Toimiiko tämä todella? Lääkäri vinkkaa simppelin kielikikan helpottavan ahdistusta – "Nerokasta"

Brittilääkäri jakoi simppelin kikan, joka voi mahdollisesti helpottaa ahdistuksesta kärsivää.

Ahdistuksesta kärsivä saattaa pyöritellä päässään jatkuvasti samoja haitallisia ajatuksia. Jatkuva murehtiminen käy pitkän päälle raskaaksi. Somessa vinkkejään jakava suosittu brittilääkäri Karan Raj on jakanut oman vinkkinsä ahdistuksen helpottamiseksi.

Kerroimme aiemmin viestintävalmentaja David JP Phillipsin  hieman vastaavasta vinkistä, jossa helppo silmäkikka estää turhan yliajattelun. Lääkäri Rajin vinkissä keskitytään sitä vastoin kieleen.

Lääkäri kehottaa suositulla videollaan ahdistuksesta kärsiviä siirtämään kielen suussa ylhäältä alas ja pitämään sitä sitten paikoillaan. 

Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä

"Nerokasta"

Lääkärin mukaan kielen paikoillaan pitäminen suun alaosassa voi auttaa vähentämään niin kutsuttua hiljaista puhetta eli sisäistä puhetta, jonka jotkut kuulevat päässään esimerkiksi lukemisen aikana. Hiljaisen puheen aikana kielesi tapaa tehdä pikkuruisia liikkeitä vastatakseen sisäisen puheesi tuottamia sanoja. Kun kieli on paikallaan, sisäistä puhetta tulee vähemmän ja ahdistus vähenee – ainakin Rajin mukaan. 

– Tämä on nerokasta, kiitos niin paljon! Terveisin hyvin ahdistunut seuraajasi, kiitteli eräs.

Moni kommentoija hämmentyi kuitenkin kuullessaan videon kommenteissa Rajilta, että kaikki ihmiset eivät käykään päässään sisäistä monologia.

– Lyön vetoa, että heidän päässään on paljon hiljaisempaa, kommentoi eräs.

Videota on katsottu yli 600 000 kertaa.

Lyhyt versio klassisesta harjoituksesta

Men's Healthin haastattelema psykoterapeutti Avi Klein ei itse kikkaa kokeillessaan havainnut mitään eroa. Hän kuitenkin huomauttaa, että mikä tahansa tietoinen tapa rentoutua ja keskittyä mihin tahansa muuhun kuin omiin ajatuksiinsa voi vähentää ahdistusta. 

Kleinin mukaan klassinen tapa helpottaa ahdistusta on rentouttaa kehoa osa osalta, mutta Rajin kikassa keskitytään vain kieleen. 

– Kuvittelen, että tämä on hyvin lyhyt versio siitä [klassisesta tavasta].

Kikkaa kokeilemalla tuskin ainakaan menettää mitään.

Aiemmin Karan Raj on muun muassa varoitellut vaarallisimmasta seksiasennosta sekä kertonut, kuinka lasketaan täydellinen nukkumaanmenoaika.

Ahdistaako terveys? Tästä tiedät, että huolehdit liikaa:

3:49
Terveyshuolien ja suoranaisen terveysahdistuksen ongelma on se, että terveydestään on järkevää huolehtia. Siksi on vaikeaa arvioida sitä, missä vaiheessa huoli ei enää ole "järkevää". Mistä tietää, että huolehtiminen on "mennyt yli"? Asiantuntijalääkäri Meri Larivaara Suomen Mielenterveys ry:stä listaa merkit.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja