Lääkäri kertoo, kuinka voit laskea täydellisen nukkumaanmenoaikasi: "Kokeile tätä, jos haluat herätä virkeänä"

0:50
Kello lyö 22.03 ja alat saada kaikenlaisia hyviä ideoita? Nämä asiat vain myöhään valvovat ihmiset voivat ymmärtää!

Suosittuja TikTok-videoita julkaiseva lääkäri kertoo, kuinka voit laskea täydellisen nukkumaanmenoaikasi 90 minuutin unisyklien avulla!

Menit mielestäsi ajoissa nukkumaan, mutta aamulla väsyttää silti? Vaikka menisit sänkyyn tiettyyn aikaan, tuo aika voi sittenkin olla "väärä", kertoo Karan Raj.

Suosittuja TikTok-videoita julkaiseva lääkäri Raj kertoo, kuinka voit laskea täydellisen nukkumaanmenoaikasi. Rajin mukaan tärkeintä on noudattaa "90 minuutin sääntöä", kertoo Mirror.

– Kokeile tätä, jos haluat herätä virkeänä, lääkäri toteaa.

"Jokainen sykli on noin 90 minuuttia pitkä..."

Miehen mukaan aivot käyvät yön aikana läpi useita erilaisia unisyklejä, jotka koostuvat keveästä unesta, syvästä unesta ja uneksimisesta. Sykli päättyy keveään uneen.

– Jokainen sykli on noin 90 minuuttia pitkä. Koet olosi kaikkein virkeimmäksi, jos heräät tällaisen 90 minuutin syklin lopussa. Tämä johtuu siitä, että olet lähimpänä normaalia valvetilaa, Raj sanoo.

Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.

Laske itsellesi "optimaalinen nukkumisaika"

Täydellisen uniajan laskeminen onkin Rajin mukaan yksinkertaista: jos haluaa esimerkiksi herätä virkeänä kello kahdeksalta, tästä kellonajasta lasketaan taaksepäin 90 minuutin sykleissä, kunnes saavutetaan "optimaalinen nukahtamisaika".

Jos nukahtaminen kestää 20 minuuttia ja haluat mennä nukkumaan kello 22, hyvä hetki heräämiselle on noin kello 7.20, vinkkaa Mieli.fi.

Kahdeksan tunnin unet puolestaan kestäisivät 480 minuuttia, joten 90 minuutin unisyklejä mahtuisi mukaan hieman yli viisi.

Unisyklien pituus ja suhde voi vaihdella

– Tämä [niksi] ei toimi jokaiselle ihmiselle, koska unisyklien pituus vaihtelee, mutta tämä on silti hyvä tavoite, johon pyrkiä, Karan sanoo.

Erilaisten unen vaiheiden keskimääräinen suhde vaihtelee, ja se voi muuttua esimerkiksi vuodenajan mukaan, kertoo Terveyskirjasto. Talvella syvän unen vaiheita on vähemmän ja uni on kevyempää. Myös ihmisen ikääntyessä syvän perusunen määrä vähenee.

Testaa myös ikkunan avaamista!

Toisella videollaan Raj vinkkaa, että kannattaa kokeilla nukkua ikkuna auki, mikäli olo on pitkienkin yöunien jälkeen väsynyt ja tokkurainen. Viileä ulkoilma esimerkiksi laskee kehon lämpötilaa, mikä auttaa nukahtamaan.

– Suljetussa huoneessa hiilidioksiditaso luonnostaan nousee, mikä voi vaikuttaa REM-uneen, Karan vinkkaa. 

Katso myös: Onko vauvasi koskaan nukahtanut syliisi? Jos olet joskus yrittänyt luikerrella karkuun nukkuvan lapsesi alta, näitä asioita olet taatusti pähkäillyt...

1:12

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja