Suomalaismatkailijalle kylmäävä laskuvaatimus – espanjalaisfirma halusi 15 000 euroa kadonneesta autosta

Suomalaismatkailijalle oli tulla maksettavaksi kylmäävä korvaussumma, kun palautettu vuokra-auto ilmoitettiinkin kadonneeksi.

Suomalainen joutui viime vuonna vaikeaan tilanteeseen Espanjassa.

– Kuluttaja vuokrasi auton Madridin lentokentältä. Loman päätyttyä hän palautti auton lähelle autovuokraamon toimistoa parkkiruutuun samalle parkkipaikalle, josta se oli haettukin. Kuluttaja luovutti auton avaimet niitä pyytäneelle työntekijälle, joka pyysi myös vuokrapapereita ja antoi takaisin kuluttajan kappaleen sopimuksesta, kerrottiin Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeessä aiemmin tässä kuussa.

15 000 euron korvausvaatimus

Sitten auton vastaanottanut työntekijä ajoi auton ulos parkkialueelta.

– Muutaman päivän kuluttua vuokraamosta soitettiin ja kysyttiin, oliko kuluttaja jo palauttanut auton, jolloin kuluttaja kertoi yritykselle tiedot palautuksesta. Seuraavalla viikolla kuluttaja sai sähköpostin kuluerittelystä, johon sisältyi ylimääräisiä tankkauskuluja, vaikka auto oli palautettu täydellä tankilla.

Kun suomalainen kysyi ylimääräisistä kuluista, hän sai ikävän yllätyksen.

3:27

Video: Vapauttaako "rokotepassi" matkailun EU:ssa? Suomen rokotetodistus tulossa käyttöön toukokuussa

– Autovuokraamo vastasi, ettei autoa ole palautettu heidän työntekijälleen, sopimus on suljettu ja tapaus on siirretty käsiteltäväksi yhtiön turvallisuusosastolle. Myöhemmin kuluttaja sai noin 15 000 euron korvausvaatimuksen kadonneesta autosta, mikä ilmoitettiin veloitettavan kuluttajan luottokortilta.

Varkausvakuutus pelasti

Suomalainen otti yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen, josta häntä kehotettiin kääntymään autonvuokrausalan eurooppalaisen riidanratkaisutahon European Car Rental Consiliation Servicen (ECRCS) puoleen. Kuluttajaa neuvottiin toimimaan ECRCS:n ohjeistuksen mukaisesti ja reklamoimaan autovuokraamolle.

– Vakuutusyhtiöiltä tuli ilmoitus, etteivät he korvaa, koska vuokrayhtiön maksuvaatimuksessa mainitaan sopimusrikkomus, eikä kuluttajan matkavastuuvakuutuskaan korvannut tällaisia tapauksia. Itse autonvuokrasopimukseen kuului varkausvakuutus, jonka omavastuuosuus oli 1250 euroa.

Euroopan kuluttajakeskuksen mukaan tapaus päättyi lopulta suotuisasti. ECRCS esitti, että kuluttajan tulisi korvata autovuokraamolle vain vuokrasopimukseen liittyvä varkausvakuutuksen omavastuuosuus, sillä autonpalautusprosessi oli tavanomainen, eikä kuluttajalla ollut syytä epäillä huijausta.

 – Kuluttaja maksoi omavastuuosuuden, jonka vakuutusyhtiö korvasi hänelle täysimääräisesti. Kuluttajalle ei loppujen lopuksi koitunut tapauksesta ylimääräisiä kuluja.

Euroopan kuluttajakeskuksen mukaan tapaus sattui suomalaismatkailijalle helmikuussa 2020.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja