sukupuolten välissä. 

Kokemus omasta sukupuolesta voi myös muuttua ja vaihdella eri elämänvaiheissa. 

Myös arvointi on oppaan mukaan tärkeää tehdä sukupuolitietoisesti. Oppilaan sukupuoli ei saa vaikuttaa arviointiin eikä se saa perustua oppilaan sukupuoleen tai sukupuoleen liitettyihin stereotypioihin.

Sukupuoli vain yksi ominaisuus

Oppaassa tarjotaan myös opetussuunnitelman perusteisiin pohjautuvia ideoita siihen, miten opettaja voi edistää tasa-arvoan eri oppiaineiden opetuksessa. 

Jo esiopetuksessa on työryhmän mukaan tärkeää huomioida, että sukupuoli on vain yksi ominaisuus muiden joukossa.

"Lapsia on tärkeää puhutella nimillä, ei joukkona "tytöt" tai "pojat", oppaassa sanotaan.

Ensimmäisillä luokilla esimerkiksi draamapedagogisia työtapoja käytettäessä kannattaa oppaan mukaan kiinnittää huomiota siihen, ettei sukupuolia esitetä stereotyyppisesti – esimerkiksi, että tytöt sipsuttavat ja pojat kävelevät rehvakkaasti.

Nettivideot oppitunneilta puhuttavat 2:07

Vaihtoehto virkamiehelle ja lakimiehelle

Opas ehdottaa myös, että käsityötä opetetaan yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 1-9, ja että opetus suunnitellaan siten, että käsityöoppiaine sisältää tasapainoisesti teknisen työn ja tekstiilityön työtapoja.

Peruskoulun viimeisillä luokilla esimerkiksi äidinkielen yhteydessä voitaisiin oppaan mukaan pohtia stereotypioita ja median tarjoamia kuvauksia sukupuolista.

"Perinteisille nimikkeille kuten virkamies, asiamies, nimismies ja lakimies voidaan keksiä vaihtoehtoja", opas ehdottaa.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Nyt.

Lue myös:

    Uusimmat