Talvivaatteiden kauppa kangertelee - muhkeita aleja odotettavissa

Talvivaatteet käyvät nyt kaupaksi heikommin kuin parina edellisenä vuonna. Muotikaupan liiton tilastojen mukaan myynti jäi lokakuussa miinukselle 1,2 prosenttia ja marraskuussa jo 2,8 prosenttia.

– Verrattuna kahteen edelliseen vuoteen, kun talvi alkoi jo marraskuussa ja lunta oli paljon, myynti on ollut heikompaa niin ulkovaatteissa, jalkineissa kuin urheiluvälineissäkin, sanoo Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Muotikaupan liiton toimitusjohtaja Yrjö Gorskin mukaan lumeton talvi ja jännittynyt taloustilanne ovat yhdessä aiheuttaneet sen, että liikkeissä ostetaan varovaisesti sisään uusia tuotteita. Monet myyvät pois vanhoja varastojaan ja valitsevat hyvin tarkasti, mitä uusia tuotteita hankitaan.

Useat kauppiaat ovat turvautuneet kampanjointiin yrittäessään päästä eroon varastoistaan. Gorskin mielestä vielä ei kuitenkaan ole syytä lietsoa paniikkia, koska Suomessa talvi jatkuu helmi- tai maaliskuulle, joten aikaa vaatteiden myymiseen on vielä.

Isompi katastrofi pohjoisen yrittäjille

Talvivaatteiden kauppa on kärsinyt eniten vuodenaikaan nähden Pohjois-Suomessa, jossa on totuttu kylmempiin säihin jo reilusti ennen joulua. Koska suurimmat vaatemarkkinat ovat etelässä, ei kyseessä kuitenkaan ole kaupan kokonaisuuden kannalta katastrofi – paitsi Pohjois-Suomen paikallisille yrittäjille.

Nykyisin kaupat voivat ostaa sisään uusia tuotteita kuudesta jopa kymmeneen kertaan vuodessa, mikä mahdollistaa jouston ja toimitusten siirtämisen paremman kysynnän ajoille.

Alkutalven myynnin kangertelu voi tarkoittaa muhkeita alennusmyyntejä joulun jälkeen. Kurjenoja huomauttaa alennusmyyntien olevan kauppa- ja paikkakuntakohtaisia: siellä, missä on ollut talvisempaa, jää vähemmän tavaraa alennusmyynteihin. Suurimmat alennusmyynnit nähtäneen siis etelässä.

– Totta kai tuotteet, jotka eivät käy kaupaksi, siirretään alennusmyyntiin. Muuten ne makaavat varaston pohjalla pitkän aikaa, Gorski sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat