Tässä ovat Briatoren hämärimmät jupakat

Renault'n F1-tallin keskiviikkona jättänyt Flavio Briatore on Benettonin ja Renault'n tallipäällikkönä ollut osallisena monenlaisissa hämäräpuuhissa. MTV3.fi listasi Briatoren tallien pahimmat sotkut vuosien varrelta.

1. Singaporen järjestetty kolari 2008 - Renault käski Nelson Piquet junioria kolaroimaan tahallaan, jotta turva-auto tulisi radalle oikeaan aikaan Fernando Alonson kannalta. Skandaali johti vuotta myöhemmin Briatoren eroon, kun Piquet paljasti totuuden FIA:lle saatuaan potkut Renault-tallista.

2. Benettonin laittomuudet 1994 - Michael Schumacherin Benetton-autosta löytyi FIA:n tarkastuksessa valmiudet kiellettyjen elektronisten apuvälineiden kuten luistoneston käyttöön. FIA ei kuitenkaan pystynyt todistamaan, että laittomia järjestelmiä olisi todella käytetty kilpailutilanteessa, joten Benettonia ei rangaistu.

3. Silverstonen musta lippu -skandaali 1994 - Benetton-tallin käskystä Schumacher ei tullut kärsimään hänelle määrättyä viiden sekunnin stop & go -rangaistusta eikä noudattanut edes mustaa lippua, jolla hänet yritettiin liputtaa pois radalta. Schumia rangaistiin hylkäyksellä ja kahden kilpailun ajokiellolla sekä tallia yli puolen miljoonan dollarin sakoilla.

4. Hockenheimin varikkopalo 1994 - Benetton-kuljettaja Jos Verstappenin auto syttyi palamaan välitankkauksen yhteydessä Saksan GP:ssä 1994. Myöhemmin paljastui, että Benetton oli peukaloinut ulkopuolisen valmistajan kaikille talleille toimittamaa tankkauslaitteistoa poistamalla siitä suodattimen, jotta tankkaus nopeutuisi. Tallia ei kuitenkaan rangaistu, koska FIA:n tutkimuksissa todettiin, ettei suodattimen puuttuminen ollut syynä tulipaloon.

5. Renault-moottoreiden kaappaus 1995 - Briatore osti itselleen Ligier-tallin vuonna 1994 vain siksi, että saisi seuraavaksi vuodeksi Benettonin käyttöön aikakauden parhaat Renault-moottorit. FIA puuttui kuitenkin peliin ja ilmoitti, että sääntöjen mukaan Briatore ei voi omistaa kahta tallia. Niinpä hän myi 50 prosenttia Ligieristä Benettonin silloiselle kakkosmiehelle Tom Walkinshaw'lle, josta tuli Ligierin tallipäällikkö. Benetton sai luonnollisesti itselleen Renault'n moottorit, kuten Briatore halusi.

6. Jarno Trullin potkut 2004 - Trulli ajoi alkukaudella jopa Alonsoa paremmin ja voitti mm. Monacon GP:n. Italialaiskuski kuitenkin ajautui erimielisyyksiin Briatoren kanssa mm. sopimuksensa jatkosta, ja hänen vauhtinsa romahti mystisesti kauden jälkimmäisellä puoliskolla. Trulli sai potkut ennen kolmea viimeistä kisaa.

Lue myös:

    Uusimmat