Romutukseen päätyvien henkilöautojen keski-ikä alentuu romutuspalkkion ansiosta, arvioi alan etujärjestö Suomen Autokierrätys.
– On nähtävissä, että romutettavien autojen keski-ikä on alentunut. Edellisessä kokeilussahan romutukseen tuleva kanta oli pari vuotta keski-ikää nuorempaa, kertoo Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Arto Silvennoinen.
Tammikuun alussa alkanut romutuspalkkiokausi päättyi tänään. Edellinen kokeilu tehtiin vuonna 2015.
– Tarkkaa tietoa meillä ei vielä ole siitä, mikä on romutuspalkkioautojen ikä. Viime kerralla se oli muistaakseni 17 vuotta, eli hyvin iäkkäistä autoista on kyse, sanoo ylitarkastaja Eleonoora Eilittä liikenne- ja viestintäministeriöstä.
Auto päätyi viime vuonna romuttamolle keskimäärin vajaan 21 vuoden iässä.
Romutukseen tulevista autoista vain osa on romutuspalkkioautoja. Silvennoisen mukaan tämän vuoden alkupuoliskolla romutettiin noin 40 000 autoa, joista 7 000 romutuspalkkion turvin.
Romutuspalkkion tarkoitus on edistää autokannan nuortumista. Palkkion saa, jos vie romutettavaksi yli kymmenen vuotta vanhan auton ja ostaa tilalle uuden auton, jonka hiilidioksidipäästöt ovat korkeintaan 110 grammaa kilometriä kohden. Palkkiosta 1 000 euroa maksaa valtio ja 500 euroa autoala.
Lisäksi uuden etanoli-, kaasu- sekä täyssähkö- ja ladattavien hybridiautojen hankintaa tuetaan 2 000 eurolla.