Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

TM: Suomalainen Lappi Jää-Ahma -halpisrengas lupaa paljon – näin se pärjää jääpidon kuningasta vastaan

6:20Näin vaihdat renkaat autoosiVinkit talteen: Näin vaihdat renkaat autoosi oikeaoppisesti.
Julkaistu 28.11.2019 15:08

Ville Järveläinen

Tekniikan Maailman ylimääräisessä talvirengastestissä verrattiin uutta halvemman hintaluokan suomalaisrengasta tunnettujen valmistajien kehuttuihin nastarenkaisiin.

Tekniikan Maailma vertasi uutta Lappi Jää-Ahmat -rengasta Continentalin suomalaisilla kuminastoilla varustettuun IceContact 3 Flex Stud -renkaaseen sekä Michelinin X-Ice North 4 -renkaaseen, jonka jääpito on ensiluokkainen.

– Michelin on jäisellä tiellä täyden kympin rengas. Se toimii kaikissa tilanteissa upeasti, ja ajaminen on liukkaalla harvinaisen ongelmatonta, Tekniikan Maailma kuvaili X-Ice North 4 -rengasta aiemmin tänä syksynä julkaistussa talvirengastestissään.

Lappi Jää-Ahmojen takana on Kontio Renkaat, ja ne on kehitetty Suomessa. Valmistusmaa on Kiina. Niissä käytetään erikoiskumiseosta, jossa synteettiset seokset on korvattu rypsiöljyllä.

Vaikka Jää-Ahmoissa on vain 99 nastaa per rengas, on niiden pito valmistuttajan mukaan jopa parempi kuin kilpailijoiden renkaissa, joissa on tuplasti nastoja. Tästä kiitos kuuluu – kuulemma – Shuriken-erikoisnastojen nelisakaraiselle muodolle sekä edellä mainitulle kumiseokselle.

– Lappi-talvirenkaat ovat edelläkävijöitä turvallisuudessa edullisemman hintaluokan talvirenkaissa. Lappi Renkaiden johtoajatuksena on liikenneturvallisuuden parantaminen tuomalla huippupito myös edullisempaan hintaluokkaan, valmistaja hehkuttaa uutuusrengastaan.

Nollakelissä jääpito ei ollut kummoinen

Tekniikan Maailman testissä valmistajan myyntipuheet laitettiin todelliseen testiin. Kävi ilmi, ettei Jää-Ahmojen jääpito ollut samalla tasolla Michelinin ja Continentalin tuotoksiin verrattuna, mikä ei hintaluokka huomioiden ole kovin suuri yllätys.

Erityisesti nollan tuntumassa olevalla jäällä Jää-Ahmat olivat TM:n mukaan "erittäin liukkaat". Pakkaskelillä pito parani jonkin verran.

Kiihdytyskokeessa suomalaisen halparenkaan esitys oli TM:n mukaan heikko. Lehti katsoo sen johtuvan nimenomaan nastojen vähäisemmästä määrästä, mitä ei pysty rengasseoksilla paikkaamaan kuin tiettyyn pisteeseen asti.

Lumella suomalaisrenkaan ominaisuudet pääsivät kuitenkin paremmin oikeuksiinsa, ja se oli samalla viivalla Michelinin ja Continentalin renkaiden kanssa.

Se, missä Lappi Jää-Ahmat loistivat Tekniikan Maailman vertailussa, oli melutaso. Kun nastoja on vähemmän, pysyvät äänetkin kurissa. Ne olivat hiljaisemmat kuin testivoittaja-Michelinit, ja samalla tasolla Continentalien kanssa.

– Lappi-renkaassa nastamelua ei hiljaisissa vauhdeissa kuulu juuri lainkaan, mutta kovemmissa nopeuksissa yleinen rengasmelu nousee. Se oli silti Micheliniä hiljaisempi, Tekniikan Maailman testiraportissa todetaan.

Luonnollisesti myös Jää-Ahmojen hinta on monelle houkutus. Hintalappu on alle puolet tämän testin Continentaleista ja Michelineistä, ja koossa 225/45R17 setin saakin reilulla 300 eurolla.

Lue myös: Nastat vai kitkat -vääntö on nyt lopullisesti ohi! Rengasekspertit vastaavat 5 väitteeseen: "Tuntuu rahan haaskaamiselta"

Lisää aiheesta:

Moottori selvitti, pärjäävätkö edulliset nastarenkaat laadukkammille kitkoille – "Pito voi loppua yllättäen täysin"Jos pelätty nastarengaspula iskee, tässä ovat parhaat kitkarenkaat – Moottorin testin megayllätys tulee kaukaa idästäMoottori testasi: Millaiset nastarenkaat sähköautoon kannattaa hankkia?Uudet nokialaiset eivät juhlineet ruotsalaisessa talvirengastestissä – tässä selitysMitä eroa on tavallisella ja C-merkityllä nastarenkaalla? Aika paljon, paljasti Moottorin testiDraamaa Moottorin nastarengastestissä: Voittaja hylättiin!
RenkaatAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renkaat
  • ti12:41
    Autot

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • 18.10.12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?

  • 2.8.11:50
    Teppo Vesalainen

    Missä kunnossa kesärenkaasi ovat? Tarkasta nyt nämä seikat!

  • 7.7.14:51
    Liikenneonnettomuudet

    Tunneli suljettiin Salossa