Mainos

Testasimme pakkasen pieksemän DriveNow-yhteiskäyttöauton: iPhone hyytyi, BMW ei

1:10

Paukkupakkaset riehuivat Suomessa viime viikolla. Päätimme testata pahimpien pakkasten aikaan, onko kylmällä kelillä vaikutusta aina ulkona kökötteleviin yhteiskäyttöautoihin.

Oli tiistaiaamu ja lämpömittari oli painunut reilusti miinukselle. Lisäksi pakkasen purevuutta lisäsi kylmä viima. Varaan itseäni lähimmän DriveNow-auton ja marssin menopelin viereen.

Vaikka yö on ollut kylmä, napsahtavat auton ovet sovelluksen avulla moitteetta auki. Istahdan ratin taakse ja syötän henkilökohtaisen DriveNow-salasanani auton ajotietokoneeseen. Tämän jälkeen minuuttilaskutus pyörähtää käyntiin ja auton voi käynnistää – ei muuta kuin lämmitys täysille!

Akku aiheuttaa ongelmia

Auto starttasi moitteetta ja testi jatkui siten, että ajoin seuraavan DriveNow-auton luokse. Tien varressa odottelikin BMW:n X1-katumaasturi pienen kuuran peitossa.

Tälläkään kertaa ongelmia ei esiintynyt auton keskuslukituksen avaamisessa tai auton käynnistämisessä. Auto kuitenkin valitteli akun varaustilan alhaisuutta: talvi ja pakkanen olivat tehneet tehtävänsä, sillä akku ei ollut ehtinyt latautua tarpeeksi lyhyiden matkojen aikana, joita yhteiskäyttöautoilla yleensä ajetaan.

Akun varaustilan alhaisuudesta huolimatta auto käynnistyi normaalisti ja lämmitys toimi. Kuitenkaan auton viihdejärjestelmä ei toiminut virran säästämiseksi.

Kylmyys hyydytti puhelimen

Testissä mukana olleen kolmannen auton kanssa ajauduin pieniin ongelmiin pakkassäässä. Ongelmat eivät kuitenkaan johtuneet autosta, vaan omasta iPhonestani, joka hyytyi kylmässä kelissä.

Onneksi läheinen K-market oli auki, jonne marssin lämmittämään puhelintani. Pian luuri oli jälleen toimintavalmiina ja uuden auton varaus onnistui jälleen.

Vinkki talvipakkasille: Pyri tekemään auton varaus mahdollisuuksien mukaan sisätiloissa, ennen kuin lähdet talsimaan kohti autoa.

Navigointi helppoa

DriveNow-sovelluksessa navigoiminen auton luokse on tehty helpoksi. Kartta näyttää käyttäjää lähimmät autot. Auton varaamisen jälkeen käyttäjällä on 15 minuuttia ottaa menopeli käyttöön.

Auton voi etsiä sovelluksen kartan perusteella tai käyttämällä älypuhelimen omia navigointiohjelmia. Lisäksi sovelluksen avulla voi esimerkiksi väläyttää auton valoja.

Loppuarvio: Voin suositella

Plussaa

DriveNow-yhteiskäyttöautoilla ajeleminen ja niiden käyttäminen oli yllättävänkin miellyttävää: sovellus oli helppokäyttöinen ja yksinkertainen. Lisäksi plussaa ansaitsee ehdottomasti selkeä hinnoittelumalli.

Lisäksi kiitosta ansaitsee ehdottomasti DriveNow:n käyttäjien osallistaminen mukaan toimintaan. Esimerkiksi polttoaineen lähestyessä loppua, käyttäjä voi halutessaan tankata auton firman kortilla, jolloin hän saa kiitoksena 20 ilmaista ajominuuttia.

Miinusta

Selkeänä miinuksena voin todeta DriveNow-autojen parkkeerauksen. Pysäköiminen esimerkiksi tuntirajoitteiselle alueelle aiheuttaa päänvaivaa, sillä käyttäjä on vastuussa pysäköimästään autosta seuraavat 48 tuntia, ellei joku muu ota autoa käyttöön.

Helpoiten parkkipaikka löytyy esimerkiksi kauppakeskuksen pihasta tai muista paikoista, joissa on harvoin tuntirajoituksia.

Lisäksi yksin ajaessa DriveNow:n käyttäminen kirpaisee nopeasti kukkaroa pidemmällä matkalla. On kuitenkin syytä huomioida, että sovellus tarjoaa usein tiettyjä autoja edullisemmilla erikoishinnoilla, jolloin tarkan markan kuljettaja voi säästää muutaman roposen valitessaan kampanjan piirissä olevan auton.

150 bemaria käytössä

Yhteensä pääkaupunkiseudulla on käytössä 150 BMW- ja Mini-merkkistä autoa. Tarjonta vaihtelee BMW 1-sarjan sedanista aina 3-sarjan farmariin asti.

Jotta yhteiskäyttöautoja pääsee hyödyntämään, täytyy käyttäjän ladata DriveNow-sovellus. Palvelun liittymismaksu on 30 euroa, minkä lisäksi kuluja tulee vain auton käyttämisestä.

Auton käyttämisen hinnoittelu on minuuttiperusteista. Ajaminen maksaa 0,46–0,57 euroa minuutilta, riippuen autosta. Hinta sisältää vakuutusmaksut 1 000 euron omavastuulla sekä polttoaineet että asukaspysäköinnin. Autoja voi myös vuokrata minuuttihinnoittelun sijaan pidemmäksi aikaa erilaisin tuntipaketein esimerkiksi palaverireissua varten.


***

4:37

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.