Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Testasimme pakkasen pieksemän DriveNow-yhteiskäyttöauton: iPhone hyytyi, BMW ei

1:10Näin toimii vuokra-autoilun mullistava DriveNow
Julkaistu 10.03.2018 09:52
Toimittajan kuva

Carlos Sunila

carlos.sunila@mtv.fi

Paukkupakkaset riehuivat Suomessa viime viikolla. Päätimme testata pahimpien pakkasten aikaan, onko kylmällä kelillä vaikutusta aina ulkona kökötteleviin yhteiskäyttöautoihin.

Oli tiistaiaamu ja lämpömittari oli painunut reilusti miinukselle. Lisäksi pakkasen purevuutta lisäsi kylmä viima. Varaan itseäni lähimmän DriveNow-auton ja marssin menopelin viereen.

Vaikka yö on ollut kylmä, napsahtavat auton ovet sovelluksen avulla moitteetta auki. Istahdan ratin taakse ja syötän henkilökohtaisen DriveNow-salasanani auton ajotietokoneeseen. Tämän jälkeen minuuttilaskutus pyörähtää käyntiin ja auton voi käynnistää – ei muuta kuin lämmitys täysille!

drivenow 2Kylmät pakkassäät eivät ole parasta auton akulle. DriveNow Finlandin liikentoimintajohtaja Timo Valtonen kertoo, että yksikään auto ei ole kuitenkaan jäänyt tienposkeen tai jäänyt käynnistymättä.Mediahub Helsinki Oy

Akku aiheuttaa ongelmia

Auto starttasi moitteetta ja testi jatkui siten, että ajoin seuraavan DriveNow-auton luokse. Tien varressa odottelikin BMW:n X1-katumaasturi pienen kuuran peitossa.

Tälläkään kertaa ongelmia ei esiintynyt auton keskuslukituksen avaamisessa tai auton käynnistämisessä. Auto kuitenkin valitteli akun varaustilan alhaisuutta: talvi ja pakkanen olivat tehneet tehtävänsä, sillä akku ei ollut ehtinyt latautua tarpeeksi lyhyiden matkojen aikana, joita yhteiskäyttöautoilla yleensä ajetaan.

Akun varaustilan alhaisuudesta huolimatta auto käynnistyi normaalisti ja lämmitys toimi. Kuitenkaan auton viihdejärjestelmä ei toiminut virran säästämiseksi.

​​​​​​​facebook bmw lumi

Kylmyys hyydytti puhelimen

Testissä mukana olleen kolmannen auton kanssa ajauduin pieniin ongelmiin pakkassäässä. Ongelmat eivät kuitenkaan johtuneet autosta, vaan omasta iPhonestani, joka hyytyi kylmässä kelissä.

Onneksi läheinen K-market oli auki, jonne marssin lämmittämään puhelintani. Pian luuri oli jälleen toimintavalmiina ja uuden auton varaus onnistui jälleen.

Vinkki talvipakkasille: Pyri tekemään auton varaus mahdollisuuksien mukaan sisätiloissa, ennen kuin lähdet talsimaan kohti autoa.

drivenow 1

Navigointi helppoa

DriveNow-sovelluksessa navigoiminen auton luokse on tehty helpoksi. Kartta näyttää käyttäjää lähimmät autot. Auton varaamisen jälkeen käyttäjällä on 15 minuuttia ottaa menopeli käyttöön.

Auton voi etsiä sovelluksen kartan perusteella tai käyttämällä älypuhelimen omia navigointiohjelmia. Lisäksi sovelluksen avulla voi esimerkiksi väläyttää auton valoja.

drivenow 4

Loppuarvio: Voin suositella

Plussaa

DriveNow-yhteiskäyttöautoilla ajeleminen ja niiden käyttäminen oli yllättävänkin miellyttävää: sovellus oli helppokäyttöinen ja yksinkertainen. Lisäksi plussaa ansaitsee ehdottomasti selkeä hinnoittelumalli.

Lisäksi kiitosta ansaitsee ehdottomasti DriveNow:n käyttäjien osallistaminen mukaan toimintaan. Esimerkiksi polttoaineen lähestyessä loppua, käyttäjä voi halutessaan tankata auton firman kortilla, jolloin hän saa kiitoksena 20 ilmaista ajominuuttia.

drivenow 3

Miinusta

Selkeänä miinuksena voin todeta DriveNow-autojen parkkeerauksen. Pysäköiminen esimerkiksi tuntirajoitteiselle alueelle aiheuttaa päänvaivaa, sillä käyttäjä on vastuussa pysäköimästään autosta seuraavat 48 tuntia, ellei joku muu ota autoa käyttöön.

