Halpakauppayhtiö Tokmanni on kasvattanut selvästi tulostaan vuoden kolmannella neljänneksellä.
Tokmannin vertailukelpoinen liikevoitto kohosi 29,5 miljoonaan euroon, kun se vuosi sitten oli 26,4 miljoonaa euroa.
Liikevaihto kasvoi 14 prosenttia vuoden takaisesta, mihin vaikutti ruotsalaisen Dollarstore-ketjun osto viime vuonna. Yrityskauppa toteutui viime vuoden elokuussa, joten Dollarstore-ketju on mukana Tokmannin vertailuluvuissa elo-syyskuun osalta.
Tokmanni-ketju paransi myyntikatettaan, mihin vaikuttivat muun muassa onnistuneet ostomäärät ja aiempaa pienempi poistomyynti sekä yhteishankinnoista saadut säästöt.
Toimitusjohtaja Mika Rautiaisen mukaan Tokmanni ja Dollarstore ovat hyötyneet merkittävästi hankinnan, oston ja jakelun mittakaavaeduista.
– Halloween on tästä hyvä esimerkki, sillä tänä vuonna meillä oli yhteinen valikoima niin Tokmannin kuin Dollarstoren myymälöissä, Rautiainen kertoo osavuosikatsauksessa.
Hänen mukaansa Tokmannin ja Dollarstoren yhteisen valikoiman rakentaminen etenee hyvin. Yhdessä hankittuja tuotenimikkeitä on myynnissä jo noin 2 500.
Dollarstoren yritysostosta saadut synergiaedut olivat syyskuun loppuun mennessä 12,7 miljoonaa euroa vuositasolla. Tavoitteena on yli 15 miljoonan euron vuosittaiset hyödyt ensi vuoden loppuun mennessä.
Keskiostos parikymppiä
Asiakasmäärät kasvoivat heinä-syyskuussa muutaman prosentin sekä Tokmannin että Dollarstoren myymälöissä. Asiakkaiden keskiostos kuitenkin pieneni, mitä Rautiainen selittää heikolla kuluttajaluottamuksella.
