Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nastat vai kitkat -vääntö on nyt lopullisesti ohi! Rengasekspertit vastaavat 5 väitteeseen: "Tuntuu rahan haaskaamiselta"

6:20Näin vaihdat renkaat autoosiNäin vaihdat renkaat autoosi.
Julkaistu 15.10.2019 17:54

Ville Järveläinen

Suomalaiset ovat nastarengaskansaa, mutta kitkarenkailla on vähintään yhtä vannouttunut käyttäjäkuntansa.

Nastarengas on talvella vakaa ja turvallinen vaihtoehto. Se päihittää nastattoman eli kitkarenkaan etenkin jäisellä tiellä ja kovaksi pakkautuneella lumella sekä silloin, kun keli ja lämpötila vaihtelevat suuresti.

Toisaalta, kun kuljettaja tietää mitä tekee ja ymmärtää renkaan, on kitkarengas erittäin hyvä valinta. Nastaton rengas tarjoaa ajomukavuutta ja on hiljainen sekä polttoainetaloudellinen vaihtoehto.

– Yleensä kitkarengaskuljettajat kertovat ajavansa ennakoiden – tärkeää on muistaa, ettei mikään estä ennakoimasta nastarenkaillakaan. Renkaat, jotka pitävät mahdollisimman hyvin olosuhteiden ollessa haastavimmillaan, ennakoiva ja vastuullinen ajotapa sekä uusi ajoneuvotekniikka yhdessä muodostavat talviautoiluun hyvän paketin, joka sallii kuljettajalta myös inhimillisiä virheitä, kertoi Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen MTV Uutisille pari vuotta sitten.

Rengasalan asiantuntijat, Nokian Renkaiden Matti Morri ja Vianorin Vesa Laitinen, kertovat, millaiset talvirenkaat kannattaa valita. He vastasivat viiteen usein kuultavaan väitteeseen – ja kumosivat niistä osan.

Väite 1: Nastarengas on ainoa vaihtoehto, koska Suomi sijaitsee niin pohjoisessa

– Ei pidä paikkaansa. Rengasvalinta riippuu siitä, millaisella autolla ja missä ajetaan sekä kuka auton käyttäjä on. Jos kuljettajalla on talviautoilusta paljon kokemusta ja hän omistaa nelivetoisen auton, jossa on nykyaikaiset luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmät, kitkarenkaat ovat hyvä vaihtoehto. Kitkat voi valita myös silloin, jos autolla ajetaan lähinnä pääteillä ja jos auto on mahdollista jättää kotiin pääkallokelillä. Lisäksi rauhallinen ja ennakoiva ajotyyli sopii hyvin yhteen kitkarenkaiden kanssa, kertoo Morri.

– Etenkin, jos autoilija liikkuu myös pääteiden ulkopuolella ja joutuu ajamaan kelillä kuin kelillä, nastarenkaat ovat hänelle parempi vaihtoehto. Suosittelen hankkimaan nastarenkaat myös silloin, kun samalla autolla on enemmän kuin yksi käyttäjä, jatkaa Laitinen.

Väite 2: Kitkarengas on fiksu valinta, koska renkaanvaihdon aikataulu on silloin joustava

– On totta, että kitkarengasta käyttävät asiakkaat tulevat syksyllä renkaanvaihtoon aiemmin kuin nastarenkaiden omistajat, mikä tasaa kysyntää palvelupisteissä. Keväällä kitkarenkailla voi halutessaan ajaa niin kauan, kunnes tiet kunnolla lämpenevät, Vianorin Laitinen sanoo.

– Tärkeintä on muistaa, että Suomessa tarvitaan erikseen kesä- ja talvirenkaat. Kitkarengas on esimerkiksi vesisateessa turvattomampi kuin laadukas kesärengas, hän jatkaa.

Väite 3: Paras vaihtoehto on omistaa sekä nasta- että kitkarenkaat

– Tämä pitää osittain paikkansa, mutta tuntuu rahan haaskaamiselta. Optimitilanteessa syystalven ja kevättalven voisi ajaa kitkarenkaalla ja keskitalven nastallisella renkaalla. Kulutettua rahamäärää ajatellen en tiedä, onko tällainen kikkailu todella sen väärti, Morri pohtii.

