Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Tältä näyttävät tulevat F1-autot! Muutoksia myös kisaviikonloppuihin, tallien kulutukseen ja päivityksillä taisteluun

Havainnekuva vuoden 2021 F1-autosta.
Havainnekuva vuoden 2021 F1-autosta.2019 Getty Images
Julkaistu 31.10.2019 18:33(Päivitetty 31.10.2019 22:29)
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kaudella 2021 käyttöön astuvat F1-säännöt on lyöty lukkoon Kansainvälisen autoliiton FIA:n moottoriurheiluneuvostossa. Samalla autoista saatiin myös ensimmäisiä havainnekuvia.

Päällimmäisenä autoissa silmään pistävät 18 tuuman vanteet, jotka saavat matalamman profiilin renkaat näyttämään selvästi aggressiivisemmilta.

Samalla takasiivet kasvavat kokoa, etusiivet yksinkertaistuvat ja auton runko muuttuu yhä virtaviivaisemmaksi. Myös pyörien sisäpuolen ilmanohjaimia karsitaan ja jousituksia yksinkertaistetaan sääntömuutoksin.


Aerodynaamisilla ratkaisulla haetaan nykyistä parempaa kilpailua kuljettajien välillä. Edellä ajavaa autoa on helpompi seurata, jolloin ohituksia ja rengas rengasta vastaan -taistelua pitäisi saada enemmän. Downforcesta eli aerodynaamisesta pidosta katoaa nykyisellään 40 prosenttia toista autoa seuratessa, mutta jatkossa lukeman pitäisi järjestävän tahon mukaan olla vain 5–10 prosenttia.

7.10964703
Uudet etusiivet ovat selvästi nykyistä yksinkertaisempia.xpbimages.com

Myös kauden aikana tehtäviä aeropäivityksiä rajoitetaan jatkossa. Autoihin on tulossa lisäksi joitain standardoituja osia, ja myös yksittäisten osien, kuten käytettyjen jarrupalojen lukumäärää aletaan säännöstellä.

Samalla autojen aiempaa kookkaampiin vanteisiin sekä kylkiin tulee LED-paneelit, jotka tarjoavat katsojille lisätietoa kisan etenemisestä.

GettyImages-1184655189Vuoden 2021 autojen tuulitunnelimalli oli esillä F1:n torstain lehdistötilaisuudessa.2019 Getty Images

Kulukatto tulee, torstaipressit historiaan

Kahden vuoden kuluttua kisaviikonloput alkavat vasta perjantaina, sillä nykyiset torstain lehdistövelvollisuudet siirretään samalle päivälle ensimmäisten ja toisten vapaiden harjoitusten kanssa.

Viikonlopun käytettävät osat on kuitenkin lyötävä lukkoon jo ennen perjantain harjoituksia eikä vasta lauantaina, kuten tähän asti. Tiimit saavat testata perjantain treeneissä esimerkiksi erilaisia etusiipiä tulevaisuuden varalle, mutta auton on oltava viikonlopun päätapahtumissa samanlainen kuin se oli perjantain harjoituksia edeltävässä tarkastuksessa.

Säädöt on puolestaan lyötävä lukkoon jo perjantain harjoitusten perusteella, joten lauantaista eteenpäin aerodynaamisiin osiin ja runkoon ei saa enää tehdä muutoksia.

Samalla F1 ilmoitti tiimien siirtyvän vuonna 2021 budjettikaton alle, joka rajoittaa jokaisen tallin vuosittaisen kulutuksen 175 miljoonaan dollariin (noin 157 miljoonaan euroon). Tämä rajoitus koskee kuitenkin vain kaikkea ratatoimintoihin liittyvää kulutusta. Näin ollen markkinointikulut, kuskien palkat ja kolmen eniten tienaavan tiimihenkilön palkat jätetään rajoituksen ulkopuolelle.

Kallis tuulitunnelitestaus vähenee ja panostusta tietokonemallinnokseen lisätään.

Juttua korjattu klo 22.29: Tarkennettu sääntöä viikonlopun käytettävien osien lukkoon lyömisestä. Auto on oltava jo perjantain harjoituksia ennen siinä kunnossa, jollainen se on aika-ajossa ja kisassa.

Lisää aiheesta:

F1-sarjaan isoja muutoksia! Vuoden 2026 autoihin radikaali uudistusFIA esitteli massiiviset muutokset rallin MM-sarjaan – hybridiyksiköille sanotaan hyvästitF1-sääntömuutokset 2022: Tämä kaikki muuttuu alkavalla kaudellaTältä näyttävät F1-autot ensi kaudella – silmä kiinnittyy heti merkittävään muutokseenF1-sarjassa puhaltavat uudet tuulet – ensin uudistui ilme, seuraavaksi tekniset säännötF1-sarjassa tekeillä isoja muutoksia jo ensi kaudeksi: näistä neuvotellaan viikonloppuna
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"