Max Verstappenin ilo vaihtui ihmetykseen suorassa lähetyksessä – näin kilpailunjohtaja kumosi Red Bull -leirin väitteet rangaistuksesta

Max Verstappen vaikutti Portugalin GP:n jälkeen varsin tyytyväiseltä kilpailun toiseen sijaan ja yhden MM-pisteen arvoiseen nopeimpaan kierrosaikaan. Hymy hyytyi kisan jälkeisessä haastattelussa, suorassa tv-lähetyksessä, kun haastattelija Paul di Resta kertoi, että Verstappenin viimeisellä kierroksella tekemä nopein kierrosaika oli hylätty.

Verstappenille tarjoutui mahdollisuus nopeimman kierrosajan yrittämiseen, kun Mercedes teki taktisen kömmähdyksen ja otti hänen takanaan olleen Valtteri Bottaksen kolme kierrosta ennen ruutulippua ylimääräiselle varikkokäynnille hakemaan pehmeät renkaat. Verstappenin kohdalla toimittiin samoin kierrosta myöhemmin.

Bottas kellotti kisan toiseksi viimeisellä kierroksella ajan 1:19,865 ja vei nopeimman kierrosajan nimiinsä Red Bullin Sergio Péreziltä. Verstappen pisti viimeisellä kierroksella 0,016 sekuntia paremmaksi, mutta tuo kierrosaika hylättiin pian kilpailun päättymisen jälkeen, koska Verstappenin katsottiin ylittäneen ratarajat 14. mutkan ulostulossa.

– Se on vähän outoa, koska he eivät valvoneet ratarajoja mutkassa 14, mutta olkoon menneeksi, Verstappen ihmetteli kisan jälkeisessä haastattelussa.

Todellisuudessa ratarajoja valvottiin myös mutkassa 14. Kilpailunjohtaja Michael Masi julkaisi aika-ajopäivän aamuna kolmannen version kilpailuohjeista, ja 14. mutka oli tuolloin lisätty valvottavien mutkien listalle.

14. mutkasta ei erikseen mainittu, että ratarajojen rikkominen johtaa kierrosajan hylkäämiseen – niin kuin mutkien 1, 4 ja 15 kohdalla mainittiin – mutta 14. mutkaan liittyen oli maininta, että ratarajojen rikkomisella ei saa saavuttaa pysyvää etua.

– Mutka 14 ei ollut ongelma viime vuonna, mutta siitä tuli ongelma tänä vuonna. Tästä johtuen annoin kuljettajille sen verran liikkumavaraa, että he saavat käyttää punavalkoista kanttikiveä samaan tapaan kuin mutkassa 5, Masi selitti kisan jälkeen Motorsport Weekin mukaan.

Autojen katsottiin rikkoneen ratarajoja mutkissa 5 ja 14 silloin, kun mikään osa autosta ei pysynyt punavalkoisen kanttikiven päällä.

– Teimme selväksi, että mikäli kanttikivet ylittämällä saavuttaa pysyvää etua – joko ohittamalla toisen auton, olemalla muita nopeampi kyseisessä minisektorissa tai mitä tahansa – tilannetta tarkasteltaisiin, Masi sanoi.

– Kisan jälkeen oli selkeästi nähtävissä, että Max oli ratarajojen ulkopuolella ja muita nopeampi kyseisessä minisektorissa. Hän teki kisan nopeimman kierrosajan, joka on yhden MM-pisteen arvoinen.

Siitä, mikä on sallittua ja mikä ei, keskusteltiin Masin johdolla myös kuljettajakokouksessa.

Red Bull -pomojen mukaan Verstappenin rankaiseminen ratarajojen rikkomisesta alkaa olla jo kohtuutonta. Verstappenilta on kolmen ensimmäisen GP-viikonlopun aikana viety voitto, paalupaikka ja nopein kierrosaika ratarajojen rikkomisesta langetetuilla rangaistuksilla tai muilla seuraamuksilla.

Red Bullin mielestä ratarajojen valvominen ei ole johdonmukaista. Neuvonantaja Helmut Marko nosti yhdeksi esimerkiksi Portugalissa uusintalähdön jälkeen nähdyn tilanteen, jossa McLarenin Lando Norris ohitti Sergio Pérezin viitosmutkan jarrutuksessa. Ohitustilannetta edelsi se, että Red Bullin mielestä Norris rikkoi ratarajoja nelosmutkan ulostulossa.

– Red Bull raportoi siitä tilanteesta kesken kilpailun, ja se käytiin läpi. Mutta ei, Lando ei ohittanut Sergiota nelosmutkassa radan ulkopuolelta, vaan ohitus tapahtui viitosmutkan jarrutuksessa, Masi tyrmäsi Red Bull -leiristä kantautuneen kritiikin Racing News 365 -sivuston mukaan.

Perez itse myönsi ajaneensa ohitustilanteessa lepsusti, koska luuli, että Norris joutuisi luovuttamaan saavuttamansa sijoituksen takaisin.

Lue myös:

    Uusimmat