Väite 4: Kitkarenkaiden suosio tulee koko ajan kasvamaan

– Ei välttämättä pidä paikkaansa. Kitkarenkaiden sopivuus Suomen talviin riippuu siitä, miten paljon lunta ja jäätä on ja missä kunnossa tiet ovat. Sivuteiden kunnossapito on jo nyt heikkoa. Jos tilanne vielä huononee ja hoito keskittyy pääteihin, nastarenkaiden tarjoama pito on sivuteillä entistä tärkeämpää, Morri huomauttaa.

– Rengastekniikka kehittyy, ja nykyään kitkarenkaat toimivat jäällä paremmin kuin esimerkiksi 10 vuotta sitten. Lisäksi talvet lyhenevät, joten veikkaan kitkarenkaiden osuuden kasvavan. Joka tapauksessa on hyvin tärkeää käyttää pohjoismaisiin oloihin kehitettyjä ja valmistettuja talvirenkaita. Esimerkiksi Keski-Eurooppaan tarkoitetut talvirenkaat tai niin sanotut all season -renkaat eivät toimi kunnolla Suomen olosuhteissa, sanoo puolestaan Laitinen.

Väite 5: Ennen rengasostoksen tekemistä kannattaa lukea testituloksia

– Moni asiakkaistamme lukee testituloksia ja hyvä tulos lisää renkaan myyntiä. Jos haluaa tukea päätöksentekoon, voi tutustua isojen autolehtien pohjoismaisten renkaiden testeihin. Testivoittaja ei kuitenkaan ole paras rengas jokaiselle. Kannattaa miettiä, mitä ominaisuuksia itse arvostaa, ja keskittyä tuloksiin niiltä osin. Sen jälkeen omasta tilanteesta on hyvä keskustella ammattitaitoisen rengasmyyjän kanssa, neuvoo rengasliike Vianorin Laitinen.

Nastat vai kitkat?

Nokian Renkaat tiivistää nastat vai kitkat -pohdinnan seuraavasti.

Valitse nastat, jos

  • haluat tutkitusti turvallisimmat renkaat
  • ajat säässä kuin säässä
  • ajat myös sivuteillä
  • haluat tasata autosi turvatekniikan puutteita

Valitse kitkat, jos

  • arvostat ajomukavuutta ja ympäristöystävällisyyttä
  • ajat tasaisissa talviolosuhteissa
  • ajat lähinnä pääteillä
  • haluat joustoa renkaanvaihdon aikatauluun

Lähde: Nokian Renkaat

Lue myös: Nokian Renkaiden markkinoinnista kohu – nyt puhuu valmistaja

Lisää aiheesta:

Jättijonot! Näin pitkään voit joutua odottamaan aikaa renkaiden vaihtoonRengaskuluissa voi säästää, mutta se pitää tehdä oikein – tämä on ammattimiehen mielestä paras tapaHelsingin kitkarengaspakotukselle kritiikkiä alan ammattilaiselta: "En ole nähnyt yhtäkään yksiselitteistä tutkimusta siitä ikinä"Kannattaako sähköautoon hankkia nasta- vai kitkarenkaat?Jos on aina ajanut vain nastarenkailla, mitä pitää huomioida, kun alla onkin kitkat? Tällaiselle tielle ammattimies ei lähtisi kitkoilla ollenkaanValtaosa autoilijoista ei luota kitkarenkaiden turvallisuuteen Suomen talvessa
AutotRenkaatRenkaanvaihtoLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • pe17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • pe15:25
    Hirvikolarit

    Poliisi jakoi hyytävän kuvan hirvikolaripaikalta: "Suosittelen vahvasti..."

  • pe12:33
    Liikennevalvonta

    MTV tutustui: Mitä löytyy "peltipoliisin" sisältä? Tolpan hinta jopa kymmeniä tuhansia euroja

  • pe06:29
    Viiden jälkeen

    Matkailuautojen yli kuusinkertainen verokorotus tyrmistyttää