Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tämä suomalainen kondomimainos kiellettiin Youtubessa – makkaraputkeen sujahtava saunamakkara oli liikaa

0:50Tämä kondomimainos kiellettiin Youtubessa
Julkaistu 30.04.2018 15:02

Petra Sundell

petra.sundell@mtv.fi

Pari viikkoa sitten julkaistu Sultanin uusi kondomimainos kiellettiin Youtubessa. Katso mainos yllä olevalta videolta!

Uudella Sultain mainoksella esitellään uutta Kookas XL-kondomia. ”It fits like a Finn”-mainoksella nähdään monenlaisia toisiinsa täydellisesti sopivia asioita muun muassa suomalaisista designklassikoista perinteisiin suomalaisiin esineisiin.

Videolla vilahtaa myös retrohenkinen makkaraputki, jossa grillimakkara asetetaan paistumaan saunakiukaalle. Makkaraputkeen sujahtava saunamakkara sekä F*ck-sanan käyttö mainoksessa olivat kuitenkin liikaa Youtubelle ja mainos katsottiin sopimattomaksi sisällöksi. Youtube ei hyväksy videon mainostamista.

RFSU Suomen toimitusjohtaja Katariina Kurikka kertoo, että Youtuben kielto yllätti.

– Kyllä, sillä viime vuoden kolmanneksi katsotuin mainosvideo Youtubessa oli Sultanin F*ck like a Finn -video, jossa iskulause F*ck like a Finn on näkyvästi esillä. Saimme F*ck like a Finn -mainoksesta Youtubelta jopa palkinnon hienosta näkyvyydestä viime vuonna. Vielä yllättävämpää oli se, että suomalaiseen saunakulttuuriin kuuluva makkaranpaisto koettiin sopimattomaksi, Kurikka kommentoi MTV Digille.

"Kaipaamme keskustelua"

Kurikan mukaan videolla oli tarkoitus kertoa hauskalla tavalla yhteensopivista asioista ja siitä, kuinka tärkeää on, että kondomi istuu hyvin. RFSU:lla mainosta ei pidetty liian rajuna.

– On erittäin mielenkiintoinen kysymys, miksi juuri putkeen sujahtava makkara koettiin sopimattomaksi, kun Youtube on pullollaan paljon seksuaalisesti vihjailevampaakin sisältöä, Kurikka sanoo.

– Kaipaamme keskustelua siitä, miten ehkäisyvälineitä ja muita seksuaaliterveystuotteita voisi ”oikealla” tavalla mainostaa, jos tämä ei ole sallittu tapa. Haluamme myös tuoda seksiin ja ehkäisyyn liittyvät asiat luontevaksi osaksi yleistä keskustelua.

Kurikan mukaan suunnitelmissa ei ole ainakaan nyt muuttaa yrityksen mainontaa. Kielletyn "It fits like a Finn" -mainoksen oli jo esimerkiksi todettu puhuttelevan kohdeyleisöä Facebookissa.

– Teemme jatkossakin rohkeaa mainontaa. Pidämme kondomimainontaa erittäin tärkeänä, koska vain 50 prosenttia suomalaisista käyttää kondomia harrastaessaan seksiä uuden kumppanin kanssa. Luulen, että kysymyksessä on myös jonkinlainen kulttuuriero. Suomessa asioihin suhtaudutaan yleensä melko mutkattomasti, niin meidän on hankala ymmärtää, miksi makkaran paistaminen kiukaalla olisi turhan ronskia suuren kansainvälisen toimijan mielestä, Kurikka pohtii.

Säännöt kieltävät seksuaalisen sisällön

Youtube on kieltänyt säännöissään muun muassa mainokset, jotka sisältävät yksiselitteisesti aikuisille suunnattua tai seksuaalista sisältöä. Täysin selkeästi Youtuben mainossäännöistä ei kuitenkaan käy ilmi, miksi Sultanin mainoksen makkaraputki on katsottu liian sopimattomaksi sisällöksi.

Kevään aikana Youtuben sisällön sensurointi on herättänyt paljon keskustelua. EU:ssa Youtubea on vaadittu tarkistamaan kaikki palveluun julkaistava videosisältö ennakkoon. Näin halutaan ehkäistä laittoman sisällön levittämistä.

Keväällä Youtube ja tubettaja Logan Paul joutivat skandaalin kohteeksi, kun tähti julkaisi palveluun videon ruumiista. Youtube sai tapauksesta risuja, sillä se reagoi asiaan vasta viikko tapahtuman jälkeen. Tähti itse poisti videon Youtube-kanavaltaan.

Joulukuussa Youtube myös ilmoitti alkavansa tosissaan kitkeä viha-, väkivalta- ja äärisisältöjä palvelustaan.

Lisää aiheesta:

Tämä kuva oli monille lähes liikaa – mainoksessa näkyy tamponin naru: "Kohtasimme niin paljon esteitä..."Facebook kielsi "liian sokeeraavan" kuukautismainoksen, koska siinä näkyi naisten arkea: "Ei tätä tehty tahallaan sensaatiohakuiseksi tai provosoivaksi"Kuukautissuojia valmistava suomalaisyritys joutui aktivistin "silmätikuksi" – Vuokkoset yllätti hauskalla vastareaktiollaan: "Toivottavasti tykkäät"Jättimäärä lapsia seksualisoivia videoita vain parin klikkauksen päässä Youtubessa – tästä on kyse Youtuben ympärillä pyörivässä kohussaParranajofirma Gilletten mainos haastaa käsityksen miehisyydestä sekä vastustaa häirintää ja kiusaamista – kansa vaatii boikottia"Meillä on kaikilla yksi tiukka ystävä" – Sprite joutui keskeyttämään törkeän mainoskampanjansa
YouTubeSeksi ja parisuhdeDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

YouTube
  • 15:28
    TV-ohjelmat

    Pysäyttävän Youtube-videon julkaissut Weksi saapuu Huomenta Suomen haastatteluun

  • ma16:53
    Mielenterveys

    Ville Merinen suitsuttaa jättihitiksi noussutta videota ja lataa kouluille kovan ehdotuksen – "Weksi rikkoi kaavan"

  • 23.11.11:31
    Terapia

    Äiti hakkasi isää ja rikkoi Weksin lapsuuden – yli miljoona on katsonut videon, jota ylistetään Suomen Youtuben parhaaksi

  • 19.11.07:00
    Veneet ja laivat

    Oton, 12, uskomaton taidonnäyte: Rakensi oman veneen!

  • 15.11.19:44
    Media

    Teletappien luojalta varoitus YouTubesta