D-vitamiinista on toivottu apua taisteluun koronavirusta vastaan, mutta eurooppalais-yhdysvaltalainen tutkijatiimi varoittaa korkeiden vitamiiniannosten riskeistä.
D-vitamiinin on arveltu voivan auttaa erityisesti koronaviruksen riskiryhmiin kuuluvia huolehtimaan terveydestään pandemian aikana, sillä D-vitamiinin on tutkimuksissa havaittu parantavan vastustuskykyä ja keuhkotoimintaa.
Alustavissa tutkimuksissa matalat D-vitamiinitasot on lisäksi liitetty kohonneeseen riskiin kuolla koronaviruksen aiheuttamaan covid-19-tautiin. Löydöstensä perusteella brittitutkijat kehottivat toukokuun alussa ihmisiä syömään D-vitamiinilisää koronatartunnalta suojautuakseen.
Nyt toinen tutkijatiimi kuitenkin toppuuttelee vitamiinilisistä innostuneita.
Tuoreen tutkimuksen mukaan D-vitamiinin tehosta covid-19-taudin ehkäisemisessä ja hoitamisessa ei ole näyttöä. Birminghamin yliopiston tiedotteessa tutkijat kirjoittavat, että vaikka riittävä D-vitamiinin saanti on terveyden kannalta tärkeää, voi sen liiallinen syöminen omatoimisesti nostaa veren kalsiumtasoja ja olla täten terveydelle haitallista.
Veren liian suuri kalsiumpitoisuus eli hyperkalsemia aiheuttaa väsymystä, ruokahaluttomuutta, vatsavaivoja, keskittymiskyvyn puutetta ja sekavuutta sekä suurentaa vaaraa munuaiskivien muodostumiseen ja munuaisten vajaatoimintaan. Suuret kerta-annokset D-vitamiinia voivat myös heikentää luustoa.
