Mistä tietää, onko sähköpyörä lain silmissä polkupyörä vai mopo? Pyörällä saattaa olla vakuuttamispakko, vaikka mopon määritelmä ei täyttyisikään. Liikenteeseen ei ole asiaa vakuutuksen vaativalla sähköpyörällä, jos vakuutusta ei ole.
Sähköpyörien suosio kasvaa edelleen voimakkaasti. Vuonna 2019 niitä meni kaupaksi noin 16 000, mutta vuonna 2021 jo yli 40 000. Pyörien saatavuudessa on kuitenkin ollut suuria haasteita johtuen komponenttipulasta, minkä on arvioitu näkyneen myös vuoden 2021 myynneissä.
Kuluttajan on kuitenkin oltava sähköpyöräkaupoilla tarkkana, sillä markkinoilla on kahdenlaisia pyöriä. Toisiin on hankittava pakollinen liikennevakuutus, toisiin ei.
Pyörät, joissa moottorin teho on enintään 250 wattia, ja avustus kytkeytyy pois päältä 25 tuntikilometrin nopeudessa, ovat lain mukaan polkupyöriä.
Lue myös: Joka toinen suomalainen taittaisi työmatkansa sähköpyörällä 20 minuutissa – pyöräfirman pomo vertaa autoilua lihansyöntiin
Mieleen kannattaakin siis painaa nyrkkisääntö 250/25. Traficomin mukaan sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.