Tiesithän? Hätänumeroon voi soittaa, vaikka verkossa olisikin vikaa

Tiesithän, että hätänumeroon voit soittaa aina?

112-päivä on valtakunnallinen turvallisuuskampanja, jota vietetään 11.2. Päivän kunniaksi voit vaikkapa opetella lyhyet ohjeet siihen, kuinka soitat hätätapauksessa hätänumeroon, vaikka puhelin ei verkkoon yhdistäisikään.

Vaikka oman matkaviestinoperaattorin verkko olisi vikaantunut, hätäpuhelun voi pääsääntöisesti soittaa poistamatta puhelimesta SIM-korttia.

Jos oman operaattorin verkko vikaantuu ja puhelimessa ei enää näy kentän voimakkuutta tai operaattorin tietoja, kuten nimeä tai logoa, hätäpuhelun voi lähes poikkeuksetta soittaa poistamatta puhelimesta SIM-korttia. Tämä johtuu siitä, että hätäpuhelut ohjautuvat automaattisesti muun alueella toimivan operaattorin matkaviestinverkkoon.

Opeta myös lasta:

Kerro, millaisissa tilanteissa hätänumeroon 112 soitetaan. Kerro konkreettisia esimerkkejä ja tilanteita

Kerro myös, millaisissa tilanteissa hätänumeroon ei pidä soittaa. 

Pienellekin lapselle voi olla hyvä opettaa oma nimi ja osoite, jotta apu löytää varmasti perille.

Jos jostain syystä hätäpuhelun soittaminen ei kuitenkaan onnistu, voi puhelimen käynnistää uudelleen ja yrittää soittaa hätäpuhelun ilman, että syöttää PIN-koodia.

Toinen vaihtoehto on ottaa SIM-kortti ennen hätäpuhelun soittamista kokonaan pois.

Valtaosassa verkkojen häiriötilanteista käyttäjän ei kuitenkaan tarvitse huolehtia SIM-kortin poistamisesta.

Jos hätä iskee eikä hätäpuhelu onnistu, tee näin:

1. Sammuta puhelin

2. Käynnistä puhelin uudelleen

3. Älä näppäile pin-koodia

4. Soita hätänumeroon 112

Lähteet: Viestintävirasto, Sonera, 112.fi

Lue myös:

    Uusimmat