Helpoiten parkkipaikka löytyy esimerkiksi kauppakeskuksen pihasta tai muista paikoista, joissa on harvoin tuntirajoituksia.

Lisäksi yksin ajaessa DriveNow:n käyttäminen kirpaisee nopeasti kukkaroa pidemmällä matkalla. On kuitenkin syytä huomioida, että sovellus tarjoaa usein tiettyjä autoja edullisemmilla erikoishinnoilla, jolloin tarkan markan kuljettaja voi säästää muutaman roposen valitessaan kampanjan piirissä olevan auton.

drivenow carlos sunila

150 bemaria käytössä

Yhteensä pääkaupunkiseudulla on käytössä 150 BMW- ja Mini-merkkistä autoa. Tarjonta vaihtelee BMW 1-sarjan sedanista aina 3-sarjan farmariin asti.

Jotta yhteiskäyttöautoja pääsee hyödyntämään, täytyy käyttäjän ladata DriveNow-sovellus. Palvelun liittymismaksu on 30 euroa, minkä lisäksi kuluja tulee vain auton käyttämisestä.

Auton käyttämisen hinnoittelu on minuuttiperusteista. Ajaminen maksaa 0,46–0,57 euroa minuutilta, riippuen autosta. Hinta sisältää vakuutusmaksut 1 000 euron omavastuulla sekä polttoaineet että asukaspysäköinnin. Autoja voi myös vuokrata minuuttihinnoittelun sijaan pidemmäksi aikaa erilaisin tuntipaketein esimerkiksi palaverireissua varten.

***

4:37Tässä on seuraavan sukupolven Audi A6

Lisää aiheesta:

Onko sähköauto hyvä talviauto? Huomioi nämä seikatJos sähköauton toimintamatka on 500 kilometriä, miksei sillä pääse edes 350 kilometriä? – "Jaksaa joka kerta ihmetyttää"Näin sähköauto pelittää arkikäytössä ja pidemmillä reissuilla – jos kotoasi ei löydy latausmahdollisuutta, sähköauto ei välttämättä ole paras ratkaisuKommentti: Pääsin kokeilemaan polttomoottorilla toimivaa autoa – Lassen terävä koeajoraportti ei sovi huumorintajuttomille150 Bemaria uhkasi hautautua lumeen pääkaupunkiseudulla – kansalaiset ryntäsivät apuun: "Eräät kaverit kiersivät yömyöhään"Kokeilimme minuuttihintaista yhteiskäyttöautoa – helppoa ja kätevää kaupunkiautoilua
YhteiskäyttöautotBMWAutotLifestyle

Lue lisää talven aiheuttamista ongelmista DriveNow-autoille: 150 Bemaria uhkasi hautautua lumeen pääkaupunkiseudulla – kansalaiset ryntäsivät apuun: "Eräät kaverit kiersivät yömyöhään"

Osaan autoista mahtuu isompikin seurue matkaamaan.
Mediahub Helsinki Oy

DriveNow-auton tankin lähentyessä loppua, voi auton käydä tankkaamassa DriveNow-autossa mukana olevalla maksukortilla yrityksen yhteistyöhuoltoasemalta. Kiitoksena käyttäjä saa ilmaisia ajominuutteja.
Mediahub Helsinki Oy

DriveNow-autoissa on selvästi panostettu laatuun. Autot ovat uusia ja siistejä.
Mediahub Helsinki Oy

Uudenkarheilla autoilla kelpasi ajella. Kuvassa toimittaja Carlos Sunila BMW:n 3-sarjan auton ratissa.

Tuoreimmat aiheesta

Yhteiskäyttöautot
  • 29.05.202318:02
    Pysäköinti

    Turussa käyttöön uusi kaiken kattava pysäköintilupa – älä kuitenkaan vielä nuolaise

  • 01.08.202009:45
    Volkswagen

    Uusi yhteiskäyttöautokonsepti rymistelee Helsinkiin, tavoitteena 60 autoa jo tänä vuonna – näin yritys aikoo välttää surullisenkuuluisan DriveNow:n kohtalon

  • 14.07.202007:21
    Julkinen liikenne

    Tanskalaisyritys suunnittelee 200 yhteiskäyttöautoa Helsinkiin: Yhteiskäyttöautojen nousukausi loppui Suomessa kuin seinään – tällaisia palveluita on nyt tarjolla

  • 13.03.202005:49
    Autot

    Julma totuus: Koronaepidemia pelaa yhden suomalaisen autofirman pussiin – kysyntä kasvanut yli 100 prosenttia

  • 30.01.202015:27
    Autot

    Yhteiskäyttöautot eivät lähde lentoon Suomessa – DriveNow panee lapun luukulle: "Emme ole löytäneet ratkaisua"