Toto Wolff eri linjoilla Valtteri Bottaksen kanssa Lewis Hamiltonin mokasta

Lewis Hamiltonin seinäkosketuksen aiheuttama viivästys varikkopysähdyksellä ei vaikuttanut mitenkään Mercedeksen lopputulokseen Venäjän F1-kisan aika-ajoissa, sanoo tallipäällikkö Toto Wolff. Kaikki lähti hänen mukaansa menemään pieleen jo aiemmin.

Hamilton jäi lähtöruutuun neljä ja Bottas ruutuun seitsemän, kun Mercedekset myöhästyivät märällä radalla aika-ajojen lopun ratkaisuvaiheesta.

Useat autot kävivät hakemassa viimeisille kierroksilleen kuivan kelin pehmeät renkaat, joilla McLarenin Lando Norris onnistui ajamaan paalupaikalle. Myös Ferrarin Carlos Sainz ja Williamsin George Russell ehtivät tehdä kaksi kierrosta pehmeillä renkailla nousten sijoille kaksi ja kolme.

Mercedes sen sijaan myöhästyi tästä junasta, kun Hamilton rikkoi varikkosuoran seinäosumallaan etusiipensä, ja Valtteri Bottas joutui odottamaan renkaidenvaihtoaan tämän etusiiven korjauksen ajan. Radalla Bottas ei saanut liukastelultaan parannettua märän kelin renkaiden aikaansa, ja Hamilton pyörähti perä edellä seinään.

(juttu jatkuu videon jälkeen)

– Lewisin etusiiven hajoamisella ei ollut mitään vaikutusta lopputulokseen. Se olisi vain pahentanut tilannetta, koska olisimme ylittäneet maaliviivan aiemmin, Wolff totesi.

Wolffin näkemyksen mukaan Mercedes-kuskit olisivat siis joutuneet radalle sen ollessa heikommassa kunnossa, ja olisivat silti ehtineet tehdä vain yhden kierroksen pehmeillä renkailla.

Mercedes ei halunnut ottaa riskiä

Wolffin mukaan koko tapahtumasarja lähti menemään pieleen kolmannen aika-ajon alusta, kun Mercedekset säntäsivät ensimmäisinä radalle. Tälläkin oli oma tarkoituksensa.

– Menemällä aikaisin radalla saimme otettua paikkamme radalle, ja se oli mielestäni oikein tehty. Se, ettemme pystyneet tekemään toista kierrosta pehmeillä renkailla, johtui session alun ajoituksesta.

Tallipomon mukaan Mercedeksellä harkittiin kuskien ottamista renkaidenvaihtoon kierrosta aiemmin, kuten Russell, Sainz ja Norris tekivät. Kaikilla oli aluksi vaikeuksia pidon kanssa, mutta rohkea veto tuotti myös tulosta.

– Se olisi kuitenkin ollut liian riskialtista, joten pysyimme radalla.

– Sillä hukkasimme tilaisuuden toiseen nopeaan kierrokseen pehmeillä renkailla, mikä olisi varmaankin riittänyt eturiviin, Wolff arvioi.

Kaiken lisäksi Mercedes käski Hamiltonia keskeyttämään nopeimman kierroksensa märän kelin renkailla, jotta tiimi ehtii vaihtaa alle kuivan kelin kumit.

– Tiesimme, että hän olisi parantanut sillä kierroksella, mutta myös sen, ettei se olisi riittänyt pehmeillä renkailla ajavia vastaan, Wolff kommentoi.

Lue myös:

    Uusimmat