Pyörivätkö ajatukset päässäsi? Helppo kikka voi lopettaa yliajattelun hetkessä – "Hyödyllisin neuvo, jonka olen koskaan kuullut"

Liika yliajattelu ja murehtiminen voi olla ahdistavaa. Testaa asiantuntijan kikka, jos tunnistat ongelman.

Murehditko jokaista pikkuasiaa? Tunnustatko sortuvasi usein yliajatteluun? Tapa voi johtaa yöunien menettämiseen ja turhaan stressiin, mutta monelle tuttuun ongelmaan voi olla yllättävänkin helppo ratkaisu.

Niin ainakin väittää psykologisia kikkoja TikTok-tilillään jakava viestintävalmentaja David JP Phillips hitiksi muodostuneella videollaan. Tunnetussa TED-konferenssissakin asiantuntijan roolissa useasti puhuneella Phillipsillä on TikTokissa yli 1,3 miljoonaa seuraajaa.

Kikasta uutisoivat muun muassa Mirror ja Birmingham Live.

– Tässä on psykologinen kikka, jota et usko, ennen kuin olet oikeasti kokeillut sitä, ja se on helppo, se on superyksinkertainen, ruotsalaissyntyinen Phillips vakuuttaa.

Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.

Tuijota tyhjyyteen

Phillipsin yliajattelijoille tarkoitettu kikka todella kuulostaa simppeliltä. Mies kehottaa vain pitämään silmämunat paikoillaan.

– Älä liikuta niitä, sillä jotta aivosi voisivat ajatella ja hakea muistoja, niiden pitää liikuttaa silmiäsi, ja kun lopetat niiden liikuttamisen, aivosi eivät voi märehtiä niin kuin normaalisti.

Videota on katsottu jo 6,6, miljoonaa kertaa, ja kikka on otettu ilolla vastaan.

– Minulta ei olisi pitänyt kestää 37 vuotta, ennen kuin opin tämän, totesi eräs.

– Koko elämäni olen saattanut katsoa kaukaisuuteen ja sanoa, että se tuntuu "hyvältä". Minulla on ahdistuneisuushäiriö, joten tuijottelun on täytynyt olla rauhoittavaa, kommentoi yksi.

– Tämä ällistyttää minua, se toimii ja se selittää, miksi ihmisillä on vaikeuksia katsoa silmiin, kun he kertovat uutta valhetta, totesi eräs kikasta vakuuttunut.

– Hetkonen, tämä on naurettavan hyvä [vinkki]. Minä kirjaimellisesti lopetin [ajattelun] välittömästi, hämmästeli eräs.

– Tämä on hyödyllisin neuvo, jonka olen koskaan kuullut. Kamppailen aina epätoivottujen ajatusten kanssa, kertoi yksi kommentoija.

Myös EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) -terapeutti vahvisti kommenteissa kikan toimivuuden.

– Yksi tekniikka, jota käytän, on se, että huudan "SEIS" kovalla ja jylisevällä äänellä päässäni, ja kuvittelen stop-merkin. Sitten huidon kevyesti ajatukseni pois, vinkkasi yksi.

Ahdistavatko terveyshuolet? Tästä tiedät, että huolesi on liiallista:

3:49
Terveyshuolien ja suoranaisen terveysahdistuksen ongelma on se, että terveydestään on järkevää huolehtia. Siksi on vaikeaa arvioida sitä, missä vaiheessa huoli ei enää ole "järkevää". Mistä tietää, että huolehtiminen on "mennyt yli"? Asiantuntijalääkäri Meri Larivaara Suomen Mielenterveys ry:stä listaa merkit.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja