Tuotesijoittelu yleistyy televisiossa ja elokuvissa
Esimerkiksi Nokian matkapuhelimia näkyy useissa amerikkalaiselokuvissa. Suomessakin on herätty hankkimaan rahoitusta mm. olutmerkkien tuotesijoittelulla.
Tuotteiden mainostaminen sijoittamalla niitä televisio-ohjelmiin ja elokuviin kasvoi Yhdysvalloissa viime vuonna peräti 31 prosenttia, arvioi amerikkalainen markkinatutkimusyhtiö PQ Media.
Niin sanotun product placement -toiminnan liikevaihto kasvoi tutkimusyhtiön mukaan viime vuonna 3,5 miljardiin dollariin eli noin 2,7 miljardiin euroon. Tänä vuonna tutkimusyhtiö odottaa tuotesijoittelutoiminnan liikevaihdon kasvavan 23 prosenttia 4,2 miljardiin dollariin eli noin 3,2 miljardiin euroon.
Product placement -toiminta kasvaa selvästi muuta markkinointialaa nopeammin, sillä kaiken mainonnan ja markkinoinnin yhteenlaskettu liikevaihto kasvoi Yhdysvalloissa viime vuonna vain seitsemän prosenttia.
- Markkinoijat ovat merkittävästi lisänneet product placementin roolia strategioissaan. Siitä on tulossa olennainen osa markkinointipakettia monille mainostajille, sanoo PQ Median pääjohtaja Patrick Quinn.
Nokia näkyy USA:ssa, myös Suomessa herätty
Product placementilla tarkoitetaan sitä, että valmistajat hankkivat tuotteilleen näkyvyyttä niin, että tuotteet pääsevät esille myönteisessä yhteydessä elokuvassa tai televisiosarjassa. Tyypillisiä product placement -tuotteita ovat muun muassa autot, vaatteet, kengät, matkapuhelimet ja olutmerkit.
Suomalaisyhtiöiden tuotteista on Nokian matkapuhelimia nähty useammassakin amerikkalaiselokuvassa. Pienimuotoisempi esimerkki product placementista oli Marimekon tuotteiden vilahtaminen Sinkkuelämää-televisiosarjassa.
Myös Suomessa elokuvateollisuus on herännyt hankkimaan rahoitusta tuotesijoittelulla, jonka seurauksena muun muassa tietyt olutmerkit ovat näkyneet selvästi elokuvissa.
Vain joka kolmas mainostaja maksaa
PQ Media arvioi Yhdysvaltain product placementin kasvavan vuosina 2004-2009 keskimäärin 15 prosenttia vuodessa. Vuonna 2009 tuotesijoittelun liikevaihdon arvioidaan olevan 6,9 miljardia dollaria eli noin 5,3 miljardia euroa.
Vuosina 1999-2004 tuotesijoittelun liikevaihto kasvoi keskimäärin 16 prosenttia vuodessa. PQ Median mukaan vain vajaa kolmasosa tuotesijoittelusopimuksista on mainostajille suoranaisesti maksullisia, sillä enemmistö sopimuksista tehdään vaihtokauppa- tai ilmaispohjalta.
Maksullisten sopimusten yhteisarvo oli viime vuonna noin miljardi dollaria, mikä oli 44 prosenttia enemmän kuin vuonna 2003. Maksullisten tuotesijoittelusopimusten yhteenlaskettu arvo kasvoi etenkin television puolella, missä kasvua oli 84 prosenttia.
PQ Median product placement -selvitys on ensimmäinen kattava tutkimus alan toiminnasta. Se perustuu puolen vuoden tutkimustyöhön, jonka aikana haastateltiin muun muassa mainos- ja markkinointialan, media- ja viihdeyhtiöiden sekä kuluttajatuoteyhtiöiden johtajia.
(MTV3-STT-Reuters)
Uusimmat
-
17:07
Venäjä sanoo iskeneensä rautateitä ja junilla Ukrainaan kuljetettuja länsiaseita vastaan
-
17:06
MTV seuraa: Näkyykö vellova kohu SM-liigan 4. finaalissa? Lahdessa iso vedenjakajapeli
-
17:04
Katso vapun supersää yli 100 paikkakunnalle!
-
17:02
Ilo-vauvan roolissa hurmannut Hugo-poika poistuu Salkkareista – Saara-äiti: "Tyhjä olo"
-
16:53
Mies yritti keskeyttää raskauden työntämällä aborttipillereitä suuhun – tuomittiin ehdolliseen
-
16:48
MTV seuraa tulospäivää: Kemiran tulos laski – toimitusjohtaja pitää alkuvuotta silti vahvana
-
16:43
Kuka ajoi koululaisen päälle Vaasassa? Poliisi pyytää vihjeitä viistoperäisestä autosta
-
16:38
Jopa sataan vuoteen pahimmat tulvat uhkaavat jokia ja järviä eri puolilla maata – omaa kesämökkiä kannattaa pitää silmällä
-
16:34
Hallitus lakkauttaa rauhanjärjestöjen avustukset – järjestöt huolissaan
-
16:29
Pasi Mustoselta ulostulo vuosia kestäneestä riita-asiasta – "Valmentajat vapaata riistaa"
-
16:23
Leijonavahti vaihtaa maisemaa – samalla ovenavauksella lähtee Ilvekseen huhuttu sentteri
-
16:12
Tässäkö entinen maailman paras pelaaja? Kuuluisa maalitykki veti höplästä
-
16:07
Älä missään tapauksessa reagoi tällaiseen tekstiviestiin! Yhdeltä uhrilta vietiin 95 000 euroa
-
16:01
Sankarikoira Roope ja Euroopan paras lokinmatkija – katso, mitä hyvää meillä ja maailmalla on tapahtunut!
-
15:45
Pitkäaikainen Simpsonit-hahmo kuoli – tuottaja mielissään fanien reaktioista
-
15:36
Poliisi tutkii väkivaltarikosta Oulussa – operaatio yhä käynnissä
-
15:34
Yllätyspaljastus: Teemu Selänne sekaantui hämmentävällä tavalla Naisleijonien vyyhtiin – "Mustonen saa varmasti potkut"
-
15:33
Suomifutiksen perinneseura villitsee Saksassa – paitamyynti räjähti nousuun yllättävällä tavalla: "Ja lisää tippuu koko ajan"
-
15:33
Irakilaiskaksosten epäillään valmistelleen väkivaltaiskua Supoa vastaan – miehet vaativat jättikorvauksia kotietsinnästä
-
15:10
Suomi satsaa sotilaiden suojaamiseen kymmeniä miljoonia lisää – tästä on kyse
-
Lataa lisää