Rallin MM-sarjan tiimeillä uusien Rally1-hybridiautojen kehitystyö on kääntynyt loppusuoralle. Uusi kausi alkaa jo reilun kuukauden kuluttua ja tammikuun 1. päivä kaikkien luokittelujen on oltava kunnossa.
Toyota, Hyundai ja M-Sport Ford ovat testanneet autojaan vimmatusti syksyn aikana. Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler teki mielenkiintoisen paljastuksen tiimin testeissä nähdyistä koriversioista.
– Testeissä on nähty monia eri versioita autosta. Mitään niistä koreista, mitä olette nähneet ennen tätä viikkoa, ei ollut edes tarkoitus käyttää missään vaiheessa. Ne olivat vain juttuja Hyundaita ja Fordia varten, jotta he voivat ottaa niistä kuvia ja käyttää paljon aikaa analysointiin, Fowler letkautti Toyotan mediatunnilla maanantaina.
– Teimme saman jutun 2015 ja 2016, kun kaikki sanoivat, että joka juttu on väärin ja laiton. Päätavoitteemme auton koriversioiden (bodywork) suhteen oli aluksi tehdä sellaisia versioita, että muut joutuvat käyttämään mahdollisimman paljon aikaa miettimiseen, että mitä nämä jutut oikein ovat.
Toyota testaa Rally1-kalustoaan tällä hetkellä Ranskassa. Fowlerin mukaan tämä auto on se lopullinen versio, johon ei enää isoja näkyviä muutoksia tule ennen kauden 2022 alkua.
– Kulisseissa olemme tehneet töitä FIA:n kanssa luokittelujen suhteen ja aerodynamiikasta on keskusteltu. Se on vähän sama juttu kuin formuloissa Mercedeksen takasiiven osalta. On eri asia kun ne säännöt ovat paperilla kuin mitä ne sitten ovat 3D-mallissa luonnossa, Fowler selvittää.
– Meidän piti valmistaa oma aerodynamiikan pakettimme valmiiksi jo aikoja sitten FIA:aa varten. Jotkut asiat olivat yli rajojen ja jotkut ok. Niitä piti sitten hienosäätää. Niitä ei ole kuitenkaan kukaan nähnyt tosielämässä.
