Tutkimus valottaa: Näin suomalaiset viettävät aikaansa mobiililaitteillaan

Mobiilimainosratkaisuja tarjoava Widespace-yritys on tutkinut mobiilisisältöjen käyttötapoja kuudessa Euroopan maassa syksyllä ja kesällä.

Tutkimustulokset perustuvat Widespacen Suomen, Ruotsin, Norjan, Hollannin, Iso-Britannian ja Ranskan mobiilimainosverkoista kerättyyn tietoon kesäajalta 15.7.–11.8.2013 ja syksyltä 20.9.–17.10.2013. 

Tutkimuksessa selvitettiin mm. tutkimusmaiden suosituimmat mobiilisisällöt päivän eri ajankohtina. Aamu alkaa monella erityisesti talous- ja rahoitusaiheisten sisältöjen parissa, radion kuuntelulla mobiilisovelluksilla sekä säätietojen ja uutisten tarkastelulla. 

Puolenpäivän aikaan kulutetaan edelleen eniten talous- ja rahoitusaiheisia sisältöjä sekä kuunnellaan radiota. Kuitenkin tässä vaiheessa päivää myös urheilu- ja perheaiheisten mobiilisisältöjen parissa vietetään entistä enemmän aikaa.

Iltapäivä kuluu tutkimusmaissa mobiilikäyttäjillä pitkälti muodin ja viihteen parissa. Illalla mobiilisisällön kulutus on monipuolisinta. Illalla aikaa vietetään erityisesti perhe- ja muotiaiheiden, urheilun, viihteen, uutisten ja teknologia-aiheiden parissa.

Kesällä säätietoja seurataan tutkimusmaissa tasaisen aktiivisesti läpi viikon.  Syksyllä viikonloppuisin ja erityisesti sunnuntaisin säätietoja tarkastetaan ylivoimaisesti eniten kuluttajien selvittäessä alkavan viikon säätietoja. Sunnuntai on mobiilisisältöjen käytössä vilkkain päivä sekä kesällä että syksyllä. 

Milloin suomalaiset ovat mobiilissa?

Widespace selvitti myös suomalaisten mobiilikäytön tapoja. Tiedoista havaittiin, että mobiilisisältöjen käyttäminen vaihtelee paljon vuodenajan mukaan.

Kesällä suomalaiset käyttävät mobiilipalveluita eniten tiistaista torstaihin, kun taas viikonloppua kohden mobiilisisällön kulutus hieman vähenee. Syksyisin puolestaan mobiilisisältöjen käytön vilkkain aika on sunnuntaista tiistaihin.

Kesäaamuisin mobiilisisältöjä käytetään eniten kello 10–11 välillä. Iltaisin mobiilikäyttö on aktiivisinta kello 19–23 välillä käytön ollessa erityisen vilkasta kello 21–22 välillä. Syksyllä mobiilisisältöä käytetään aamuisin eniten kello 6–9 välillä ja iltaisin kello 18–22 välillä.

Tutkimuksen data koostuu yli 1,8 miljardista mobiilimainosnäytöstä.

 

Lue myös:

    Uusimmat