Jo ennakkoon tiedettiin, että renkaiden ja varsinkin rengaslämpöjen hallitseminen olisi Portimãon liukkaalla radalla ajetussa Portugalin GP:ssä ratkaisevan tärkeää. Tältä pohjalta ei varsinaisesti ollut yllätys, että Mercedeksen Lewis Hamilton tuntui onnistuneen renkaiden kanssa kaikkein parhaiten, sillä hän on osoittanut viime vuosina hallitsevansa Pirellin tuotteet mestarillisesti.
LUE MYÖS: Max Verstappenin ilo vaihtui ihmetykseen suorassa lähetyksessä – näin kilpailunjohtaja kumosi Red Bull -leirin väitteet rangaistuksesta
LUE MYÖS: Lewis Hamiltonilta outo vaatimus kesken kisan, Mercedeksen "tyly kuitti" nauratti F1-selostamossa – katso hupaisa hetki!
Toisesta ruudusta kisaan startannut Hamilton putosi kuudennen kierroksen päätteeksi tehdyssä uusintalähdössä Red Bullin Max Verstappenin taakse kolmanneksi.
Hamiltonin edellä kilpailun kärjessä ajanut tallikaveri Valtteri Bottas toteutti uusintalähdön omalta kannaltaan täydellisesti pakotettuaan Hamiltonin pois kaasulta juuri ennen ratkaisevaa turva-autoviivaa ja ampaisemalla sitten välittömästi karkuun. Vastaavasti Verstappen otti kaiken irti Hamiltonin tarjoamasta vetoavusta ja kuittasi tämän ykkösmutkassa ulkokautta.
Hamilton kuitenkin roikkui neljän kierroksen ajan alle sekunnin päässä Verstappenista ja ohitti tämän sitten 11. kierroksella avattavan takasiiven avustuksella samaiseen ykkösmutkaan tultaessa.
Seuraavat yhdeksän kierrosta Hamilton vaani alle sekunnin päässä Bottaksesta ja teki sitten saman liikkeen tallikaverilleen: takasiipi auki ja ykkösmutkassa ohi 20. kierroksen alkajaisiksi.
Tämän jälkeen Hamilton ja Bottas ajoivat 16 täyttä kierrosta ennen Bottaksen ensimmäistä varikkokäyntiä, ja Hamilton oli niistä 14:llä nopeampi kuin tallikaverinsa. Kun Bottas kurvasi varikolle 36. kierroksen päätteeksi, hän oli 4,1 sekunnin päässä Hamiltonista.
Nämä kierrokset ennen varikkokäyntejä ratkaisivat Hamiltonille kauden toisen voiton.
Kisan jälkeisessä lehdistötilaisuudessa BBC:n Andrew Benson halusi tietää Hamiltonilta enemmän niistä kierroksista, kun tämä ajoi ensin Verstappenin ja sitten Bottaksen perässä.
– Olemme nähneet tämän sinulta monta kertaa ennemminkin, että pystyt seuraamaan muutamien kierrosten ajan muita todella lähellä ja pitämään renkaasi kunnossa, mutta myös tekemään sitten ohituksen. Haluaisin kysyä, miten oikein teet sen?
Hamilton haki alkuun sanojaan. Hän mainitsi ohimennen sen, miten tärkeää on tuntea renkaiden toiminta, mutta keskeytti sitten vastauksen kesken lauseen.
– Ollakseni rehellinen: en voi sanoa kovin paljon. Luulen, että kaikki painoivat täysillä, mutta minä vain onnistuin saamaan tasapainon jotakuinkin kohdilleen, ainakin paremmaksi kilpailuun kuin aika-ajoihin, Hamilton totesi salaperäisesti.
– Renkaiden rakenne on hieman erilainen kuin viime vuonna, joten siinä on pieni ero, miten renkaita tulee käsitellä. Mutta ei se ole iso ero. Normaalisti sitä ei edes huomaisi, mutta täällä radassa ei ole kovin paljon pitoa ja käytössä oli kovimmat seokset. Tämä tarkoitti sitä, että renkaat kestivät koko kisamitan eikä kulumaa ollut paljon, joten saatoimme painaa täysillä. Se on mielestäni mahtavaa, koska olemme nähneet paljon sellaisia kisoja, joissa täytyy vain ajella hitaasti, jotta rengas kestäisi loppuun asti.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Video: Hamilton ohitti Bottaksen 20. kierroksen alussa.