Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Toyotan rallipomolta iso paljastus: Kilpailijoita yritettiin johtaa tahallaan harhaan

1:20Hybridiautot saapuvat rallin MM-sarjaan – tältä uudet menopelit näyttävät!Hybridiautot saapuvat rallin MM-sarjaan – tältä uudet menopelit näyttävät!AOP
Julkaistu 14.12.2021 13:31

AKI HIETAVALA

Rallin MM-sarjan tiimeillä uusien Rally1-hybridiautojen kehitystyö on kääntynyt loppusuoralle. Uusi kausi alkaa jo reilun kuukauden kuluttua ja tammikuun 1. päivä kaikkien luokittelujen on oltava kunnossa.

Toyota, Hyundai ja M-Sport Ford ovat testanneet autojaan vimmatusti syksyn aikana. Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler teki mielenkiintoisen paljastuksen tiimin testeissä nähdyistä koriversioista.

– Testeissä on nähty monia eri versioita autosta. Mitään niistä koreista, mitä olette nähneet ennen tätä viikkoa, ei ollut edes tarkoitus käyttää missään vaiheessa. Ne olivat vain juttuja Hyundaita ja Fordia varten, jotta he voivat ottaa niistä kuvia ja käyttää paljon aikaa analysointiin, Fowler letkautti Toyotan mediatunnilla maanantaina.

– Teimme saman jutun 2015 ja 2016, kun kaikki sanoivat, että joka juttu on väärin ja laiton. Päätavoitteemme auton koriversioiden (bodywork) suhteen oli aluksi tehdä sellaisia versioita, että muut joutuvat käyttämään mahdollisimman paljon aikaa miettimiseen, että mitä nämä jutut oikein ovat.

Toyota testaa Rally1-kalustoaan tällä hetkellä Ranskassa. Fowlerin mukaan tämä auto on se lopullinen versio, johon ei enää isoja näkyviä muutoksia tule ennen kauden 2022 alkua.

– Kulisseissa olemme tehneet töitä FIA:n kanssa luokittelujen suhteen ja aerodynamiikasta on keskusteltu. Se on vähän sama juttu kuin formuloissa Mercedeksen takasiiven osalta. On eri asia kun ne säännöt ovat paperilla kuin mitä ne sitten ovat 3D-mallissa luonnossa, Fowler selvittää.

– Meidän piti valmistaa oma aerodynamiikan pakettimme valmiiksi jo aikoja sitten FIA:aa varten. Jotkut asiat olivat yli rajojen ja jotkut ok. Niitä piti sitten hienosäätää. Niitä ei ole kuitenkaan kukaan nähnyt tosielämässä.

"Koskaan ei tiennyt, onko se totta"

Uusien kilpa-autojen tarkat yksityiskohdat yritetään pitää salassa mahdollisimman pitkään. Fowler huomauttaa, että samaa tekee myös kilpailijat.

– Hyundain entinen tiimipomo (Andrea Adamo) oli pääpeluri tässä pelissä. Koskaan ei tiennyt, onko se totta, mitä hän näytti. Jos olemme jotain nähneet tähän mennessä Hyundailta, niin tuskin se edes on lopullinen todellinen versio.

Toyotan osalta homma on kuitenkin liki pitäen paketissa. Ensi kauden Rally1-auto on läpäissyt FIA:n syyniin ja se on valmis lopulliseen luokitteluun.

– Enää muutamia kuljettajakohtaisia juttuja pitää rakentaa. Teemme parhaillaan autoja Montea varten täällä Suomessa. Täytyy myöntää, että pajalla eletään aika kiireisiä aikoja. Olemme tehneet luokittelut FIA:n kanssa viime viikolla. Enää vähän paperitöitä on jäljellä, mutta ne ovat sujuneet hyvin. Kaikki on edennyt suunnitelmien mukaan ja olemme tehneet parhaan mahdollisen auton, mitä tässä ajassa on voinut, Fowler summaa.

– Hakemukset piti laittaa sisään jo lokakuussa, vaikka se tammikuun 1. päivä tavallaan takaraja onkin. Joka tiimin pitää vierailla FIA:n luona, jotta auto tsekataan. Me teimme sen jo viime viikolla, mikä oli aikaisin päivämäärä. Halusimme olla valmiita hyvissä ajoin ennen Montea, jotta aikaa jää kaikille valmisteluille.

Lisää aiheesta:

Rallin MM-sarjaan tehtiin merkittävä muutos – kaksijakoiset seuraukset: "Ei ollut muuta vaihtoehtoa"Rallin MM-sarjan pomolta painavaa tekstiä lajin nykytilasta – "Nämä ovat elintärkeitä aikoja"Jari-Matti Latvala häkeltyi MM-rallin jättimuutoksista – lajin mullistava velvoite hämmentää: "Vähän erikoinen asia"WRC-tähti kritisoi rajusti rallin MM-sarjan tulevaisuutta – "Kenelläkään ei ollut munaa"Koronavirus voi tuoda yllättävän lahjan Tommi Mäkiselle: "En pistäisi sen suhteen pahitteeksi"Tommi Mäkiseltä ankara vastalause MM-kilpailijatallien suunnitelmille: "Autoista lentelee pyörät pois"
RalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • 10:53
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä valmistautunut kunnon selkäsaunaan: "Otan turpaan"

  • 08:02
    MM-ralli

    Suomen rallilegenda autonsa apuvälineestä: "Täysin laiton"

  • Eilen19:47
    MM-ralli

    Esapekka Lappi kommentoi Kalle Rovanperän lähtöä – MM-sarjalle rajusti rapaa

  • Eilen12:41
    MM-ralli

    Sami Pajarin rallitulevaisuuden yllä kysymysmerkkejä – "Hassulta tuntuisi"

  • ke12:58
    MM-ralli

    Supersiirto viritteillä! Lähde: Ott Tänak ja Jari-Matti Latvala keskustelleet