Mainos

Tuore tutkimus: Tämän verran liikuntaa pitäisi harrastaa, jos elinikää haluaa pidentää 10 vuodella

Tuoreen australialaistutkimuksen mukaan kevyttä liikuntaa pitäisi harrastaa monia suosituksia enemmän, jopa 600 minuuttia viikossa, kertoo News.au.com-sivusto.

Katso yllä olevalta videolta, missä paikoissa maailmalla eletään pisimpään ja miksi!

Elintavat määrittelevät paljolti sen, kuinka pitkään ihmisen elämä maan päällä jatkuu. Liikunta on terveellisissä elämäntavoissa avainasemassa, mutta kuinka paljon liikuntaa on tarpeeksi?

Tuore australialaistutkimus tarjoaa vastauksen: 5 000 MET-minuuttia viikossa eli noin 600 minuuttia kevyttä liikuntaa.

The Westmead Institute for Medical Research -instituutin tekemässä tutkimuksessa kävi ilmi, että jo viikoittainen, kohtalaisen intensiivinen treeni voi tuoda jopa 10 vuotta lisää elinaikaa.

Tutkimuksessa haastateltiin reilua 1 500 australialaista, tervettä yli 50-vuotiasta aikuista. Heitä seurattiin tutkimuksessa yli vuosikymmenen ajan.

Kroonisten sairauksien riski laskee

Tutkimuksessa kävi ilmi, että ihmiset, jotka harrastivat eniten liikuntaa, välttivät kaksi kertaa todennäköisemmin aivohalvauksen, sydänsairaudet, syövän ja diabeteksen verrattuna niihin, jotka eivät harrastaneen liikuntaa.

Liikuntaa harrastaneet olivat niin fyysisesti kuin henkisestikin paremmassa kunnossa 10 vuotta myöhemmin.

Tutkijoiden mukaan ihmisillä, jotka harrastivat liikuntaa ainakin 600 minuuttia viikossa, todennäköisyys sairastua kroonisiin tauteihin laski selkeästi.

Tutkijat suosittelevatkin vanhempia ihmisiä lisäämään liikuntaa elämäänsä. Jo valmiiksi kevyesti liikkuville aikuisille suositellaan rankempaa treeniä.

Aikaisemmin muun muassa ahkeran seksin harrastamisen sekä oluen juomisen on todettu olevan avain pitkään ikään, eräässä tutkimuksessa taas kilojen kerryttäminen pidensi elämää yli 90-vuotiaaksi.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja