Stressi lisää ruokalaskua

Stressaantunut ihminen kuluttaa enemmän rahaa ruokaan ja juomaan kuin stressistä kärsimätön kuluttaja. Tämä selviää brittiläisen markkinoita analysoivan Datamonitorin tekemästä tutkimuksesta. Sen mukaan keskiverto stressaantunut eurooppalainen kuluttaja käyttää vuodessa 469 euroa enemmän, kuin mitä hän käyttäisi stressittömänä.

Stressin alainen kuluttaja ostaa mieluiten helppokäyttöisiä, vähän aikaa vaativia ja tuttuja tuotteita. Stressattu ruokashoppaaja on nopea päätöksissään ja kärsimätön arkipäivän askareissa. Hän ei käytä aikaa tuotemerkkien vertailuun, vaan ostaa sitä minkä tuntee jo entuudestaan.

Stressin päästessä tarpeeksi pahaksi on kuitenkin ruuanlaittoa helpompaa lähteä ulos syömään tai noutaa valmista ruokaa kotiin. Vähäinenkin valmisruuan lämmittäminen koetaan stressiä lisääväksi.

Tuotteista mielihyvää stressin lievitykseen

Mukavat ja mutkattomat tuotteet ovat tärkeitä myös stressin lievitykseen. Halutessaan rentoutua kuluttaja valitsee tuotteita, jotka eivät varmasti lisää stressintunnetta.

Joistakin tuotteista voi jopa tulla osa stressinlaukaisurutiinia. Datamonitorin tutkimuksen mukaan näiden psykologisesti tärkeiden tuotteiden löytäminen onkin monen markkinoijan tärkeä tavoite.

(MTV3-Finfood)

Lue myös:

    Uusimmat