Sitkeä väärinkäsitys jarruttaa työsuhdepyörien yleistymistä

Sähköpyöräilyn suosio noussut räjähdysmäisesti – uutta ajokkia voi joutua odottamaan pitkään 1:48
Sähköpyöräilyn suosio kasvaa vauhdilla. Yksi syy löytyy pyöräedusta, jonka piirissä on jo lähes viidennes suomalaisista työntekijöistä.

Työsuhdepyöräetu on ollut Suomessa nykymuodossaan olemassa vasta pari vuotta. Tuoreen kyselyn mukaan etu on monelle työntekijälle vielä vieras. Moni on myös ymmärtänyt olennaisen asian aivan väärin.

Työsuhdepyöriä tarjoavien Vapauden sekä Oomi Fillarin yhdessä teettämä työsuhdepyöräkysely paljastaa, että pyöräetuun liittyvät käytännöt tunnetaan varsin huonosti.

Vaikka etu kiinnostaakin suomalaisia, peräti 78 prosenttia kyselyyn vastanneista myöntää, ettei tunne sitä kunnolla. Vastaajista 90 prosenttia kertoi pyöräilevänsä.

– Meidän ja muiden alan yritysten täytyy tehdä lujasti töitä, jotta pyöräetu ja siihen liittyvät hyödyt aukeavat niin työntekijöille kuin henkilöstöeduista päättäville, Vapauden perustaja Mikko Ampuja toteaa tiedotteessa.

Pyörää saa käyttää vapaasti

Kyselyn vastauksista käy ilmi, että työsuhdepyörien yleistymisen hidasteena on osaltaan yksi sitkeä väärinymmärrys. Kun osallistujilta kysyttiin, mikseivät he hyödynnä tai aio hyödyntää etua, moni mainitsi, ettei polkupyörä ole vaihtoehto esimerkiksi kodin ja työpaikan välimatkan vuoksi.

– Työsuhdepyörällä voi Suomessa tehdä mitä haluaa. Sillä ei tarvitse polkea metriäkään työmatkaa, vaan pyörän voi verottajan virallisen ohjeistuksen mukaan hankkia myös puhtaasti vapaa-ajan käyttöön, Ampuja korostaa tiedotteessa.

Muita työsuhdepyörän hankkimisen tiellä olevia esteitä olivat muun muassa pyöräilyvaatteiden säilyttämisen hankaluus työpaikalla sekä käteen jäävän palkan pienentyminen työsuhdepyöräedun myötä.

Vastausten perusteella työnantajan avokätisempi osallistuminen edun kustannuksiin lisäisi monien mielenkiintoa pyörän hankintaan.

Lue myös: