Tiedätkö, mitä väri paljastaa vihanneksesta? Murskaava enemmistö suomalaisista ei noudata tätä sääntöä kasvisten syönnissä

1:01
Nahistunut porkkana uudelleen tuoreeksi? Testasimme suositun "porkkanaelvytyksen"

Suurimmalla osalla suomalaisista olisi varaa lisätä kasvisten määrää ruokavaliossa. Määrän lisäksi tärkeää on ottaa huomioon myös värit.

Terveystalon johtava ravitsemusterapeutti Mikko Rinta muistutti aiemmin, että ruokavalion raaka-aineiden karsimisen sijaan kannattaisi ennemmin lisätä ruokaympyrään asioita. Yksi helppo tapa muokata omaa syömistä terveellisempään suuntaan on kasvisten lisääminen ruokavalioon.

– Ruokavalion muokkaaminen kasvispainotteisemmaksi kannattaa, sillä se edistää terveyttä ja lisäksi se on ympäristöteko, sanoo Rinta.

Kasvisten lisääminen lautaselle olisi paikallaan monelle perustellusta syystä. Vain harva nimittäin kuluttaa vihanneksia suositusten mukaisen minimimäärän verran.

Vuoden 2017 FinRavinto-tutkimuksen mukaan vain 14 prosenttia miehistä ja 22 prosenttia naisista söi kasviksia, hedelmiä ja marjoja 500 grammaa päivässä. Murskaava enemmistö Suomen aikuisväestöstä ei siis saavuta ohjeellista vähimmäissaantisuositusta kasvisten, hedelmien ja marjojen käytössä.

"Mitä tummempi väri, sitä enemmän ravintoaineita"

Aloittaakseen ei suinkaan tarvitse tarttua vihanneshyllyn eksoottisimpaan ilmestykseen. Ruokavalion rikastajiksi kelpaavat mainiosti tutut kurkut, salaatit, paprikat ja tomaatit. Mitä monipuolisemmin eri vihanneksia käyttää, sen parempi.

Kasvisten määrän lisäksi pitäisi miettiä myös kasvisten värejä ja syödä jotain viidestä eri väriryhmästä. Väreihin lukeutuvat punaiset, vihreät, kelta-oranssit, valkoiset ja ruskeat sekä lilat ja siniset kasvikset. Valkoisiin lukeutuvat esimerkiksi monet sienet ja liloihin punasipulit ja punakaalit. 

LUE LISÄÄ: Kasviksia "puoli kiloa päivässä" – lasketaanko mukaan myös perunat?

– Mitä tummempi väri, sitä enemmän ravintoaineita. Nyrkkisääntönä voi ajatella, että olisi hyvä syödä ainakin viittä eri väriä päivässä. Nykyään ruokakaupasta saa kaikenlaisia valmiiksi pilkottuja hedelmäpaloja, keittojuureksia ja valmiita lisukesalaatteja, joten vaivannäöstä asian ei pitäisi olla kiinni. Pakastekasvisten käyttöäkään ei tarvitse arastella: ravintoaineista folaatti ja c-vitamiini ovat herkempiä käsittelylle, muut kestävät sen hyvin.

On hyvä myös muistaa, että kasvisten hyödyt eivät tule ainoastaan vitamiineista. Ne sisältävät runsaasti myös kuitua, täyttävät tehokkaasti vatsaa ja auttavat siten pitämään kokonaisenergiamäärän sopivana vähentäen muuta syömistä.

Jos tavoitteena on muuttaa ruokavalio täysin kasvisvoittoiseksi, kannattaa varsinkin alkutaipaleella varmistaa, ettei ruokavalio jää yksipuoliseksi ja ravintoaineiden – ja kokonaisenergian – määrä liian kapeaksi.

Lähde: Terveystalo

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja