Tältä tupakka-aski voi näyttää tulevaisuudessa

Suomen ehdotus brändittömistä tupakka-askeista etenee EU:ssa. Suomi haluaa siivota tupakka-askeista värit ja logot pois, kun EU:n komissio muotoilee uutta tupakkatuotteita koskevaa direktiiviä.

- Kyse on siitä, että tupakkapakkauksista halutaan tehdä yleispakkauksia. Kaikki mainonnallinen halutaan pois, kertoo ylitarkastaja Reetta Siukola Sosiaali- ja terveysministeriöstä.

Suomen liputtama ehdotus on yksi monista vaihtoehdoista, joita pohditaan lisättäväksi direktiiviin. Eri tahojen kannanottoja ehdotuksiin käydään läpi parhaillaan.

Lottovoitto väärentäjille?

Ehdotuksen vaikutuksia tuoteväärennöksiin ei ole tutkittu tarpeeksi, katsoo tuoteväärennös- ja tekijänoikeuskysymyksiin erikoistunut asianajaja Åsa Krook asianajotoimisto Borenius & Kemppiseltä.

- Yksinkertainen aski vakioidulla fontilla ja taustavärillä on helpompi ja halvempi väärentää. Se saattaa lisätä väärentämistä. Vaikka väärentäjät ovat hyvin taitavia, kuluttajien olisi entistä vaikeampi erottaa väärennökset aidoista tuotteista.

Tupakkateollisuuden oman arvion mukaan laiton kauppa muodostaa jo nyt noin kuusi prosenttia kansainvälisestä kulutuksesta.

Suurin osa Suomeen vuosittain salakuljetetuista miljoonista tupakoista on aitoa tavaraa - suoraan tupakkateollisuuden alihankkijatehtailta. Isompia piraattitupakkaeriä on jäänyt tullin haaviin muutamia eriä vuosien varrella.

Krook varoittaa tupakkaväärennösten terveysriskeistä. Hämärissä olosuhteissa kokoon kyhätyt savukkeet voivat sisältää mitä tahansa.

"Aitouden voi todeta muutenkin"

Myös tulliylitarkastaja Jarkko Keskinen pitää väärennösten lisääntymistä melko todennäköisenä.

- Lyhyellä tähtäimellähän uudistus totta kai helpottaa väärentämistä. Mutta pitkällä tähtäimellä olen sitä mieltä, että uudistus olisi askel hyvään suuntaan.

Ministeriön ylitarkastaja Siukolakaan ei usko tuoteväärennöskysymyksen kaatavan uudistusta. Ministeriön tiedossa on, ettei ehdotus miellytä kaikkia tahoja, vähiten tupakkateollisuutta.

- On hassu ajatus, että tuotteen laittomuus tai laillisuus katsottaisiin ulkoasusta tai siitä, millaiset värit ja logot sillä on. Aitouden voi varmasti todentaa muutenkin.

Brändit vetoavat nuoriin

Suomi on kirjannut tupakkalain tavoitteeksi tupakkatuotteiden käytön loppumisen kokonaan. Seuraava askel tavoitteen suuntaan on tupakkatuotteiden piilottaminen kaupan kassoilta ensi vuoden alusta alkaen. Asiakas näkee myynnissä olevat tupakkatuotteet ainoastaan kassoilla olevista tuoteluetteloista.

Siukolan mukaan "plain package" olisikin luonteva jatko sille.

- On tutkittu, että brändi-imago ja tuotteen tunteminen herää aika nuorena. Meillähän keskimäärin tupakointi aloitetaan 14-vuotiaana. Voidaan kysyä, onko nuori siinä vaiheessa valmis tekemään koko elämäänsä koskevan päätöksen.

Lue myös:

    Uusimmat